Tinker met hoefkatrol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmetje11

Tinker met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 16:52

Wat een ontzettend leuke site zeg, ik had er wel eens van gehoord maar eigenlijk ben ik er nooit aan toe gekomen.
Ik heb 2 maanden geleden een Tinker gekocht van een handelstal en hoewel we de Tinker klinisch hebben laten keuren werd hij vorige week opeens kreupel, eerst dacht ik dat hij meschien een trap van een ander paard had gekregen en hebben we fotoos van zijn benen laten maken en wat bleek Igor heeft hoef katrol en niet zomaar hoefkatrol maar nummer 5.
Volgens de dierenarts mag ik niet meer rijden maar alleen stappen aan de hand. Ik heb contact opgenomen met de handelstal en ze willen hem niet terugnemen, volgens hen was hij goed toen hij weg ging. De dierenarts zegt dat dat niet bestaat.

Wie heeft er ervaring met dit soort dingen en weet wat mijn rechten zijn, hij kost me ontzettend veel geld, maar buiten dat ik hou van hem het is zooooooon poepie wat moet ik nou.

Supertje

Re: Tinker met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:08

Hallo Kimmetje, welkom op bokt!
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja dan zou ik daar even contact mee opnemen, en anders even navragen bij de rechtswinkel o.i.d.
Wat jouw tinker heeft valt onder verborgen gebreken. Voor verborgen gebreken bestaan zogenaamde antedateringstermijnen. Dit zijn termijnen waarbinnen een verborgen gebrek duidelijk moet worden. Binnen die antedateringstermijn wordt aangenomen dat het gebrek al aanwezig was bij de vorige eigenaar. Bijvoorbeeld stalgebreken hebben maar een antedateringstermijn van een paar dagen, maar voor andere aandoeningen zoals OCD, spat en HKO gelden veel langere termijnen die niet standaard vaststaan, maar deze zijn ter beoordeling van een dierenarts, deze kan aan de hand van de foto's zeggen dat het gebrek al langer aanwezig is.
De handelaar kan dus wel zeggen dat hij goed was toen hij hem verkocht, maar dat is niet aan hem ter beoordeling. Het is bij een koop zo dat de verkoper een meldingsplicht heeft en een koper een onderzoeksplicht. En dan is er ook nog verschil tussen of je een paard van een particulier koopt of van een handelaar. Bij een koop tussen particulieren ligt de bewijslast bij de koper, maar in het geval dat de verkoper een handelaar is wordt de koper meer beschermd, en ligt de bewijslast bij de verkoper. Hij zal dus moeten aantonen dat het gebrek niet aanwezig was toen hij het paard in bezit had.
Zo'n zaak kan trouwens wel een langduring proces zijn als de verkoper niet meewerkt, en als je in het gelijk wordt gesteld, zal de koop ongedaan worden gemaakt en moet je paard terug naar de handelaar.

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:15

Hallo, dank je wel voor je reactie, ik heb een rechtsbijstand verzekering en volgens mijn ouders moet ik daar nu maar eens gebruik van maken, ik ben student en door vele bijbaantjes en hard sparen heb ik Igor kunnen kopen, hiervoor heb ik altijd verzorgpaarden gehad en mijn droom was en is een eigen paard, langzaam veranderd het in een nachtmerrie, ik wil Igor niet kwijt maar weet niet welke kant ik er mee op moet.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:25

HOI, wat sneu voor je.

Maar vind het wel gek dat bij de klinische keuring niks te voorschijn kwam. Maar kan ook zijn omdat de tinker wellicht een hoge pijngrens heeft, waardoor toen niks te zien was bij de buigproef. Maar fase 4 of 5 is inderdaad niet niks. Dat is dus alleen een weidepaardje, en als je pech hebt ook met medicatie en speciaal hoefbeslag.

Mijn merrie had fase 3 en andere been fase 4. Omdat zij nooit reageerde op de buigproeven, en ik haar soms onregelmatig vond lopen, heb ik toen vrijblijvend foto's laten maken. Tja en wat ik al zelf vermoede, was dus het geval. Omdat zij een hele hoge pijngrens had, kon ze nog normaal functioneren. Echter voor haar bestwil, mocht ze blijven staan in de wei en verder op non-actief, zonder medicatie voor zolang het ging. Echt ronde ijzers heeft ze nooit onder gehad, alleen ijzers met zool en nog een soort kit erin. Maar iedere keer als ze gek deed, was ik bang, want het botje zo kon overgaan.

