Twijfelen tussen paard of pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Twijfelen tussen paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 09:46

Ik rijd nu al een tijdje F-proefjes op mijn manege en ik vind het echt hartstikke leuk. Ik zit inmiddels in de F4 en op 8 juli is er weer een wedstrijd, hopelijk ga ik dan door naar de F5. Ik heb altijd op pony's gereden, zowel les als wedstrijden. Eerst reed ik één keer in de week, maar ongeveer een jaar geleden ben ik twee keer in de week gaan rijden. Ook dat was in eerste instantie op pony's, maar sinds een paar maandjes rijd ik nu dus die tweede keer in de week op paarden. Meestal rijd ik op een vast paard. Dat beestje rijdt hartstikke lekker en ontzettend goed en ik kan hem netjes laten lopen, nageeflijk rijden e.d. Nu zat ik dus te twijfelen om, i.p.v. mijn wedstrijden nog op pony's te rijden, over te stappen naar de paarden.
Helaas kom ik dan in een totaal andere categorie, tussen volwassenen, en kan ik niet meer samen met mijn vriendin wedstrijden rijden. Dat doen we nu namelijk wel altijd en meestal moeten we achter elkaar, zien we elkaar dus met het in- en uitrijden van de ring en kunnen we elkaar even succes wensen. Als ik eventueel op paarden overstap, zal ik op een heel andere tijd moeten gaan rijden. Dan is de prijsuitreiking ook op een andere tijd.
Ik wil dus wel graag op dat paard gaan rijden, omdat ik op haar gewoon heel netjes kan rijden, maar aan de andere kant wil ik dus niet naar die andere categorie. Ik ben bang dat ik de gezelligheid ga missen en ik houd er niet zo van om alleen dingen te doen - ik heb echt gezelschap nodig - dus ik vrees dat ik dan al gauw stop met die wedstrijden.
Ik twijfel dus heel erg in mijn besluit, want op die pony's kan ik ook nog wel netjes rijden, maar ik zou het gewoon ook graag eens op een paard proberen. Ik geloof alleen dat als je eenmaal op paarden bent gaan rijden, je niet meer terug kunt naar de categorie pony's.

Heeft één van jullie ervaringen hiermee? Of misschien tips? Ik weet echt niet welke categorie ik nou moet nemen.

Sunrise

Re: Twijfelen tussen paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:19

ik zou een paard nemen, ookals je nog groeit .. kan je em altijd blijven houden Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:20

Je kan toch met je vriendin mee gaan ? En zij met jou ? Dan kan je ''groomen'' bij elkaar, en gezelschap houden en succes wensen enz Lachen Heb je 2x plezier Ja

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:27

marcpollove schreef:
ik zou een paard nemen, ookals je nog groeit .. kan je em altijd blijven houden Lachen

Daar gaat het volgens mij niet om Knipoog

Hoe oud ben je? Dat wil ik weleens weten!

Ik ben zelf ook een echt ponyruiter en zal dan ook zeggen dat je moet genieten van je ponytijd! Die heb je maar 1 keer en over een tijdje kan je niet meer op pony's en moet je toch wel naar de paarden.

Je zegt zelf dat je van gezelligheid houd en dat je het zo leuk vind om samen met je vriendin wedstrijden te rijden. Mijn keus zal dan snel gemaakt zijn, je rijd voor je plezier en dus zou ik toch voor de pony's blijven kiezen. Blijf dat paard lekker in de lessen rijden, vervolgens kan je dan als je over moet lekker met dat paard je proefjes rondsturen!

Vraag ook eens aan je instructrice wat zij jou zou adviseren!

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:10

ik zou een pony nemen Haha! je kunt altijd nog een paard nemen..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 17:22

marcpollove schreef:

Het gaat niet om het nemen, ik wil (nog) geen paard kopen. Het gaat puur om het wedstrijd rijden op paarden óf pony's.

zap schreef:
Hoe oud ben je?

