angstig paard verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

angstig paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:05

Hallo!

Ik verzorg ong. 1,5 Shirengo, een ruintje en 9 jaar. Ik doe parelli met hem, ik heb ook een goede band met hem. We hebben al veel prblemen opgelost, maar 1 probleem is gebleven (overigens niet heel veel aandacht aan besteed) : Hij is buiten zijn vertrouwde omgeving (stal/bak/weide) een onzeker, angstig en gespannen paard. Als we gaan wandelen heeft hij bijv. schrikacties bij tuinen waar we langslopen, en vrachtwagens (vooral als ze van achter naderen) zorgen ook vaak voor onrust. Hij staat wel dicht bij het duin, daar is hij wel wat rustiger. Maar echt ontspannen is hij zelden, een vogeltje wordt al als een eng ding beschouwd.
Als hij iets eng vind gaat hij soms ook harder lopen (hij blijft wel in stap), wat is handig om in zo’n situatie te doen? Ik heb hem dan trouwens nog wel onder controle.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, bijv. het gedrag negeren(doorlopen), hem geruststellen of hem eraan laten wennen(een paar keer erlangs sturen, goed naar laten kijken). Dit alles werkt naar mijn idee niet echt.. dat eraan laten wennen werkt wel voor die dag, maar een dag erna is het weer zo eng als vroeger.
Hij is vroeger trouwens bij de vorige eigenaar met kar en al omgeslagen, dit kan een deel van zijn gedrag veroorzaken.
Ik vraag dus of iemand tips heeft hoe ik dit kan aanpakken. Misschien is de enige oplossing wel gewoon veel te gaan wandelen maar dan weet ik dat ook weer Knipoog
Bedankt voor het lezen van dit verhaal Pling

dolor

Re: angstig paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:20

heel erg veel oefenen. en neem wat snoepjes mee. als hij dan erg onrustig wordt dan kalmeer je hem en geef je het snoepje. op die manier is de aandacht weer even bij jou en niet bij dat enge ding in de berm. en volgens mij is veel oefenen een goede oplossing. steeds een andere route en zoek ook enge dingen op zodat hij daar aan gaat wennen.

je kan ook een keer een hindernisparcour uitzetten in het land of in de bak of langs een erg rustige weg. dan leg je bijvoorbeeld plastic neer en iemand die staat met een paraplu die ze open en dicht doet en smalle doorgangen en noem maar op. waarschijnlijk vindt hij dat soort dingen ook erg eng. en op deze manier kan je hem er al thuis een beetje aanlaten wennen waardoor het buiten minder eng is en je geen gevaarlijke situaties krijgt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:49

Blijven oefenen en misschien meegaan met wat verkeersmakke paarden?
Heb je ook geen mogelijkheid om het paard langs een vrij drukke weg in de wei te laten? Dan kan die er langzaam aan wennen.

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:17

in zijn vertrouwde omgeving met zeilen etc. aan de slag gaan. je moet dus als het ware allemaal 'enge"dingen gaan introduceren. Dan zal hij na een tijdje in de bak vooral al minder van slag zijn door een verandering. Als je daar dan mee aan de slag gaat is hij waarschijnlijk na een tijdje wat relaxter en kan je hem makkelijker mee naar buiten nemen.

Vooral heel veel oefenen, en juist van dat soort situaties opzoeken waardoor hij eraan gewend raakt.

veel succes!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:18

LiNdA1986 schreef:
Blijven oefenen en misschien meegaan met wat verkeersmakke paarden?
Heb je ook geen mogelijkheid om het paard langs een vrij drukke weg in de wei te laten? Dan kan die er langzaam aan wennen.

ja, hij staat al in een wei langs een drukke weg Knipoog
Idd is het ook handig om mee te gaan met andere paarden Lachen het is echt een kuddepaardje Lachen

en thanx voor andere reacties. Ik zal idd proberen op dingen ook echt op te zoeken zegmaar Lachen En in de bak oefenen.
het is alleen wel soms dat hij dingen in de bak helemaal niet engvind, en dan buiten is zo'n gewoon voorwerp wel ineens eng.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:22

En heb veeeeeeeel geduld. Ik ben met mijn paard al 3 jaar bezig, en we doen vaak schrik en obstakeltraining. Aan de hand gaat het ondertussen super, maar erop hoef ik niet te proberen, na 400 meter staan we na een rengalop weer thuis.... Met een ander paard erbij gaat het wel erg goed. Dat zijn we dus ook vaak aan het doen. Laat een niet angstig paard hem leren dat het oke is. Paarden kunnen nou eenmaal erg goed met elkaar communiceren, en ze hebben al snel vertrouwen in elkaar. Maak hier gebruik van.

Een erg angstig paard zal echter maar zelden een koel paard worden hoor...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:32

Iik ben er nu ook mee bezig met mijn eigen paard.

