oren in zijn nek, bijten en stijgeren. (help)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein87

oren in zijn nek, bijten en stijgeren. (help)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 13:28

Hallo,

Wij zijn 2 meiden en hebben 2 verzorgpony''s. 1 daarvan is is 9 jaar oud en is een haflinger. Wanneer wij aankomen begint hij te hinniken en komt hij naar ons toe lopen. Hij is dan meestal niet de liefste en doet zijn oren naar achter en probeert te bijten. Als de andere pony van 24 jaar erbij komt en je geeft hem (9 jaar) geen aandacht dan word de oude pony door hem weggejaagd.

Als we het halster willen omdoen loopt hij naar achter, doet zijn oren naar achter en gaat met een voorbeen stampen. Als je dan verder naar hem toe loopt begint hij aan te vallen.

Als hij ons probeert aan te vallen laten we hem rennen door de bak. We doen dit wel met ze 2en wat als je alleen de bak in gaat komt hij op je af rennen.

We weten niet meer hoe we op het bijt, steiger gedrag moeten reageren. hebben jullie tips voor ons?

We hadden al als advies gekregen hem met eten te lokken een week lang, maar we komen maar 1x per week. Heeft iemand een advies?

groetjes

emeli en marjolein

alvast bedankt.

xXLiekeXx

Re: oren in zijn nek, bijten en stijgeren. (help)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:32

Ik zou het eigenlijk ook niet weten.
Ik zou hem straffen(mep geven, niet hard) als hij de oudere wegjaagt en bijv. de oudere meenemen en gaan vertroetelen op een ander plekje.
Met het halster om doen dan, tja, zou ik een halstertouw over zijn nek te trekken en zo mee proberen te krijgen zodat je het halster om kan doen. Weet het eigenlijk ook niet echt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:34

Dat is gewoon en gebrek aan respekt. Hij is de baas over jullie en ik betwijfel dat jullie met 1x in de week dat patroon kunnen doorbreken.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:40

Je doet het paard plezier door hem niet te vangen en met hem vanalles te willen doen. Het beste wat je nu kan doen (heb ook zo een paard gehad) is zijn interesse voor jullie wekken. Ga dus naar de paarden, maar doen niks met hem. Ga gewoon ergens in zijn buurt staan, iets doen, zitten, boekje lezen,... totdat hij naar jullie komt en interesse toont. Als hij komt, doe dan even niks en wandel dan weg... Als hij op deze manier telkens vlotjes naar jullie toe komt zonder zich op te dringen, dan kan je verder gaan opbouwen. Als je tips nodig hebt, mail me gerust!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:44

Laat hem ook niet meer rennen in de bak.. daar bereik je echt niet veel mee op dit moment... wat hij gaat doen is nog 'bozer' worden (omdat hij jullie niet begrijpt) en nog meer aanvallen en uitdagender steigeren tot je niet meer bij hem durft komen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:47

Jullie hebben te weinig contact met dit paard. 1 keer per week is veel te weinig om zulk gedrag te doorbreken, je zult een periode heel intensief met hem bezig moeten zijn (lees IEDERE dag) pas dan kun je er wat aan doen.
Heel consequent zijn en als hij aanvalt gewoon eens een goede mep of schop verkopen.
Dat laten rennen in de bak is al goed, maar jaag hem dan ook echt zodat hij jullie leert kennen als superieuren.
En als je de wei in gaat neem dan altijd iets mee als een zweep/ halster/ tak waarmee je je in nood kan verdedigen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:48

marijke1234 schreef:
Laat hem ook niet meer rennen in de bak.. daar bereik je echt niet veel mee op dit moment... wat hij gaat doen is nog 'bozer' worden (omdat hij jullie niet begrijpt) en nog meer aanvallen en uitdagender steigeren tot je niet meer bij hem durft komen...

In de natuur worden assosiale paarden ook gewoon uit de kudde gejaagd, door hem te laten rennen imiteer je dit en dwing je dus respect af. Het heeft dus wel degelijk een nut!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:50

Ik snap niet dat jullie de pony mogen verzorgen van de eigenaar zonder toezicht. Dit is echt gevaarlijk. Ik zou de eigenaar vragen eerst een paar keer samen met jullie de pony te pakken en jullie leren hoe om te gaan met de Haflinger. Als het goed is, kent hij/zij de Haf het beste. De Haf is jullie duidelijk de baas en dat wordt alleen maar erger.
En voer hem niets, want dan wordt hij alleen maar opdringerig van. Vraag hulp.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:49

Een paard wegsturen heeft nut ja, maar ik denk niet dat de meiden al voldoende ervaring er mee hebben om dit op de juiste manier te doen... Daarom bedoelde ik dat het paard hen niet zou begrijpen.. en daar worden ze wel agressiever van hé...

