Dominante merrie; ik mag de andere merrie niet aanraken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Dominante merrie; ik mag de andere merrie niet aanraken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:55

geen idee of het hier hier hoort, maar had geen idee waar ik 't dan wel moest plaatsen.. Bloos
Excuses als het fout staat.

Ik heb mijn 5 jarige merrie nu zo'n 2 jaar, een erg lieve merrie, die enorm op mensen gericht is. toen ze bij mij kwam was ze ontzettend mager, en toen we haar kochten zou ze helemaal onderaan de rang staan in de kudde. Nu is dat totáál omgeslagen want het is een enorm dominante bitch geworden..

Ze staat nu met een veulen maar daarvoor vloog ze ook al andere paarden aan als zij de aandacht niet kreeg.
Nu hebben we sinds gisteren een andere merrie erbij, echt een hele lieve schat.
Alleen is het zo, dat ik, als ik in de wei kom absoluut NIET bij de nieuwe in de buurt mag komen van mijn 5 jarige. Dan vliegt ze de nieuwe met oren plat in d'r nek aan. Verder bijt ze niet ofzo, maar kijkt gewoon zo zuur en rent een meter of 5 achter de nieuwe aan zodat ze niet meer in mijn buurt komt.
Ik wordt daar echt een beetje moedeloos van, want de nieuwe wil ik ook graag een aai en een knuffel geven, net zoals de 5jarige en haar veulen krijgen.

En het meest stomme is nog wel dat, als ik er niet ben, ze wel bij elkaar in de buurt staan te grazen en er dan niks aan de hand is. Behlave dus als er aandacht is, of eten, daar mag de nieuwe ook niet bij komen. Ze staan verder 24/7 op het land dus moet ze in het land voeren, borstelen etc.
Gaat dit gedrag nog over? En wat kan ik er verder aan doen. Ik kan m'n 5 jarige wel wegjagen en zo eventjes aandacht aan de nieuwe geven maar ben bang dat m'n 5 jarige dan helemaal vervelend naar haar wordt?

Apart zetten vind ik ook zo sneu, alleen is ook maar zo alleen, en als ik er niet ben gaat het wel goed. Of is het meer een kwestie van tijd? begrijp heel goed dat de rangorde bepaald moet worden, maar dat m'n dominante 5 jarige haar dan aan moet vliegen vind ik ook zowat......

wat is verstandig?

Cassidy

Re: Dominante merrie; ik mag de andere merrie niet aanraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:07

Je moet wel de rangorde van de groep respecteren op het moment dat jij de groep ingaat, en je vijfjarige staat nu eenmaal hoger dan het nieuwe paard. Als je het nieuwe paard op dit moment wel aandacht wilt geven, zou ik je vijfjarige even apart zetten.
Of de jongste uiteindelijk hoger uitkomt dan je vijfjarige valt nu nog niet te voorspellen. Ik denk dat de scherpe kantjes er op een gegeven moment afgaan, maar laat ze nog even aan elkaar wennen, en besteed weinig aandacht aan de nieuwe als je vijfjarige er bijstaat (hoe graag je het ook anders zou willen)

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:55

Je moet rangorde respecteren.
Ik heb ook zo'n echte bitch staan hier, die soms mijn shetlander in elkaar timmert.
Ik kan er wel tussen stappen, maar zo is de rangorde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:03

Rangorde is prima , maar niet als ik in de buurt ben , want dan ben IK de baas en aai ik wie ik wil , zijn ze nou helemaal betoeterd !

Ik zou het dan ook niet accepteren.

Gewoon de 5-jarige en het veulen de aandacht geven die ze altijd krijgen zodat ze niks te klagen hebben , maar daarna ook geen gedonder als het dan de beurt is aan de nieuwe.
Dus wel eerst de baas aandacht geven , zover kun je er wel in meegaan natuurlijk om niet echt oorlog te krijgen , maar ze moeten niet voor jou gaan bepalen wat je doet verder. Dat vind ik hoor.