Maar heb dat nog eens meegemaakt. Dat een paard of een op andere dag, kreupel liep. Waar ook hoefkatrol gecontateerd werd. Maar die was langer in bezit.

Bel je verzekering, en gebruik hem. Want dat had die al.

Succes

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 18:04

We zijn vanmorgen, onaangekondigd naar de handelstal toegereden, wat een vreselijke ervaring, de eigenaresse begon vreselijk te schreeuwen, en op een gegeven moment was ik echt bang dat ze me aan zou vallen. Ik heb onderweg naar huis zeker nog 1 uur na zitten trillen, vreselijk terwijl ik alleen maar wilde praten en tot een oplossing zien te komen.
Ik ga morgen een afspraak maken en inderdaad via een advokaat proberen een oplossing te zoeken, meschien schrikken ze hiervan.
Igor is ondertussen nog erg kreupel en krijgt iest voor de pijn, vreselijk mijn Igortje zo te moeten zien, wel is het sinds hij op aanraden van de dierenarts weer op het land staat iets vooruit gegaan, ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik geen fotoos heb laten maken toen, maar omdat het eigenlijk afgeraden werd door de handelstal, volgens hen moet zoiets pas vanaf 6000,- voor de verzekering en de stal er zo mooi en verzorgd uitzag had ik gewoon heel veel vertrouwen in ze.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:38

Kan best zijn dat de stal van niets wist.. Zolang het paard goed loopt en mensen geen rontgenogen hebben..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:15

kimmetje11 schreef:
We zijn vanmorgen, onaangekondigd naar de handelstal toegereden, wat een vreselijke ervaring, de eigenaresse begon vreselijk te schreeuwen, en op een gegeven moment was ik echt bang dat ze me aan zou vallen. Ik heb onderweg naar huis zeker nog 1 uur na zitten trillen, vreselijk terwijl ik alleen maar wilde praten en tot een oplossing zien te komen.
Ik ga morgen een afspraak maken en inderdaad via een advokaat proberen een oplossing te zoeken, meschien schrikken ze hiervan.
Igor is ondertussen nog erg kreupel en krijgt iest voor de pijn, vreselijk mijn Igortje zo te moeten zien, wel is het sinds hij op aanraden van de dierenarts weer op het land staat iets vooruit gegaan, ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik geen fotoos heb laten maken toen, maar omdat het eigenlijk afgeraden werd door de handelstal, volgens hen moet zoiets pas vanaf 6000,- voor de verzekering en de stal er zo mooi en verzorgd uitzag had ik gewoon heel veel vertrouwen in ze.

Zij wisten dus duidelijk wel dat er iets aan de hand was, want dit is officiele bullsh*t!! Als ze zoiets zeggen willen ze dus onder de keuring uitkomen, zeker als handelsstal zouden ze dat moeten weten. Als klant heb je onderzoeksplicht, jij hebt het paard nu dus niet laten keuren, en niet voldaan aan je onderzoeksplicht. Al weet ik niet hoe dat met verborgen gebreken zit, nu je het paard niet hebt laten keuren.

Vind het wel héél sneu voor je Ach gut , het zou je maar overkomen..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:44

Heel erg voor jouw, en heel erg voor het paard, ik zou inderdaad toch maar gebruik maken van je rechtsbijstand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:20

Allereerst welkom op bokt, pas op het werkt wel verslavend...

als je paard indertijd klinisch is gekeurd moet daar ook een rapport van zijn gemaakt door een dierenarts, heb je dat nog?
Daar horen ook buigproeven bij en daar had ie dus niet doorheen moeten komen (mits goed uitgevoerd).

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 10:18

Hallo, Cissy, er zijn wel buigproeven gedaan, ik ben zelf bij de keuring geweest maar het is voor mij de eerste keer dus wist ik eigenlijk zelf ook niet zo goed hoe zoiets gaat, volgens de advocaat sta ik wel in mijn recht en heb ik gewoon garantie omdat ze als bedrijf ingeschreven staan, hij gaat eerst een brief schrijven met ontbinding tot koop en vervolgens een verzoek doen of we het zo op kunnen lossen of dat we naar de rechtbank toe moeten. Een geruststelling zou je denken alleen ik kan hem eigenlijk niet missen, wat gaat er met hem gebeuren als hij terug gaat meschien wel naar de slacht of erger. Hij loopt ondertussen weer goed maar rijden is echt verleden tijd het is nu een knuffeltinkertje, ik heb hem zelf ook verzekerd en er is ook wel eens kans dat de verzekering hem uitbetaalt en ik hem alsnog kan houden, dan kan ik een nieuw paard kopen maar het probleem is ik kan niet 2 paarden onderhouden. Ik kan eigenlijk aan niets anders meer denken maar ik wil toch het beste voor Igor, dan maar niet rijden denk ik. Ik ga nu naar hem toe wandelen is goed voor hem en is ook harstikke leuk toch.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:00

Fijn om te horen dat je in je recht staat volgens de advocaat.
Maar inderdaad, je bent al aan het beestje gehecht. Kun je niet kijken voor in de buurt een weiland te huren met loopstal voor een gunstige prijs?

