Isa heeft mijn broertje 'aangevallen'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Isa heeft mijn broertje 'aangevallen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:48

Hoi,
zoals normaal ging ik vandaag naar Isa toe (Mijn shetlandjaarling; merrie)
Mijn broertje vroeg of hij mee mocht, oke dan.

Wij naar Isa toe, haalden haar uit de wei alles ging goed mijn broertje
van 9 deed de draden dicht en komt voor Isa en mij lopen. Isa ging achter
mijn broertje lopen, hapt ineens naar z'n nek en stijgerd van uit het niets
zo tegen mijn broertje omhoog, ik heb haar er metéen afgerukt en een fikse
trap gegeven; mijn broertje huilde er over (ook door schrik natuurlijk Knipoog)
Maar nu was mijn vraag, wáarom heeft Isa het in de eerste instantie gedaan?
Ik dacht zelf pure dominantie. En mijn broertje is natuurlijk makkelijker want
die is kleiner enz.

Ik hoor het wel wat jullie er van denken

Widner

Re: Isa heeft mijn broertje 'aangevallen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:50

Ik lees even mee, mijn shetlander hengstje van 2 jaar had pas ook zo een eenval, ik was aan het vrijheidsdresuren met mij haflinger en iemand stond te kijken, en opeens sprong hij op haar rug. Die persoon heeft hem toen een trap verkocht en nu doet hij het gelukkig niet meer, maar ik kijk wel beter uit met kleinen kinderen enzo.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:52

Inderdaad, maar ik weet zeker dat ze bij mij ook zoiets
nooit zou flikken, en normaliter gezien heel lief is bij jongere
kinderen!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:54

een trap verkopen lijkt me nogal makkelijk.. jij bent degeen die je pony moet opvoeden en je zult ergens iets "fout" gedaan hebben waarnaar je pony zulk gedrag vertoond.
Ga eens wat grondwerk doen en steeds als ze opdringerig wordt of het voortouw wil nemen zet je haar een paar passen achteruit.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:55

jaarlingkuren Knipoog

de, nu reeds twenter, van Yuri hier op bokt deed dit vroeger ook! Toen was ze jaarling, en is een merrie.

Denk dat het gewoon pubergedrag is?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:56

Zoiets dacht ik ook al ja. Alsnog; hoe moet ik er op reageren dan. Ik ben namelijk niet van plan mijn pony vaker te moeten schoppen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:58

kan ook zijn dat ze je broertje een bedreiging vond, dat het dus jaloezie was.

of : hij liep voorop en je pony moest achter hem lopen; misschien dacht ze ho even, eerst de rangorde even weer herstellen, zoiets.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 27-06-07 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:59

mijn pony doet het ook..
kruising tussen shet en welsh.. dus vrij ondeugend ook..
ik word er echt ziek van..
ze valt van achteren aan...
het ging net weer een tijdje goed. en toen ben ik ziek geweest en toen is ze weer begonnen....

xNoName

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:22

chipieke schreef:
jaarlingkuren Knipoog

de, nu reeds twenter, van Yuri hier op bokt deed dit vroeger ook! Toen was ze jaarling, en is een merrie.

Denk dat het gewoon pubergedrag is?

Denk ik ook Knipoog

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:27

Gewoon pubergedrag.
Ze begint je nu uit te proberen, kijken hoever de grenzen zijn.
Laat haar d.m.v lichaamstaal zien dat dit niet hoord, het word nu alleen moeilijker doordat ze het niet bij jou, maar bij je broertje deed.
Net zoals AikePeer zegt: Ga eens wat grondwerk doen met haar, elke keer als ze dominant gaat doen haar een paar passen terug zetten en daarna stilzetten, ze mag pas doorlopen als jíj het zegt, ze mag niet haar zin krijgen.