Desnoods de 5-jarige dus eerst aandacht geven en poetsen / vastzetten ergens anders (dat is dan echt HAAR tijd) en daarna vast laten staan als je met de nieuwe bezig bent zodat die niet bang wordt door dat kreng , dat die er niet bij kan.

Anders is die nieuwe straks weer verpest en bang , dat wil je toch ook niet Knipoog

Als ik zoals in bovenstaand voorbeeld een Shet en een paard zou hebben , en ik wil de Shet aandacht geven waarna die weggetimmerd wordt door dat paard , dan zal dat paard het weten dat dat onacceptabel gedrag is ! Dat zal ik hem even goed duidelijk maken dat die dat nooit meer vergeet.

Er wordt NIET getrapt naar elkaar als ik erbij sta , tenzij er natuurlijk echt 1 z'n boekje te buiten gaat.
Of als je een paard wilt pakken en een ander loopt te klieren , dan is het prima als dat paard waarvoor je komt die opdringerige zeurpiet een optater geeft (zolang ik niet in de buurt van de optater sta Knipoog ).

Maar als ik een pony roep en dat dier komt braaf , waarna vervolgens een ander paard besluit om het dier flink af te straffen dan ondermijnt dat kreng mijn gezag en dat accepteer ik dus echt niet , dat is zwaar vergrijp. Beestje komt braaf aanlopen als ik roep en krijgt dan klappen , die komt dan ook niet meer als ik de volgende keer roep Dat moet ik niet hebben !

Ik word dan ook heel boos op het paard dat het nodig vindt om de baas te spelen , die kan maar beter maken dat hij rap maakt dat 'ie wegkomt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-06-07 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:07

pmarena schreef:
Rangorde is prima , maar niet als ik in de buurt ben , want dan ben IK de baas en aai ik wie ik wil , zijn ze nou helemaal betoeterd !

Ik zou het dan ook niet accepteren.

Gewoon de 5-jarige en het veulen de aandacht geven die ze altijd krijgen zodat ze niks te klagen hebben , maar daarna ook geen gedonder als het dan de beurt is aan de nieuwe.
Dus wel eerst de baas aandacht geven , zover kun je er wel in meegaan natuurlijk om niet echt oorlog te krijgen , maar ze moeten niet voor jou gaan bepalen wat je doet verder. Dat vind ik hoor.

Desnoods de 5-jarige dus eerst aandacht geven en poetsen / vastzetten ergens anders (dat is dan echt HAAR tijd) en daarna vast laten staan als je met de nieuwe bezig bent zodat die niet bang wordt door dat kreng , dat die er niet bij kan.

Anders is die nieuwe straks weer verpest en bang , dat wil je toch ook niet Knipoog

Ik ben het hier helemaal mee eens
Jij bent de baas en jij bepaald wie er aandacht krijgt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:10

Zo hebik het precies hetzelfe gedaan. We hadden een nieuwe merrie, en die begon nota bene de andere weg te houden, terwijl zij ook niet bij me in de buurt wilde komen. Gewoon flink op dr flikker gegeven, en nu kan ik alles met haar, en met de rest Lachen

Ceres_olisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:23

Ja zijn zien ons als indringer in de groep, wij hebben precies het zelfde met een shetlandertje je hoeft maar in de buurt te komen of ze trapt je al bij haar weide weg

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:20

Ik zou het persoonlijk eerst eens een week aankijken. Laat het nieuwe paard even met rust en geef hem de tijd om met de nieuwe paarden kennis te maken en zijn rangorde te bepalen.

Een rangorde accepteren lijkt mij logisch. Je kan er niet tussen gaan staan als paarden eemaal begonnen zijn met verjagen. Je kunt een paard wel beschermen door ze eventueel tijdelijk apart te zetten of ze tijdens het eten in de bak te zetten.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk ook wel weer zo dat jij de baas bent...jij bent de leider.
Ik weet eigenlijk niet of de dominante paarden in een groep (de leiders) ook met de paarden omgaan in de lagere rangorde.... In een groep waarschijnlijk niet, maar zodra je ze met zn 2e zet wel.
Daarom zou ik ze toch minder aandacht geven in de wei zelf. Omdat je dan in de groep bent.

