Mijn jaarling steigert.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinte_my

Mijn jaarling steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:10

Ik verzorg een 2 merries, een merrie van 3 en een jaarling.
Deze paarden zijn echt gek op elkaar.

We zijn bezig met de 3 jarige in te rijden en dus ga ik met de jaarling door het weiland stappen, maar zodra ze merkt dat de 3 jarige Nienke weg is gaat Quinte de hele tijd met haar hoeven stampen en met haar hoofd zwaaien en aan het halster touw trekken.
Dan loopt ze nog wel mee maar dan gaat ze steigeren en bokken en komt ze op je af rennen.
En dit gaat net zo lang door tot je naast Nienke staat.
Ik heb een keer geprobeerd Quinte te laten ophouden met de zweep, als ze weer op me af kwam stormen, dan zwaaide ik met de zweep.
Maar dit doe ik liever niet!
En Quinte is vrij groot en heeft al eerder over mensen heen gerend.

Ik wou graag weten wat ik nou moest doen, want ik blijf haar graag verzorgen!

Sharon89

Re: Mijn jaarling steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:43

Dat doen meerdere paarden, ik denk dat dat komt door dat het kudde dieren zijn.
Mijn vorige pony wou ook haast nooit, en anders met veel moiete alleen de weg op, er moest er altijd 1 mee,

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:45

Een jaarling zou in de opfok moeten staan, dat is voor de zelfstandigheid, rangorde, opvoeding en geestelijke gesteldheid van het paard het allerbeste. Daar voeden ze elkaar op. Een jaarling hoord nog echt paard te zijn.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:17

Hoi,
Waarschijnlijk mis je een behoorlijk stuk opvoeding nee de zweep is niet direct een goed begin.
Tip Monty Roberte ; Mijn trainingsmethoden in woord en beeld. = een supergoedboek waar je veel van kunt leren.
Succes en laat nog eens weten hoe het gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:04

Wat er eerdr gezegt word een jaarling hoort in de opfok dat is onzin, ik heb ook een jaarling en en heb meerdere jonge paarden groot gebracht zonder de opfok, de opfok is ook niet alles,

Wat je kunt doen om hem wat respect bij te brengen is een keer freestyle met hem doen, zodat je hij je gaat leren kennen en vertrouwen, ook als het ander paard weggaat zal hij dan makkelijker bij je blijven zonder teveel gedoe, hij mag gewoon niet door je heen lopen en dan mag je gerust een keer met de zweep voor hem zwiepen of met een touw draaien, zolang hij maar op afstand blijft , ik zou van het steigeren niet een te groot probleem maken een paard wil weg en als het niet weg kan gaat het de lucht in, ik heb er een die laat zich vallen als hij het niet meer weet, dan heb ik liever steigeren , dan weet ik waar ik aan toe ben.
OOk heel belangrijk is rustig blijven en zeker niet hard gaan roepen, want dat werkt allen maar tegen je.

slowhandfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:13

Wat je ook zou kunnen proberen is Quinte aan de longe te doen ,eerst op ongeveer 2,5 meter van je af en dan laten stappen en draven en dat steeds afwisselen. Dan is ze continu met je bezig en houd je haar aandacht vast, zonder dat ze dan afgeleid is van/door Nienke.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:15

-> OMG

Even een vraag, wat is er op tegen om haar gewoon in de wei te laten grazen? Ze hoeft toch niet bezig gehouden te worden als het andere paard gaat rijden? Of is dat inrijden ook in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:18

Ja joh, ga een jaarling longeren, dat is DE tip Ja
Verder dezelfde vraag als Apple, waarom moet er dan perse wat mee gedaan worden?

Die jaarling hoort zeker in de opfok
OPfok kan ook bij je thuis zijn met meerdere paarden, maar niet nu al alleen zodat die ander niet weg kan.
Hij leert nu al dat hij sterker is dan mensen...wordt leuk als hij 3 is...
Laat paarden elkaar opvoeden Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:24

ik ga weer geheel met RK mee...........

diertje leert nu al dat het met naar gedrag de baas kan zijn......

gaat niet goedkomen zo, moeders had het dier wel even op de plaats gezet...... moet jij ook maar eens doen.

Je pikt het toch ook niet als een peuter jou keihard tegen je schenen skupt omdat ie zijn zin niet krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:25

Haha
ik zag dat je gereageerd had en mijn eerste gedachte was, waar gaan we heen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:25

hahahaha Lachen

klaroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 01:52

Hallo Mensen,

Misschien is het een idee om het paard aan eenhalster en touw mee te nemen. Je hebt een brokje of iets wat hij lekker vind in je hand. Zodra het paard met het hoofd naar beneden gaat hem belonen met het brokje. Zo doe je dat een aantal meter en weer hoofd naar beneden en weer een brokje. Zo stapje voor stapje. Wedden dat het binnen een paar dagen beter gaat.

Over dat opfok. Ik zou mijn 1 jarige veulen veel bij andere jonge paarden zetten. Dit noemen wij inscharen. Hij leert hier veel van en leert wat rangorde in de groep is. Verder is het helemaal niet verkeerd om met je veulen aan de hand te werken. Juist heel goed voor jullie binding.

Succes ermee.

Groetjes