Dit is denk ik pas het begin, het zal misschien nog wel erger worden..
Succes!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:02

Toen ik jong was hadden we zo'n 30 shetlanders, ook veel jong spul.
Ik heb dit gedrag regelmatig gezien, vooral bij een bepaalde afstamming.
Het is volgens mij een combinatie van uitproberen en verveling.
Reactie dat TS iets fout heeft gedaan in de opvoeding ben ik niet mee eens, ik vindt ook dat ze juist heeft gehandeld door hem een trap te verkopen.
Bij mij kregen ze dan ook een trap en er was geen 1 die het op latere leeftijd nog deed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:10

Kinderen hebben niets op een weiland te zoeken, daar kunnen flinke brokken van komen.
Zelfs grondwerk zal niet kunnen voorkomen dat een paard het bij een ander uit gaat proberen, terwijl jij hem zelf helemaal onder de duim hebt.
Ik hoop dat je paard niet helemaal de schrik voor paarden te pakken heeft, en in het vervolg hem niet meer meenemen het land op...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:36

Jaarling gedrag. Bij ons deed het hengtveulen het al, gewoon een combinatie tussen uitproberen wie er hoger in rang staat, spelen en een beetje dominant willen zijn.

Ik verkocht hem rustig een trap. Grondwerk is leuk, en het zal voor heel veel dingen prima werken, maar als eerste reactie is een trap een prima oplossing. Naar beneden en voelen dat het NIET de bedoeling. is.

Daantjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:23

gwn allemaal dingen uitproberen een paard heeft ook wel eens kuren Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:17

Ze probeert indd de grenzen op te zoeken lijkt mij.. reacties dat je dr niet goed opgevoed is vind ik nogal kort door de bocht! ik had mn paard ook zeker een trap verkocht bij zown aanval!!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:35

Michelle_x schreef:
Zoiets dacht ik ook al ja. Alsnog; hoe moet ik er op reageren dan. Ik ben namelijk niet van plan mijn pony vaker te moeten schoppen.

Ah goed, niet schoppen, dat is dus niet de oplossing, ik kan me voorstellen dat je kwaad en boos was maar dat moet je nu toch niet doen. Volgens mij probeerde de pony z'n grenzen af te tasten en vooral jou op de proef te stellen. Jeweetwel, eens kijken hoever hij/zij kan gaan bij het baasje, ben volledig akkoord met Marly_ ...

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:35

Lauraketje schreef:
Michelle_x schreef:

Ah goed, niet schoppen, dat is dus niet de oplossing, ik kan me voorstellen dat je kwaad en boos was maar dat moet je nu toch niet doen. Volgens mij probeerde de pony z'n grenzen af te tasten en vooral jou op de proef te stellen. Jeweetwel, eens kijken hoever hij/zij kan gaan bij het baasje, ben volledig akkoord met Marly_ ...

Niet slecht bedoeld hoor, succes ermee Knipoog .

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:11

Mijn verzorgpony deed dit ook. Hij was nog hengst, en als je stond was er niets aan de hand,
maar als je ging zitten, of bukte om iets te pakken, greep hij je. Zo heeft hij mij dus
een keer in mijn schouder gegrepen, en me met zijn hoef naar de grond gedrukt, hij lag een
soort van op me, en liet maar niet los. We moesten een trap in zijn buik geven.. Bloos
Toen liet hij pas los. Ik denk dat het gewoon dominantie is.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:59

Hmmm ik zou het geen puber gedrag noemen, mijn shet hengst van 12jaar doet soms ook van die dingen, niet zo erg als tegen iemand op stijgeren. Het is een braaf beestje maar ik denk dat hij gewoon zijn terrein wil beschermen. Hij probeert soms mensen van de wei te jagen, vooral kleine kinderen. Maar hij doet het ook bij volwassenen. Denk dat kleine kinderen er gemakkelijker uitzien om te verjagen?

Hij probeert mij soms ook te beschermen. Als ik met hem ga wandelen (aan de hand) dan kan hij niemand in mijn buurt verdragen. Hij legt dan zijn oren in de nek en draait zijn kont naar de mensen toe, loopt naar ze toe met de oren in de nek en zijn hals vooruit. Dit doet ie meestal bij mannen, niet bij meisjes. Maar bij zulke dingen blijft het, bij bijt of schopt niet.

