trailervraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 02:06

Ik heb in wat topics zitten kijken een beetje, maar toch wat vragen.
Ik dacht namelijk dat 1,5 paards met tussenschot wel geschikt gemaakt kon worden voor 2 pony's?
Hoeveel is het gewicht van een 1,5 en 2 paards gemiddeld?
Volgens mij verschilt het enorm van materiaal, uitvoering ed tegenwoordig. Maar in kunststof lijkt het verschil mee te vallen? Dan maakt het niet meer zoveel uit misschien. Wat is gemiddeld het laadvermogen van 2 paards?
Ik keek nu naar een chevy s10 die ruim 1400 mag trekken. Dat zou nu zijn voor een d-pony en soms een shet. Maar dat kan in de toekomst 2x d-maat zijn, of 1 e-maat en 1 d-maat.
Dan kom je aan je max.
Nou denk ik wel dat veel mensen toch te zwaar trekken met hun auto of aan hun max, maar per auto zal het ook wel verschillen hoe prettig en makkelijk deze het trekt.
Omdat het grijs kenteken voor mij niet meer mogelijk is, wil ik de dagelijkse kosten voor een trekauto een beetje netjes houden. Dus wegenbelasting, brandstof verbruik, verz en onderhoud qua beurten en onderdelen.
De s10 zou 1:10 kunnen rijden op benzine en 30 euro per maand doen wb. Onderhoud is wel weer iets duurder, maar goed. Het gaat dan om een 2,2liter benzine die max ruim 1400 mag trekken.

amaretto2

Re: trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 05:32

dat verschilt met trailer en van welk materiaal het is gemaakt... ik heb een alminium trailer, lichte opbouw normale vloer... en mijn trailer weegt 600 kilo (2Paards)leeg. Mijn auto mag 2000 kilo trekken. En ik heb een diesel zuinig in het gebruik.
Heb normale gewicht van paarden, zo rond de 500 kilo p. stuk...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 07:35

Ja, ik zie ook dat de trailers qua materiaal verschillen, dus ik dacht vast ook qua gewicht.
Ik vind een diesel erg hoog in de wegenbelasting. Vooral omdat ik niet genoeg km's maak!
Mijn pony's zijn geen 500 kilo per stuk, dus daarom dacht ik dat vroeger een 1,5 paards, ook als 2 pony trailer kon.
Maar ik denk ook dat de ene auto makkelijker trekt dan de andere. Buiten het max gewicht om.
De s10 leek me voor mij geschikt en omdat het om pony's gaat, maar begin wel te twijfelen aan een max van 1460 kilo trekken.
Dat stomme grijs kenteken ook, was zoveel makkelijker.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:49

zoveel scheelt het nou ook niet in gewicht tussen een 1,5 en 2 paardstrailer. Ik weet niet wat een verzekering zou doen als je een ongeluk krijgt met een 1,5 paards met 2 pony's er in, je hebt kans dat je dan niet verzekerd bent omdat er dan 2 in staan wat eigenlijk niet mag.

Heb je E rijbewijs en hoe zwaar is je auto en zn laadvermogen?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:11

ik ben pas ook aan het zoeken geweest hierbij viel het mij op dat het gewicht vaak lichter voorgesteld wordt dan op het kentekenbewijs vermeld (dit soms met wel 200 kg verschil) denk je dat je trailer 600 kg is dan is hij 800 kg hetgeen weer van het laadvermogen afgetrokken moet worden. dus ipv van laden 2000-800 maar 1200kg ipv 1400 kg. voor sommige auto's toch heel belangrijke aantal kilo's

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:22

Cissy, ik ben de ideale auto aan het zoeken, dus vandaar dat ik eerst alles afweeg. Ik vind namelijk dagelijks in een grote zuipende auto rijden met hoge wegenbelasting en onderhoud al gauw erg zonde. En nu het grijs kenteken voor mij geen mogelijkheid meer is.......Ik zie wel regelmatig ook stevigere middenklassers trekken, maar vaak 1 paard in 1,5 paards.
Het zou genoeg zijn, maar 2 paards en 2 mee kunnen nemen heeft ook zo zijn voordelen.
Ik ga niet 2 pony's zonder tussenschot neerzetten in 1,5 paards, hoe wel ze samen in 1 box staan en super makkelijk op trailer staan. Ik dacht alleen dat 1,5 paards ooit 2 pony's was??