Ik liet haar eerst grazen langs de weg (naast de uitgang/ingang) van stal. Dit ligt niet direct aan de weg dus het is geen gevaarlijke situatie Knipoog

Daarna als ze niet meer schrikt (vetra deed het uit zichzelf) kan je een stukje verder gaan en terug (ookal zijn het maar 3 passen) lopen zonder te grazen. Ik kan nu al naar de buren lopen en het enige wat ze eng vindt zijn tractors, vrachtwagens en schapen Clown

Snoepjes kun je meenemen, maar beloon haar niet tijdens het schrikken! Heel erg overdreven belonen als ze juist NIET schrok en het negeren als ze dat wel doet Ja

Hier heb ik 1 maand over gedaan ongeveer en ik ben mega trots Haha!

Je kan het idd met een braaf paardje oefenen. Ik heb dit bewust niet gedaan omdat je dan zo afhankelijk moet zijn of er iemand mee kan.

Verder kan ik je nog niet helpen omdat ik ook pas net begin. Maar veel succes!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:34

hai,

heb ik ook gehad,

ik ben met een ouder paard mee gegaan die gewoon overal doorliep

en als ik alleen ging wandelen liep ik gewoon door als ze iets engs zag, gaf er verder geen aandacht aan,
wat ik wel eens deed was als ze bijvoorbleed een container eng vond er zelf naar toe lopen en dat ding aanraken, en de merrie kwam dan ook heel voorzichtig snuffelen.

ieder paard is anders en heeft ook een andere aanpak nodig,
gewoon vanalles proberen en wel lang volhouden

s6

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:34

dolor schreef:
heel erg veel oefenen. en neem wat snoepjes mee. als hij dan erg onrustig wordt dan kalmeer je hem en geef je het snoepje. op die manier is de aandacht weer even bij jou en niet bij dat enge ding in de berm. en volgens mij is veel oefenen een goede oplossing. steeds een andere route en zoek ook enge dingen op zodat hij daar aan gaat wennen.

En dat is dus belonen voor het verkeerde gedrag.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:40

Lins_Vetra schreef:
dolor schreef:

En dat is dus belonen voor het verkeerde gedrag.

nee belonen zou ik ook niet doen, gewoon niet reageren,
er zijn ook paarden die wat voor aandacht dan ook prettig vinden of het nou posistief is dmv snoepjes etc. of negatieve aandacht bijv een tik.
mijn merrie schraapte nogal erg en ze bleef het doen wat ik ook deed, ik werd boos ze kreeg een tik, totdat iemand me zei dat ik geen aandacht eraan moet schenken en ja hoor het is al veeeeeeeeeeeeeeel minder, alleen met eten doet ze het nog.

dus aandacht nee doe maar niet gewoon veel lopen en niet reageren

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:09

nee. zo bedoel ik het niet. je moet ook niet belonen voor de schrikreactie. maar af en toe staat mijn paard zolang naar iets te kijken en heb ik geen contact met hem. en dan pak ik soms even een snoepje om de aandacht er weer bij te krijgen. ik beloon hem dus voor het rustig kijken naar iets en niet voor het schrikken.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:11

Veel oefenen en oefenen.
En als het kan een verkeersmak paard meenemen!

Ook kun je oefenen met allerlei materialen in de bak,
zoals paraplu's.. ballen..zeilen..tonnen..
Misschien dat dat ook kan helpen als voorbereiding op buiten?

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:24

Lins_Vetra schreef:
Iik ben er nu ook mee bezig met mijn eigen paard.

Ik liet haar eerst grazen langs de weg (naast de uitgang/ingang) van stal. Dit ligt niet direct aan de weg dus het is geen gevaarlijke situatie Knipoog

Daarna als ze niet meer schrikt (vetra deed het uit zichzelf) kan je een stukje verder gaan en terug (ookal zijn het maar 3 passen) lopen zonder te grazen. Ik kan nu al naar de buren lopen en het enige wat ze eng vindt zijn tractors, vrachtwagens en schapen Clown

Snoepjes kun je meenemen, maar beloon haar niet tijdens het schrikken! Heel erg overdreven belonen als ze juist NIET schrok en het negeren als ze dat wel doet Ja

Hier heb ik 1 maand over gedaan ongeveer en ik ben mega trots Haha!

Je kan het idd met een braaf paardje oefenen. Ik heb dit bewust niet gedaan omdat je dan zo afhankelijk moet zijn of er iemand mee kan.

Verder kan ik je nog niet helpen omdat ik ook pas net begin. Maar veel succes!

Mooi dat het steeds beter gaat!