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 17:08

Ik heb vanmorgen heerlijk met hem gewandeld en besloten dat ik het er gewoon maar bij laat zitten Bloos
Meschien een beetje laf maar ik denk dat ik in ieder geval een stuk lekkerder zal slapen vanavond. Ik hou van Igor Ach gut Ach gut
Hij heeft me in die korte tijd zoveel liefde gegeven en ik wil hem niet meer kwijt, ook vind ik het niet gepast om de verzekering op te laten draaien voor de fouten van een ander.
Dan maar niet rijden ik was toch al niet zon ster ruiter, als ik maar bij Igoortje kan zijn dat is voor mij het belangrijkst, hij is ondertussen wel het best gepoetste paard van Nederland Haha!
Dank jullie wel voor jullie lieve adviessen het was in ieder geval fijn om even mijn verhaal kwijt te kunnen en ja ik denk ook dat bokt verslavend is enne dankzij Igor heb ik mooi bokt leren kennen. Knipoog Knipoog

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:36

Als je hem inderdaad gaat houden, zal je wel de verzekering via de dierenarts moeten laten inlichten, wil je uitkering krijgen.

Destijds in 2002 ging dat via formulieren. Alleen die stomme verzekering maakte eerst echt een megablunder. Belde op een dag de paardenslager op, dat ze Donny kwamen halen morgen.... Huilen Verdrietig

Mijn moeder heeft hem toen verrot gescholden, we hadden haar laten afkeuren en dus niet keuze gemaakt om haar te laten slachten.

Nadat dat incidentje heeft de verzekering excussus aangeboden, en mooi uitbetaald. Haha!

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 21:55

Hallo Nagyl, dank je wel voor je tip, ik had destijds ook al die tip van mijn zus gehad en inderdaad ik heb hem laten verzekeren maar er wel duidelijk bij gemeld dat ik hem absoluut niet kwijt wil, want er zijn innderdaad ook verzekeringen waar je je paard op moet geven i.g.v ziekte en dergelijke, ik zou Igoortje toch niet laten slachten hoor, hier op stal lachen ze me uit maar als het straks zo ver is slaapt hij in op stal en geloof het of niet maar wordt hij gecremeerd.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:45

Er zijn volgens het Burgerlijk Wetboek nog meer mogelijkheden dan ontbinding van de koop, vraag maar aan je rechtsbijstandverzekering. Er is ergens een artikel dat zegt dat je het geld dat je meer heb betaald dan de resterende waarde (slachtprijs in dit geval..) kan terugvorderen van de verkoper. Maar wellicht dat er op Bokt enkele juristen te vinden zijn die daar iets meer over kunnen zeggen.
Let wel: ik bedoel hiermee niet dat als b.v je een gezonde shetlander voor 20.000 euro koopt, je later alsnog kan zeggen: oeps teveel, ik wil 19.500 euro terug. Maar wel als de zaak (paard) niet aan de verwachtingen voor normaal gebruik voldoet.

Een andere mogelijkheid is om 'herstel' te eisen, gaan ze daar niet binnen redelijke termijn op in, dan kun je zelf een veearts inschakelen voor behandeling en de gemaakte kosten, mits deze niet de waarde van het paard (als hij niets mankeerde) overschrijden (dus in redelijkheid) op de verkoper verhalen (het gaat immers om een consumentenkoop, jij bent leek, zij zijn handelaar).

In ieder geval alsnog veel plezier met je knuffelpaardje!

