HELP... Slaan in de Trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

HELP... Slaan in de Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 17:30

Hallo iedereen,
ik heb een net vijf jarige merrie die heel braaf de trailer (twee paards) op loopt. Maar zodra we gaan rijden stampt ze heel de trailer aan gort. Ze krijgt iedere keer het tussenschot los. Het is een tussenschot zonder aan de voorkant een vaste stang. Dus vier stangen die je in het schot klikt. Die moet je dan met van die ijzeren pinnetjes vastzetten zodat het paard de stang niet omhoog kan wippen.dus ik kan niet zonder schot rijden. Nu heeft ze vandaag zo lang staan slaan en bewegen dat de ijzeren pinnetjes waarmee je de stangen vast maakt in het schot zijn afgebroken... Als gevolg weer heel het schot los en wonden op haar heupen enzo.. ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet... op wedstrijd is ze super lief maar in de trailer dus niet... en dit is van de een op de andere dag zo geworden en ik weet niet meer wat ik er mee aan moet...
heeft er iemand tips voor mij en mijn merrie...

ikke

Re: HELP... Slaan in de Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:32

Oorzaak??
Een paard heeft ALTIJD een reden om de boel te slopen, al is het maar dat de chauffeur rijdt als een konijn op klompen. Maar als dat zoplotseling is ontstaan, wat heb je dan anders gedaan dan voordien?
Oplossingen zonder oorzaak is symptoombestrijding.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:02

Als eerste zou ik niet meer met die bewuste trailer op pad gaan als je steeds hiertegenaan loopt. Komt het vertrouwen niet ten goede. Regel dan een andere trailer en probeer uit te zoeken waarom dit gebeurt.
Verder ga ik met ikke mee wat de symptoombestrijding betreft.

Misschien een keer een ander laten rijden ermee, misschien is de rijstijl het probleem.
Miisschien een stoeprand gebeukt met paarden erin en heb je een kromme as, dan spoort je trailer niet meer en staan ze ook niet meer fijn.
Misschien een noodstop gemaakt een keer of zoiets??

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:05

Met de trailer is niets mis... en in een andere trailer doet ze het ook... en het begint zodra je de klep dicht doet.. dus met rijden heeft het niets te maken als we stil staan doet ze het ook...
waar het van komt weet niet dus niet anders had ik er allang iets aan gedaan.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:06

Misschien een ander paard/pony er naast zetten? Dat ze een hekel heeft aan alleen staan

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:07

Wij hebben 2 buizen gelast (evt laten lassen) zodat we onze trailer (met 1 paard erop) zonder tussen schot kunnen gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:24

MoonenL schreef:
Met de trailer is niets mis... en in een andere trailer doet ze het ook... en het begint zodra je de klep dicht doet.. dus met rijden heeft het niets te maken als we stil staan doet ze het ook...
waar het van komt weet niet dus niet anders had ik er allang iets aan gedaan.

Maar je schrijft in je eerste post dat ze het van het ene op het andere moment is gaan doen. Je hebt dus op DAT moment iets veranderd wat haar niet bevalt. Wat is er in die periode gebeurt?? DAAR ligt de oplossing van je probleem en nergens anders!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:10

Er hoeft toch niet persee iets veranderd te zijn.
Ik heb ook een jong paard die van het ene op het andere moment de trailer niet meer op wou.
Nu wil ze dat wel weer maar wanneer ze te lang op de kar blijft staan trapt ze ook de kar aan gort.
Afgelopen week was ze ook mee op concours en toen kon ze wel stil staan op de kar.

Ik denk gewoon dat het komt door de leeftijd van de paarden.
Het is erg vervelend maar ik denk dat je door veel herhaling al een groot stuk kunt oplossen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:19

Het hoeft echt niet zo te zijn dat er een aanwijsbare oorzaak is.
Ik heb ook zo'n merrie....die is volhardend in aangeven in wat ze wel en niet wil.
En staan in een stilstaande trailer is geen probleem...maar een rijdende trailer...o jee...
Ik heb van alles geprobeerd:
ander rustig bekend paard mee
zeiltje dicht/zeiltje open
lang vastzetten/kort vastzetten
met tussenschot/zonder tussenschot
hooinet wel/hooinet niet
blinddoeken
kluisteren
oordoppen in....en noem maar op....
Niks hielp. Ee'n keer is ze zo in paniek geraakt dat ze met haar achterbeen over de achterklep muurvast zat. gelukkig liep het met een sisser af...
Ik ben een keer met haar meegereden om te kijken waar ze nou zo van begint te panieken. het enige dat ik kan ontdekken was: ze gaat niet in balans staan. Ze van voor en achterbenen haar hoeven strak tegen elkaar. Bij het kleinste hobbeltje of bochtje raakt ze daardoor uit balans. ze durft niet tegen de wand te leunen...dus...paniek...stampen en schoppen...om vervolgens weer rustig te gaan staan met de hoeven tegen elkaar...en weer uit balans te raken en weer te panieken etc.. Het feit dat ik er in stond deed er ook niet toe. Ze had geen aandacht voor mij, ook niet toen ik het nadrukkelijk opeiste.
Er op lopen en er af is geen probleem...in de stilstaande trailer staan ook niet. ze loopt voor me aan er in en ik doe zelf de stang dicht. Het is een rare muts. Ik heb me er bij neergelegd. pak haar zo goed en zo veilig mogelijk in en ga gewoon met haar. Ze staat zo'n vier keer per week op de trailer en ik kan nu na twee jaar zeggen dat ze iets rustiger is geworden.