Mijn grote ruin daar in tegen is erger. Die is enorm jaloers... Het is het liefste paard die er is maar als hij eenmaal jaloers word Nagelbijten / Gniffelen Ik kan alles met hem doen, hij doet helemaal niks. Maar op mijn vriend is ie heel erg jaloers. Hij kan het niet verdragen dat die mij knuffeld ofzo. Hij heeft hem zelf al eens een schop gegeven (was ook door het schrikken) maar zoiets zou hij normaal nooit doen! Hij legt ook bijna altijd zijn oren in zijn nek. Nochthans heeft mijn vriend hem nooit kwaad gedaan. Ik laat mijn vriend hem ook steeds snoepjes enzo geven in de hoop dat het over zou gaan. Het gaat al iets beter nu, dus hoop dat hij mijn vriend gaat leren aanvaarden.

Denk dat het dus eerder zoiets is als een rangorde maken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:07

AikePeer schreef:
een trap verkopen lijkt me nogal makkelijk.. jij bent degeen die je pony moet opvoeden en je zult ergens iets "fout" gedaan hebben waarnaar je pony zulk gedrag vertoond.
Ga eens wat grondwerk doen en steeds als ze opdringerig wordt of het voortouw wil nemen zet je haar een paar passen achteruit.

Wat denk je dat een paard doet als de shet probeert te bijten en daarmee probeert een stapje hoger in de rangore te komen? Want dat is volgens mij wat hier gebeurt is. En juist, het paard zou een mep geven.
Het is echt onzin dat ze iets fout gedaan zou hebben.
Je kunt moeilijk het broertje grondwerk laten doen met het dier, denk je niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:34

Je kunt er wel voor zorgen dat het broertje niet in de buurt van dat dier kan komen. Hij zou de eerste niet zijn die door een trap van een paard het leven laat.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:39

Ik zou het niet pikken van mijn verzorgponys, 1 heeft het welleens gedaan die heb ik zo hard getrapt dat hij het nooit meer gedaan heeft, nu hoor ik jullie wel denken wat een beul maar een paard is altijd lagere rang dan een mens bij mij, zelfs een kind dus daarom vind ik dat mijn broertjes best mee mogen en als hij ze probeert te bijten dat voelt hij ook goed dat die dat nooit meer mag doen, en zo hebben ze het noit meer gedaan;)

fabienne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:15

ja is ze wel lief bij jou als dat zo is vind ik het wel een beetje raar?

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:22

GamblersCup schreef:
AikePeer schreef:

Wat denk je dat een paard doet als de shet probeert te bijten en daarmee probeert een stapje hoger in de rangore te komen? Want dat is volgens mij wat hier gebeurt is. En juist, het paard zou een mep geven.
Het is echt onzin dat ze iets fout gedaan zou hebben.
Je kunt moeilijk het broertje grondwerk laten doen met het dier, denk je niet?

Helemaal mee eens OK dan!

Gewoon zo doorgaan!

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:27

tja mijn jongste shet flikt ook veel meer bij mijn vriend dan bij mij, en daar heb ik hem al een keer voor waarschuwd.
ik heb hem toen eerlijk verteld dat ik liever had hij hem 1 keer goed aanpakte dan 10 keer zeggen foei.

en na dat mijn jongste shet had gekeken hoe ver hij kon gaan was het ineens HAP! en toen kreeg hij wel een optater van mijn vriend, ik vertelde mijn vriend ook eerlijk dat ik geen medelijden met hem had omdat hij zelf zover had laten komen.

ik laat hem meestal mijn jongste doen omdat hij anders op zijn knieen de oudste moet doen, maar hij is zo geweldig om met de oudste te zien, want dat is gewoon een knuffelkont.

als mijn shets iets fout doen krijgen ze ook op hun donder.