Lacterende merrie staat véél te dik (grasbuik)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doriangi

Lacterende merrie staat véél te dik (grasbuik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 11:55

Mijn merrie is in April bevallen van een merrieveulen, ze liepen dan overdag op de weide en 's nachts zette ik ze op stal.
Aangezien het zo'n mooi weer is en het niets is voor zo'n kleintje om op stal te staan laat ik ze nu 24/7 buiten.
Nu is mijn merrie een immense grasbuik aan het kweken en zo kan het echt niet verder of het wordt ongezond voor haar!
Op stal zetten 's nachts vind ik ook niet echt een optie, de stal is 4 op 3 meter en als m'n veulen (dat ondertussen al een flinke groeischeut heeft gekregen) zich neerlegt heeft m'n merrie bijna geen plaats meer om te bewegen.
Ze krijgt 's morgens en 's avonds haar aangepaste portie merriebrok wat me ook hoogstnoodzakelijk lijkt in deze periode voor de melkproductie en de botontwikkeling van haar veulen.
Nu had ik gedacht aan een graskorf...

Afbeelding

Hierdoor kunnen ze wel nog grazen maar aanzienlijk minder! Ademen en drinken vormen ook geen probleem.
Ik vind het een beetje drastisch maar momenteel zie ik geen andere uitweg, binnen halen is niets en van d'r merriebrok kan ze ook niet echt dik staan, ze graast gewoon massa's veel...
Ik had gedacht om dit mssn zo'n 14-16 uurtjes per dag op te doen en haar de rest van de dag vrij laten grazen om te zien wat voor effect het heeft...
Ik hoop echt dat het helpt want als ze zo verder gaat staat ze binnen een maand of twee hoefbevangen volgens mij Boos!

Als iemand met deze soort situatie ervaring heeft of tips ofzo laat het weten!!!

detour

Re: Lacterende merrie staat véél te dik (grasbuik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:47

Hoi!

In combinatie met teveel brok en te eiwit gras (plus stress door vervoer metr trailer) is mijn merrie laatst spierbevangen geraakt; teveel glycogeen in d'r spieren. Ze was op dat moment ook moddervet.

Ook haar veulen is van april, bij mij gaan ze naar binnen 's nachts, heb de brok van 3 kg per dag naar anderhalf gedaan en zet haar op schraler gras. Ze ziet er nu beter uit en veulen krijgt brokjes. Dat gaat goed!

p.s.: heb nog niet eerder gehoord van een hoefbevangen paard met een veulen aan haar zijde..Maarja, de spierbevangenheid verwachtte ik ook niet..

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:54

Mijn merrie krijgt nog maar een halve kilo merriebrok/conditiebrok per dag en voor de rest grasjes. Ze staat 24/7 buiten en er wordt 3 keer per week aan de pessoa gehuppelt. Ze heeft alleen nog een grasbuik maar volgende week begint haar training weer en dan kijk ik eerst hoe ze er voor staat voor er meer brok in gaat. Het veulen is nu 2 maanden en zit er super uit en groeit goed (veulen krijgt een beetje veulenbrok).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:00

Mijn merrie was ook veel te dik, ook een veulen aan de voet.
Sinds een week of wat krijgt ze magnesium bij, de weidegang is gerantsoeneerd, ze krijgt hooguit een 3/4 schep muesli per dag vanwege de magnesium die toegevoegd wordt.

Ik heb nog even terug gekeken in een ander topic, ze krijgt het magnesium-chelaat, Feel Good 30, kalmerend, sinds 4 juni.
Ze heeft tijdelijk een schepje per dag gehad, maar ik verbeeld me dat ze het met twee schepjes per dag beter doet.

Verder wordt ze nu drie keer per week gelongeerd.
Als ze op stal staat, staat ze gescheiden van haar veulen.
Hij staat in de box ernaast, met z'n brokjes en hooi.
Voor de nacht laat ik ze even bij elkaar en dan verder weer gescheiden.
Ze is nu nog wel vlezig, maar het vette is er gelukkig af.
Ik heb niet het idee dat ze de merriebrok gebruikte om melk aan te maken; zonder brok is er net zo veel of net zo weinig melk.

Een graasmasker is mij slecht bevallen, haar nog meer denk ik vanwege de wonden die het veroorzaakte.

Meer over haar is te vinden in het centrale topic voor paarden met overgewicht.