Excuses als het fout staat.
Ik heb mijn 5 jarige merrie nu zo'n 2 jaar, een erg lieve merrie, die enorm op mensen gericht is. toen ze bij mij kwam was ze ontzettend mager, en toen we haar kochten zou ze helemaal onderaan de rang staan in de kudde. Nu is dat totáál omgeslagen want het is een enorm dominante bitch geworden..
Ze staat nu met een veulen maar daarvoor vloog ze ook al andere paarden aan als zij de aandacht niet kreeg.
Nu hebben we sinds gisteren een andere merrie erbij, echt een hele lieve schat.
Alleen is het zo, dat ik, als ik in de wei kom absoluut NIET bij de nieuwe in de buurt mag komen van mijn 5 jarige. Dan vliegt ze de nieuwe met oren plat in d'r nek aan. Verder bijt ze niet ofzo, maar kijkt gewoon zo zuur en rent een meter of 5 achter de nieuwe aan zodat ze niet meer in mijn buurt komt.
Ik wordt daar echt een beetje moedeloos van, want de nieuwe wil ik ook graag een aai en een knuffel geven, net zoals de 5jarige en haar veulen krijgen.
En het meest stomme is nog wel dat, als ik er niet ben, ze wel bij elkaar in de buurt staan te grazen en er dan niks aan de hand is. Behlave dus als er aandacht is, of eten, daar mag de nieuwe ook niet bij komen. Ze staan verder 24/7 op het land dus moet ze in het land voeren, borstelen etc.
Gaat dit gedrag nog over? En wat kan ik er verder aan doen. Ik kan m'n 5 jarige wel wegjagen en zo eventjes aandacht aan de nieuwe geven maar ben bang dat m'n 5 jarige dan helemaal vervelend naar haar wordt?
Apart zetten vind ik ook zo sneu, alleen is ook maar zo alleen, en als ik er niet ben gaat het wel goed. Of is het meer een kwestie van tijd? begrijp heel goed dat de rangorde bepaald moet worden, maar dat m'n dominante 5 jarige haar dan aan moet vliegen vind ik ook zowat......
wat is verstandig?

Dat moet ik niet hebben !