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 15:06

Hallo,

Dank jullie wel voor alle reactie's. Haha!
Als wij de paarden hebben gereden zijn ze wel altijd weer heel erg braaf.
Ze vinden het ook erg jammer als we weer weg gaan want dan begint hij weer met bijten.

binnenkort gaan ze weer naar de wei. Het is dan misschien een hele goede periode om wat vaker naar ze toe te gaan en ze dan heel veel aandacht te geven zonder dat je dingen van hem vraagt.

Groetjes marjolein

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:11

alstie steigert een fikse tik tegen de buik geven. (moet je wel snel zijn en voorzichtig!) dat is nl een gevoelige plek die ze dan 'bloot' geven. Knipoog Normaal gezien schrikken ze daar van..Idd het laten rennen vind ik ook goed, maar laat hem dan ook echt rennen (ik heb dan altijd het; als je toch energie genoeg hebt om aan te vallen, dan heb je beslist ook genoeg energie om een tijdje te rennen)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:29

Misschien moet je een curcus freestyle volgen, daar heb je echt heel veel aan, en ik denk dat het in dit geval ook heel erg helpt bij zo'n dominant paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:17

het is een vz paard, zeg je? ik zou een ander paard zoeken. het is niet jouw dier, niet jouw probleem dat hij niet opgevoed is. dit soort situaties kunnen behoorlijk uit de hand lopen. zelf prutsen gaat niet werken, aangezien je hier je vraag al op Bokt moet stellen.
imo zijn er twee opties:

- goede hulp/ begeleiding zoeken (bijv. instructeur aan stal, die kan je zéker ook helpen met de opvoeding!)
- stoppen met dit paard.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 04:03

Ik zou zeker niet gaan lokken met voer, dan wordt hij beloont voor slecht gedrag, voor de rest ga ik met de anderen mee..
Hij staat duidelijk boven jullie en is een dominant paard..

Ik weet niet hoeveel ervaring jullie hebben, maar ik vind het best gevaarlijk..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:20

marijke1234 schreef:
Een paard wegsturen heeft nut ja, maar ik denk niet dat de meiden al voldoende ervaring er mee hebben om dit op de juiste manier te doen... Daarom bedoelde ik dat het paard hen niet zou begrijpen.. en daar worden ze wel agressiever van hé...

Wegsturen is heel simpel, je jaagt het paard door de paddock, met je stem en je lichaam, of je gebrukt een longeerzweep die je laat "klappen". Nee wegsturen kan iedereen, jij hebt het zeker over iets delicaters als een join-up.
En over dat niet begrijpen valt wel mee hoor, een constante dominante houding is echter wel een vereiste, anders zou het paard kunnen aanvallen, maar door onbegrip lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Dit paard staat overduidelijk bóven jullie, hij denkt dat hij de leider is...

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:24

Klopt, beginnen aan wegsturen is simpel... maar doe je per ongeluk één stap achteruit... dan voelt het paard meteen dat je niet consequent bent hé (en begrijpt hij je niet). Ik zou er toch iemand met ervaring bij halen en niet zelf prutsen met zo een dominant paard, denk je niet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:25

Sizzle schreef:
Dat is gewoon en gebrek aan respekt. Hij is de baas over jullie en ik betwijfel dat jullie met 1x in de week dat patroon kunnen doorbreken.

Mee eens, Wat meer tijd investeren dus. Jaag hem niet op, dan loopt ie van je af en dat is niet wat je wil toch. Hij zal naar jou zelf toe moeten komen. Leg wat lekkers om je heen en negeer hem, kijk de andere kant op, dan komt ie vanzelf (uit nieuwsgierigheid) maak geen plotselinge bewegingen. Probeer hem ook niet direct te pakken, maar eerst eens te belonen en te aaien. Geduld is een schone zaak.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:28

Ik ben er ook echt van overtuigd dat je in dit geval zijn interesse moet weken.. dat is het krachtigste middel. Paard dat gaat verlangen om bij jou te zijn i.p.v. de aandacht op te eisen door zijn dominant gedrag.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:32

Babootje schreef:
Sizzle schreef:

Mee eens, Wat meer tijd investeren dus. Jaag hem niet op, dan loopt ie van je af en dat is niet wat je wil toch. Hij zal naar jou zelf toe moeten komen. Leg wat lekkers om je heen en negeer hem, kijk de andere kant op, dan komt ie vanzelf (uit nieuwsgierigheid) maak geen plotselinge bewegingen. Probeer hem ook niet direct te pakken, maar eerst eens te belonen en te aaien. Geduld is een schone zaak.