Ik ben 16 jaar.

Wat betreft het 'uit de pony's' groeien; dat zal bij mij waarschijnlijk niet gebeuren. Ik ben nu 1.60m en veel groeien zal ik niet meer.

Maar ik zal het eens vragen aan mijn instructeur!

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:26

Ik zou op pony's blijven rijden.
jij rijd wedstrijden voor je plezier, niet om te winnen! Je zit al bijna in de F5 dus het gaat al heel goed.
Ik zou ermee doorgaan, pony's zijn super leuk en je houd de gezelligheid. Haha!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:02

Ja, nou ja, misschien heeft het er ook mee te maken dat ik voorheen altijd vast op dezelfde pony reed. Toen reed ik nog geen F-wedstrijden, maar van die A-wedstrijdjes, omdat ik ook pas net paardreed. Toen won ik altijd hele hoge prijzen; 15de, 1ste, 2de, 3de, 2de en op het kampioenschap 3de. Toen ben ik met de F-proeven begonnen op een andere pony. Daarmee viel ik in de F1 buiten de prijzen en in de F2 werd ik 3de. Daarna wéér overgestapt op een andere pony. Daarmee viel ik in de F3 2x buiten de prijzen. Dus weer op een andere pony overgestapt. En daar viel ik dus ook mee buiten de prijzen; ik had zelfs nog maar net een promotiepunt.
Ik weet dus niet of het ligt aan de pony's (of dus aan mezelf, dat ik die niet goed kan rijden), of aan dat de jury gewoon steeds strenger gaat jureren.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:27

Probeer het gewoon keero p een paard!

xx

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:31

LEANA schreef:

xx

Als ik eenmaal in de categorie paarden zit, kan ik niet meer terug. Het is dus niet proberen, maar doen of niet. En daar twijfel ik over. Nu kan ik tussen verschillende pony's kiezen waar ik wel eens op rijdt, wat paarden betreft heb ik eigenlijk maar één keus, want die anderen daar rijd ik nooit op.

Ilana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:00

Rijd een paar keer in de les op zowel paarden als pony's, dan beslis je welke je het leukst vindt om op te rijden en kies je die ook als je een wedstrijd moet rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:04

Als je liever nog voor de gezelligheid start, blijf lekker bij de pony's en oefen alleen op de paarden!

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:25

Ukkiee schreef:
LEANA schreef:

xx

Als ik eenmaal in de categorie paarden zit, kan ik niet meer terug. Het is dus niet proberen, maar doen of niet. En daar twijfel ik over. Nu kan ik tussen verschillende pony's kiezen waar ik wel eens op rijdt, wat paarden betreft heb ik eigenlijk maar één keus, want die anderen daar rijd ik nooit op.

Als je de F-proeven doet en je start een keer op een paard, dan wil het niet zeggen dat je dan niet meer terug mag op een pony. Ik heb zelf in de F-proeven commissie gezeten en weet dus dat je van paard of pony mag verwisselen.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:43

hessy8 schreef:
Ik zou op pony's blijven rijden.
jij rijd wedstrijden voor je plezier, niet om te winnen! Je zit al bijna in de F5 dus het gaat al heel goed.
Ik zou ermee doorgaan, pony's zijn super leuk en je houd de gezelligheid. Haha!

klopt als een bus, je kan nog 2 jaar bij de pony's, geniet daarvan.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 17:06

Kaatje64 schreef:
Als je de F-proeven doet en je start een keer op een paard, dan wil het niet zeggen dat je dan niet meer terug mag op een pony. Ik heb zelf in de F-proeven commissie gezeten en weet dus dat je van paard of pony mag verwisselen.

Oh, dat is mij dus anders verteld. Nou ja, ik zal het voor de zekerheid dan nog maar eens gaan navragen.