Het gaat nu om een d-pony en een shet, maar toch voor mij belangrijk genoeg en net zoveel waard. In de toekomst ben ik bang dat er iets bij komt. En het is wel leuk om met iemand samen op pad te kunnen. Of je moet simpel zijn en dan allebei met trailer gaan gewoon. Je moet natuurlijk kopen voor je eigen behoefte, maar toch.....

friesiszwart zou het niet kunnen dat de trailer dat kaal weegt en zwaarder wordt na het plaatsen van een speciale vloer, kussens, en andere aanpassingen die men doet??

Ik kan dus wel een leuke auto kopen die 1460 mag trekken, maar ben niet zo een voorstander van het max gewicht trekken. En als ik lees dat een beetje zware mercedes al 2000 trekt, twijfel ik ook of dat dan toch niet een te lichte auto is die ik in gedachte heb. Of dat het gewoon voldoende is voor mijn wensen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:34

behalve de ideale auto zul je ook het juiste rijbewijs moeten hebben....
Vroegah had ik een opel omega die ook bijna 1200 kg mag trekken en een 2 paards trailer, dat ging prima! echter mag maar 1 paard mee. Mijn trailer woog toen bijna 800 kg.
Het rubber op de vloer en op de wanden weegt inderdaad ook mee, evenals het reservewiel en alle zooi die je meeneemt.

Ik rij nu een vito op grijs maar betaal geel, ben 85 per maand kwijt aan wegenbelasting, rij 1 op 10 diesel. prijzig maar tis niet anders...

Succes met zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:35

cissy schreef:
zoveel scheelt het nou ook niet in gewicht tussen een 1,5 en 2 paardstrailer. Ik weet niet wat een verzekering zou doen als je een ongeluk krijgt met een 1,5 paards met 2 pony's er in, je hebt kans dat je dan niet verzekerd bent omdat er dan 2 in staan wat eigenlijk niet mag.

Heb je E rijbewijs en hoe zwaar is je auto en zn laadvermogen?

Laadvermogen hè. Zolang je trailer niet te zwaar is beladen, kan de verzekering daar weinig aan doen. Er staat namelijk nergens hoevéél paarden er op de trailer geladen kunen of mogen worden. De enige adder onder het gras is het onderscheid dat gemaakt wordt op het moment dat je méér dan twee paarden op die trailer zet. Op dat moment begint de wet namelijk allerlei bijkomende eisen te stellen aan de inrichting van de wagen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:38

waarom heet het dan 1,5 of 2 of 1 paards trailer??? of is dat alleen een algemene maat aanduiding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:56

cissy schreef:
waarom heet het dan 1,5 of 2 of 1 paards trailer??? of is dat alleen een algemene maat aanduiding.

Het is inderdaad een maat-aanduiding. je hebt ook 1 3/4 paards trailers. Deze zijn op verzoek ook met een tussenschot te leveren en voldoen dan uitstekend voor twee pony's.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 16:59

Ja, rijbewijs snap ik.

Maar ik heb het gevoel dat veel mensen aan het maximum zitten wat hun auto mag trekken. Als dat te doen is kan je een redelijk leuke auto rijden. Kom je toch in de auto's die 2000 en meer mogen trekken, worden het al gauw zuiplappen die veel in wegenbelasting doen. Er zit een behoorlijk verschil in.
En ik heb nu een d-maat en shet. Maar als er eentje bijkomt zal die niet snel boven de 1.50m zijn.
Maar ik kan me herinneren dat idd een 1,5 paards ook voor 2 pony's werd verkocht.
En wat een merken van trailers tegenwoordig, jeetje.....

Laura_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:00

Zou gewoon even mailen naar het RDW, die zijn vrij vlot met antwoorden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:25

Laura_B schreef:
Zou gewoon even mailen naar het RDW, die zijn vrij vlot met antwoorden.

Het zal de RDW een rotzorg zijn wat en hoe jij iets in een trailer stopt. Die jongens hebben echt totaal geen kaas gegeten van dierenvervoer en dat hoeft ook niet, dat is niet hun pakkie-an.
Kijk bij www.overheid.nl bij wet- en regelgeving, klik het vinkje aan dat je alle regels wil zien (bovenste vakje) voer bij het zioekveld "dier" in en je krijgt vanzelf de welzijnswet voor dieren. Ga naar het eerste artikel en klik de verwijzing naar de EG 1/2005 regeling aan. Hier vindt je ALLES wat betreft dierenvervoer. Als je zoekt op mijn berichten vindt je ergens een link naar dit document bij een ander trailertopic.