Mee eens, echter: een reeds dominant paard kan erg slecht reageren op lekkers, krijgt hij een keer niks kan het het gaan opeisen met je raadt het al: dominant gedrag en dan ben je terug bij af. Dan heb je een " kwade geest" opgeroepen die je er dus niet meer uit krijgt. Nee lekkers geven is alleen goed als je het eens per maand doet op zeer verschillende tijdstippen, zo ontstaat er geen gewenning.

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:18

mijn vragen zijn, hoe oud zijn jullie en hoe lang doen jullie al aan paarden? als we daar antwoord op hebben is het voor vele in mijn ogen ook makkelijker om goed gebasseerde antwoorden te geven over of je hem moet wegjagen ja of nee en hoe je het het beste kan aanpakken met jullie en het paards veiligheid in oog. simpelweg omdat mensen die wat ouder zijn (lees BIJNA volwassenen en volwassenen en NIET kleine kinderen) zelf wat beter de gevaren kunnen inschatten. ik moet er ook bij zeggen dat ik jullie heel erg dapper vinden om door te zetten met een best wel moeilijk paard. geduld beloont inderdaad, maar beloon hem alleen voor goed gedrag!

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:43

hallo

emeli is 15 jaar en marjolein is 19 jaar. emeli heeft al 7 jaar ervaring en marjolein 5 jaar.

Alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen. We gaan er zeker mee aan de gang. Er moet echt wel een oplossing zijn voor dit gedrag.

groetjes emeli en marjolein Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:48

Ik denk niet dat je dit gedrag op kunt lossen als je maar een keer in de week komt.
Ik zou daarom stoppen met deze paarden voordat er ongelukken gebeuren.

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:16

ik zou inderdaad zoals cassidy aangeeft als je maar 1 keer in de week kan stoppen, klinkt heel gemeen natuurlijk maar het is wel zo veilig voor jullie! als je echt het probleem wilt oplossen zullen jullie voor een flinke tijd, misschien wel de hele zomervakantie en wat langer echt IEDERE dag met hem aan de gang moeten. nu weet ik dat dat moeilijk kan zijn in verband met school en dergelijke maar misschien is het een idee om een schemaatje op te stellen. op bepaalde dagen gaan jullie samen en de dagen die overblijven gaan jullie met je ouders bijvoorbeeld of spreken af met de eigenaar(esse) dat die er dan bij is om te zorgen dat er een oog op veiligheid gehouden word.

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:19

Met 1x per week krijg je dit patroon nooit door, ik zal als 1e wat proberen vaker te komen Knipoog bovendien heeft hij geen respect voor je ..

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:58

Vaker komen lijkt me zeker een goed idee. Mijn ene verzorgpaard (Lorenzo) heeft ook een tijdje heel dominant gedaan op stal met steigerend op je af komen, stampen en bijten (of doen alsof) en hij joeg hier zeker weleens iemand mee weg (mij ook, toen ik nog niet zo consequent was). Bij mij heeft het ook erg geholpen om te laten merken dat ik niet bang van hem was. Heel vastberaden op hem aflopen en vlot zn halster omdoen hielp erg goed, maar je moet natuurlijk tegelijkertijd wel blijven uitkijken! En als je het echt niet durft kan je dat beter achterwege laten, want een paard voelt het als je iets eng vind, en dan kan hij alleen maar vervelender gaan doen. Misschien is het goed om er idd de eigenaar eens bij te halen??

Verder lijkt het me ook verschil maken of het echt door een verkeerde opvoeding komt, of dat hij jullie puur aan het uitproberen is. Als het door een gebrekkige opvoeding (te weinig aandacht) komt, denk ik dat het langer duurt om dat gedrag af te leren en dan zal je er zeker veel tijd in moeten steken!

Succes in ieder geval!