Benodigde rijbewijs in andere Europese landen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Benodigde rijbewijs in andere Europese landen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:51

Ik had een discussie op mijn werk over het rijden met een trailer. Nu kwamen we op de vraag:

Stel je hebt een B rijbewijs en je zou voor de te besturen combinatie in NL een B + E rijbewijs moeten hebben. Geld deze regel voor alle andere Europese landen of zou je bijvoorbeeld dan in Duitsland wel deze combinatie mogen besturen.

En dan als tweede vraag zijn er überhaupt auto's die meer mogen trekken dan dat de auto zelf in gewicht is?

lucifertje

Re: Benodigde rijbewijs in andere Europese landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:01

je mag met een B rijbewijs een combinatie trekken die niet zwaarder is dan de auto en niet boven de 3500 kilo uit komt.

bv trailer met paard= 1300 kilo
auto= 2300 kilo
mag niet dan kom je boven de 3500 kilo uit

trailer= 1300 kilo
auto= 1575
= 2875 mag wel

De regels in heel europa zijn hetzelfde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:09

Fryske schreef:
Ik had een discussie op mijn werk over het rijden met een trailer. Nu kwamen we op de vraag:

Stel je hebt een B rijbewijs en je zou voor de te besturen combinatie in NL een B + E rijbewijs moeten hebben. Geld deze regel voor alle andere Europese landen of zou je bijvoorbeeld dan in Duitsland wel deze combinatie mogen besturen.

Nee. De rechten van het rijbewijs horen bij jou. Wat je hier mag, mag je ook elders rijden; wat hier niet mag, mag elders ook niet.
Fryske schreef:
En dan als tweede vraag zijn er überhaupt auto's die meer mogen trekken dan dat de auto zelf in gewicht is?

Bosjes; elke grote 4x4 mag tussen 2800 en 3500kg trekken, terwijl ze zelf meestal maar 2000kg wegen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:35

Oke simpel gezegd dus als je een auto hebt die zwaarder is dan de te trekken trailer met het maximale laadvermogen en de combinatie niet meer dan 3500 kg is dan mag je daarmee rijden zonder E, in alle landen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:22

vergeet daarbij dus niet het laadvermogen van je auto ook mee te tellen....