E-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:24

Ik ben momenteel bezig voor mijn E rijbewijs. Maar nu is mijn vraag waar ik straks op moet letten bij het trekken van de trailer? Om welke gewichten gaat het nu?

Op het kentekenbewijs staat het toegestane gewicht van de aanhanger die de auto mag trekken. Mogen het gewicht van de aanhanger en het gewicht van het paard daar samen dan niet boven komen?

Welke auto's zijn geschikt voor het trekken van een 2-paardstrailer? (1 paard staat er dan in).

En welke auto's zijn geschikt voor het trekken van een 1/ 1,5 paardtrailer?

ikke

Re: E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:21

Lees even heel goed de FAQ bovenin, daar worden al je vragen beantwoordt.
Ëén ding is daar echter vergeten en er is ook vrijwel geen hond (laat staan een mens) die daarover nadenkt: kogeldruk! De toegestane kogeldruk van je auto moet gelijk of hoger zijn dan de feitelijke kogeldruk van je trailer. De mmeeste trailers zitten tussen de 75 en 100kg kogeldruk. Met een blokje hout en een personenweegschaal kun je heel simpel de kogeldruk meten. Besef wel dat de kogeldruk van een lege trailer anders (meestal lager) is dan bij een geladen trailer. Je kunt het natuurlijk ook met een geladen trailer meten, maar dat is niet zonder risico's (understatement).

Maar kort: met een E-rijbewijs moet het FEITELIJK gewicht van de trailer lager zijn dan het toegestane trekgewicht van de auto. Het ligt er dus maar aan wat voor trailer je hebt en wat voor paard, welke auto je ervoor kunt knopen.

Paar algemen richtlijnen: minimaal 100pk (74kW) en 250Nm koppel. Streef naar een toegestaan trekgewicht van 1500kg voor één paard en minimaal 1800kg voor twee paarden achter de auto.
De politie heeft niet geheel zonder reden 2400kg spec Westfalia's............

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:33

Ik heb een auto van 832 kg. Deze mag maximaal beladen worden (TMM) met 1280 kg. De trailer mag maximaal beladen worden met 1200kg. (TMM). Mag ik dan met deze auto de trailer trekken met een paard van ongeveer 600 kilo erin? Of is deze auto er veel te licht voor?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:52

Ik ben er vrij gerust op dat jouw auto geen 1200kg aan de haak mag hebben. Kijk in je kentekenbewijs wat daar staat, staat daar niks, dan mag je ook helemaal niks!!
Als je op www.autotrader.nl zoekt naar je auto, dan kun je daar (meestal) vinden wat je auto mag trekken. Staat dit niet in je kenteken, laat dit dan eventueel alsnog door de RDW doen, is gratis.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:45

oke bedankt!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:47

Saantje schreef:
Welke auto's zijn geschikt voor het trekken van een 2-paardstrailer? (1 paard staat er dan in).

En welke auto's zijn geschikt voor het trekken van een 1/ 1,5 paardtrailer?

Zie onderschrift Knipoog
In prijs gedaald!!