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:45

Hallo Knavia, ja dat klopt, mijn advocaat, oeps wat klinkt dat vreemd, had het ook al daarover. Hij heeft ze inmiddels ook al een brief gestuurd en even wachten op het antwoord, volgens hem ben ik de nachtmerrie van iedere advokaat omdat ik 100 procent deze zaak kan winnen en dan toch niet doorzet. Ik moet er gewoon niet aan denken dat Igor weer terug gaat. Ik mag ondertussen het paard wat naast Igor staat rijden en verzorgen omdat zijn baasje zwanger is en dat is ook fijn, verder staat er hier een meisje op stal, haar paardje wordt te oud om te rijden en ook heeft zij geen geld om 2 paarden te onderhouden dus meschien gaan we samen een paard leassen als ik wat geld terug krijg van de aankoop van Igor, het is dan voldoende om 2 jaar een paard te onderhouden samen met haar. Maar hoe het ook uitpakt Igor blijft de rest van zijn leven bij mij. Ik heb vandaag tussen de buien door fijn met hem gewandeld, hem maar weer gepoetst ook al zag je Igor denken mens ik ben schoon waar ben je mee bezig, maar ja ik vind het belangrijk, de hoefsmid is langs geweest heeft hem gekapt en over 2 weken krijgt hij speciaal beslag omdat hij vandaag helaas geen tijd had, en het goede nieuws is, als hij beslagen is mag ik hem weer rijden, alleen stappen ,niet galopperen en draven, maar toch, dit is zo fijn voor mij en voor hem. Maar het schijnt met hoefkatrol dat ze beter in beweging kunnen blijven dus mogen wij over 2 weken heerlijk half uurtje per dag samen stappen, ik kan niet wachten, heerlijk met Igor door het bos stappen, kan ik hem vertellen over de eekhoorntjes, de vogels de vlinders en aan zijn uitdrukking zien ,, mens het is dat ik van je hou maar hou in hemelsnaam eens je k..... dicht.
Laatst bijgewerkt door kimmetje11 op 10-07-07 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:49

Allereerst: erg sneu dat dit je overkomen is Ach gut

Een aantal dingen rechtgezet even:

1.) Hoefkatrol fase 5 bestaat niet, het gaat t/m fase 4 Lachen Dat weet ik omdat mijn eerste paard dit ook had, alleen om aan te geven hoe slecht het gesteld kan zijn met een dier, wordt er weleens gezegd: "Van schaal 1 tot 4 is jouw paard een 5"

2.) Een paard met HKO kan heel goed door de buigproeven komen Ja dat is mijn paard ook en die is tot twee keer toe klinisch gekeurd Lachen

3.) Dit valt onder de categorie "verborgen gebreken" en zijn duidelijk al aantoonbaar geweest tijdens de verkoop. Mag ik weten waarom je geen röntgeologische keuring hebt laten doen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:41

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 16:02

Hallo, Barmat op mijn foto rapport staat echt van 1 tot 5 meschien dat ieder arts ander rapport gebruikt. Ik heb nog nooit een paard gekocht, eerlijk gezegd stond bij de advertentie met klinische keuring anders had ik eerlijk gezegd dat nog niet eens gedaan. Weet je ik heb nog nooit iemand benadeeld in mijn leven en dan verwacht je zoiets ook niet, oke door schade en schande ben ik wijzer en mocht ik ooit nog een paard kopen , ook al kost hij 500,- dan nog wil ik fotoos erbij. Maar wat ik al aangaf ik wil niet de verzekering hiervoor op laten draaien en inderdaad ik voel me zelf ook beetje te goedgelovig, daarom hou ik Igor en zou leuk zijn als ik wat geld terug krijg want inmiddels is door de reactie van de verkoper echt wel duidelijk dat ze niet helemaal goed handelen, een eerlijk iemand zou het paard direct terugnemen en me niet uitschelden n bijna aanvallen toch. Maar meschien hebben andere bokkers hier iets aan, inderdaad laat je paard op de foto zetten, het kost wat maar als het niet goed zit kost het veel meer toch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:18

In welke plaats zat deze handelsstal? De naam Igor voor een tinker komt me namelijk erg bekend voor..

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:42

Hallo Cayene het is een Zwart bonte Tinker, lange witten manen, ongeveer 1.59 groot en hij heeft 2 maanoogjes, maar het is net alsof hij 2 blauwe oogjes heeft.
O ja zijn staart is van boven zwart en wordt dan uiteindelijk wit.
Ik denk niet dat ik hier de naam van de handelstal mag noemen helaas, in ieder geval heeft hij geen stamboekpapieren maar wel een paspoort waar de afstammeling in staat, ik weet niet of zoiets ook als stamboekpapier telt.

De stal waar ik hem vandaan heb die fokken met Tinkers ik heb de naam al een paar keer voorbij zien komen op Bokt, maar meer wil ik er echt niet over kwijt. Eens even kijken hoe ik in hemelsnaam een foto erbij kan krijgen. Haha!