Ik heb vandaag weer een stukje gewandeld, het ging beter dan de vorige keren! Lachen
Als ie iets eng vond liet ik hem er goed naar kijken en als hij dan ontspande (het niet meer eng vond) beloonde ik hem met wat aaien Knipoog
op de terugweg ging hij wel wat sneller, dus als hij voor me uit ging lopen, zette ik hem even terug en beloonde hem, en liep weer verder. Ik wil nl. geen paard die de hele tijd rent Tong uitsteken

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:27

ik ga trouwens niet met snoepjes werken, omdat ik dat persoonlijk niet de beste beloning vind. En idd kan het paard het later gaan associeren met: schrikken = snoepje.
Een aai/even kroelen/rust is voor mijn paard een goed genoege beloning Lachen

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:39

ik denk dat het handig is om een ander paard, dat buiten wel erg rustig is, ook mee te nemen naar buiten.
dan ziet je paard dat er niks engs is, omdat het andere paard zich ook niet druk maakt..
heeft bij mijn pony iig wel erg goed geholpen, alleen nu durft ze nog niet echt alleen langs de weg,
we zijn dit nu een beetje aan het verhelpen door andere paarden mee te laten gaan, en dan op een gegeven moment dat die paarden steeds verder achterblijven, dat mijn pony dus alleen doorloopt,
dit gaat steeds beter!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:46

x_liesje_x schreef:
ik denk dat het handig is om een ander paard, dat buiten wel erg rustig is, ook mee te nemen naar buiten.
dan ziet je paard dat er niks engs is, omdat het andere paard zich ook niet druk maakt..
heeft bij mijn pony iig wel erg goed geholpen, alleen nu durft ze nog niet echt alleen langs de weg,
we zijn dit nu een beetje aan het verhelpen door andere paarden mee te laten gaan, en dan op een gegeven moment dat die paarden steeds verder achterblijven, dat mijn pony dus alleen doorloopt,
dit gaat steeds beter!

zoals je zelf al aangeeft, moet je daarna nog eens je paard gaan leren om alleen te lopen..
ik weet niet of het dan zoveel handiger is om met een ander paard te oefenen Knipoog

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:05

maaike93 schreef:
Mooi dat het steeds beter gaat!

Ik heb vandaag weer een stukje gewandeld, het ging beter dan de vorige keren! Lachen
Als ie iets eng vond liet ik hem er goed naar kijken en als hij dan ontspande (het niet meer eng vond) beloonde ik hem met wat aaien Knipoog
op de terugweg ging hij wel wat sneller, dus als hij voor me uit ging lopen, zette ik hem even terug en beloonde hem, en liep weer verder. Ik wil nl. geen paard die de hele tijd rent Tong uitsteken

OK dan! TOP! Gaat zo te horen helemaal goed komen Ja

Ik hoop dat dat met mijn eigen knollie ook gaat gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:26

Ik ben ook bezig met mijn superpaniekpaard, in de roundpen kan ik echt alles neerleggen of hem aanraken met allerlei rare dingen maar zodra hij een eng geluid hoort en niet kan zien wat het is of we gaan wandelen is hij 1 brok spanning.

Hij is er al 4 x vandoor gegaan in blinde paniek en dan gaat hij hard en dwars door alles heen (over sloten, door prikkeldraad, over hekken ed).

Wat ik nu doe met wandelen is continu gehoorzaamheidsoefeningen doen zodat hij totaal op jouw gefocust is.
dus achter mij blijven, stilstaan als ik dat vraag, terug als ik dat vraag, stelling nemen als ik dat vraag en lopen als ik dat vraag.
Ik ben dus continu met oefeningen bezig onderweg en dat helpt erg goed! Zo leert hij ook op jouw te vertrouwen.

Succes!

Aman_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:08

heel veel oefenen.. en goed belonnen enz. werkte bij ons well!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 08:25

Laetitia: dat doe ik idd ook soms (als hij erg druk wordt) is idd handig! Lachen

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:13

Met een supermak maatje samen op pad. Negeer zijn angst, beloon dapperheid. Maar het meeste zal hij leren van het maatje, dat spreekt zijn taal het duidelijkst.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:14

maaike93 schreef:
x_liesje_x schreef:
dit gaat steeds beter!

zoals je zelf al aangeeft, moet je daarna nog eens je paard gaan leren om alleen te lopen..
ik weet niet of het dan zoveel handiger is om met een ander paard te oefenen Knipoog

ja dat is misschien wel zo, maar we doen het nu liever zo omdat er met een ander paard een keer een ongeluk is gebeurd,
dus dan hebben we der liever 2 keer zoveel werk aan, dan dat het nog een keer gebeurd Bloos

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:24

Maaike, zo te lezen ben je supergoed bezig.
Blijf vooral ook op je eigen lichaams houding letten..
Deze zegt veel over een situatie waar je op dat moment voor staat.
Ga van mij part zingen als je zelf iets ziet aankomen wat wel eens een schikmoment op zou kunnen leveren.

Het paard moet jou als leider gaan zien, jij bent zijn veilig basis.
En hopelijk is dit ook voor jullie een mooie manier van vertrouwen
Afbeelding

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:38

Heb je bos bij de hand?

Doe grondwerk in het bos bijvoorbeeld, leer hem te focussen op jou, jij moet degeen zijn waar hij zich aan overlaat. Daarnaast kun je hem wennen aan enge dingen, hoe gekker hoe beter, eerst in de bak leren deze enge dingen samen te "overwinnen" zodat hij steeds meer op jou gaat vertrouwen. Laat hem nooit iets doen wat ie nog niet kan, dat schaadt het vertrouwen, maar probeer met kleine stappen de moeilijkheden te overwinnen.