Maar op dit moment zit jij met het probleem dat je het paard niet fantsoenlijk uit de wei kan halen.
Wat ik daar aan zou doen is denk ik..... De wei ingaan en gewoon blijven staan waar jij staat. Geen aandacht aan geen 1 paard, negeren. De volgende keer wel aandacht geven aan het nieuwe paard. Er langzaam heen lopen maar toch dat het duidelijk is. Zodra je 5-jarige ook maar iets richting het nieuwe paard doet (al is het maar oren in de nek) haar 1 stapje achteruit laten doen. Hierbij heel oplettend zijn!! Want als het je 5-jarige al achter het nieuwe paard aanloopt ben je te laat!! Na je 5-jarige 1 stap hebben terug laten stappen gewoon weg gaan of even blijven staan. Zo zou ik het langzaam aan opbouwen.

(Hierbij wel een beetje vereist is dat je 5-jarige vanaf een afstand een stap terug kunnen laten doen. Kan je gewoon oefenen in de bak. Daarna kan je eens proberen het in de wei te laten doen. Hierbij geef je gelijk ook alleen aandacht aan de 5-jarige. Terwijl jij hierop oefent kan je nieuwe paard zich gedurende 1 week proberen hoger in de rangorde te komen Knipoog Tong uitsteken )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:36

Poeh wat ingewikkeld allemaal Connie....ik ben dan simpeler hoor Tong uitsteken

Rangorde bepalen en handhaven doen ze maar lekker in hun eigen tijd , als ik in de wei sta ben IK de baas en wordt er niet getrapt en gejaagd in mijn buurt , dat is echt regel nr. 1.

Niks zo irritant als constant opzij moeten springen voor wegvluchtende en uithalende paarden , hartstikke gevaarlijk dat ge-etter om je heen.

Ik hoef niet allerlei tijdrovende dingen te gaan doen omdat een paard zich niet kan gedragen.....die onopgevoedde vlerk leert het maar dat het wapenstilstand is als er een mens aanwezig is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:41

Ik ben het helemaal eens met pmarena.
Als jij in de wei komt bent jij de baas en niemand anders!
Op het moment dat je je laat weg jagen door de leider, sta je onder hem en dat mag inderdaad nooit gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:17

Overigens staat Rena sinds vorige winter bij een Welsh , kleine etterbak , daar heb ik wel een keer voor gerend want die is echt pislink Haha!

Gelukkig is Rena de baas daar dus die mag die kleine voor me onder de duim houden als ik er ben , dat dan weer wel , ik wil nog niet stuk Bloos

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:39

Allemaal leuk en aardig Pmarena maar HOE zorg jij dan dat je paard er mee ophoudt. Geef je hem een trap??

Om iets op te lossen neem ik liever iets teveel tijd dan te weinig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:46

Niks te weinig tijd , gewoon ophoepelen , daar hoef je echt geen trap voor te geven hoor !

Als jij je paarden goed opvoed dan hoef je alleen maar heel pissig uit de hoek te komen en dan maken ze al dat ze wegkomen.

En is die trap wel nodig om het dier weg te krijgen , dan heeft 'ie hem verdient ook. Dus ik zie het probleem niet.

Het is voor iedereen meteen duidelijk dat er niet geklierd wordt als jij in de wei bent , dat is wat je wilt. Paarden blij , jij blij.

Kun je er wel een heel drama van gaan maken door die dieren steeds uit elkaar te halen enzo maar daar los je het probleem niet mee op.

Maar ieder z'n eigen aanpak hoor , als je het niet erg vindt om allerlei fratsen uit te gaan halen om veilig te kunnen rommelen met de paarden dan moet je dat gewoon doen.
Ik vind het niet acceptabel als ik even een aaitje wil geven , dat ik dan eerst vanalles apart moet gaan zetten en gaan regelen enzo , voordat ik die aai kan geven.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:55

Kun je je paard niet vast zetten zodat je de anderen hun aandacht kunt geven??