Ik heb me bovendien voor de aanstaande wedstrijd (8 juli) opgegeven met een pony. Vorige keer was het op die pony een beetje mis gegaan, dus eens zien of ik het nu beter kan.

Debjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:59

Ik zou als ik jou was op een pony nog gewoon gaan starten.. is veel leuker. ze zijn vaak ook nog wat eigenwijzerder en dat vind ik zelf als ik eerlijk moet zijn nog veel leuker want dan moet je echt gaan rijden voor je punten:D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:02

FNRS wedstrijden? Rijd je die met eigen paard of manege paard?
Manege paard/pony; dan kan je toch iedere keer op een ander, ik snap het probleem niet helemaal... Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:08

Bij F-proeven kun je toch altijd op verschillende paarden? Ik rij ook alles door elkaar hoor Vork Hoewel ik de laatste tijd niet meer zo vaak op pony's start. Maar alles is één categorie, tenminste, dat is de bedoeling van de F-proeven, maar misschien doet jouw manege dat anders. Ik denk in ieder geval dat het niet uitmaakt of je voor één keer op een paard start, je kan altijd terug naar de pony's lijkt me. Ik zou het gewoon doen, sowieso moet je op wedstrijden een paard rijden dat je vaker rijdt, want geloof me, als je altijd op paarden rijdt zijn pony's ineens héél anders Clown

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 16:51

Joscaa schreef:
FNRS wedstrijden? Rijd je die met eigen paard of manege paard?
Manege paard/pony; dan kan je toch iedere keer op een ander, ik snap het probleem niet helemaal... Knipoog

Jawel, het probleem staat hierboven vrij duidelijk uitgelegd. Paard of pony is verschillende categorie. Dus andere tijden, andere prijsuitreiking, opeens tussen volwassenen i.p.v. tussen kinderen/jongeren. En mijn vriendin, waarmee ik altijd wedstrijd rijdt, rijd op pony's (want die rijdt geen paard). En ik ben bang dat ik de gezelligheid dan ga missen.

Hanmar schreef:
Bij F-proeven kun je toch altijd op verschillende paarden? Ik rij ook alles door elkaar hoor Vork Hoewel ik de laatste tijd niet meer zo vaak op pony's start. Maar alles is één categorie, tenminste, dat is de bedoeling van de F-proeven, maar misschien doet jouw manege dat anders. Ik denk in ieder geval dat het niet uitmaakt of je voor één keer op een paard start, je kan altijd terug naar de pony's lijkt me. Ik zou het gewoon doen, sowieso moet je op wedstrijden een paard rijden dat je vaker rijdt, want geloof me, als je altijd op paarden rijdt zijn pony's ineens héél anders Clown

Ik rijd niet altijd op paarden. Ik rijd woensdag op paarden en zaterdag op pony's. En nu rijd ik mijn wedstrijden dus altijd op pony's en het zijn wel twee verschillende categorieën, omdat er bij ons veel kinderen, maar ook veel volwassenen F-wedstrijden rijden en die willen ze niet bij elkaar doen.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:51

Het ligt eraan wat je leeftijd is...
Vanaf 18 jaar ofzo.. moet je ook wedstrijden starten met paarden...
Zoiets wat ik hoor..
Verder is het natuurlijk wel atlidj jouw keuze Bloos

Ianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:55

waar jij je het fijnst bij voelt..

xCaitlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:57

Ik zou op een paard gaan Haha! je vriendin kan toch altijd ook naar de paarden gaan Knipoog .. en aan de volwassenen daar raak je later aan gewend .. ik ben zelf 12 en ik rij tegen kinderen van 16 en nog win ik wel .. Knipoog .. dus leeftijd maak niet veel uit Haha!

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:08

Ik denk inderdaad dat je moet doen waar jij je het fijnst bijvoelt Lachen want als je een keus gaat maken waar jij je niet fijn bijvoelt dan is het ook niet meer leuk Knipoog

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:21

doordat je nog groeit zal ik als ik jou was een paard nemen.