hoofdstel moeilijk om te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

hoofdstel moeilijk om te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 18:17

ik heb een verzorg fries
(daar rijden we ook op)
elke keer als we het hoofdstel om willen doen doet ze haar hoofd heel erg omhoog
dan kan je er amper bij
en dan wil ze haar mond ook nog niet open doen
en dan heb je haar goed vast(je hand om de neus)
en dan slingert ze haar hoofd weer omhoog
en zo krijg je het hoofdstel dus nooit om!
heeft iemand tips?
(doordat ze steeds haar hoofd omhoog slingert heb ik haar hoofd ook al een keer tegen mijn neus aan gekregen Gestoord
Laatst bijgewerkt door bokkertjee op 23-06-07 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Mistie

Re: hoofdstel moeilijk om te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:19

Je duim aan een kant van de lip en dan naar achter totdat het beestje z'n mond losdoet, en als de pony z'n hoofd omhoog doet, zorg jetoch gewoon at jij ook hoog staat? (op een krukje oid, wat wel stevig staat? Lachen )

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:23

Ja moet uiteraard stevig staan, of vraag een langer iemand om hulp had ik gedaan bij mijn pony die deed precies hetzelfde

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:07

Een (stevig!) krukje zou kunnen helpen? Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:22

kijk eerst eens waaróm ze het hoofdstel niet aan wil. je kunt het wel afdwingen, maar misschien zit het niet lekker (hard leer, te groot of te klein bit, noem maar op), misschien heeft ze slechte ervaringen met het hoofdstel/ bit/ rijden? éérst de oorzaak zoeken, dán het probleem oplossen.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:11

Ik heb een fjord een stukje kleiner dus maar die heb ik geleerd dat als hij zijn hoofdstel om laat doen en zijn bit in doet hij een koekje krijgt! heel handig want nu hapt hij naar het bit om het in te doen Haha! heerlijk hoef niks meer te doen hoofd gaat automatisch naar beneden en bit pakt hij zelf om het in te doen...
ik weet niet of je altijd het halster om de hals en dat je paardje dan vast staat dan kunnen ze het hoofd ook niet zo heel erg hoog doen... en als je er zelf niet bij kan laat een groot iemand het proberen met een koekje.. misschien doet ie het dan wel je weet maar nooit... bij mijn fjord werkt het in ieder geval heel erg goed!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:11

Leer het paard eerst om het hoofd te laten zakken op het moment dat jij je hand achter zijn oren legt. Als dat eenmaal goed is aangeleerd heb je geen kruk nodig en kun je hem op een gegeven moment het hoofdstel aandoen terwijl jij op je knieen naast hem zit (of hurkt)

Kom je er met je hand niet bij, dan leg je de teugels over zijn hals, schuift ze naar voren tot achter zijn oren en geeft dan druk. Belangrijk is dat je meteen stopt met druk geven als het paard ook maar de aanstalte maakt om met zijn hoofd te zakken. Paard moet leren wijken voor druk, en het wegvallen van de druk is de beloning voor het gewenste gedrag.

Een leuk artikel (helaas in het Engels, en dat ga ik niet voor je vertalen)

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... ghead.html

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:18

Wij hebben een manege pony op stal en die is kopschuw en dat hoofdstel krijg je er ook erg moeilijk in.. ik krijg hem er meestal wel in maar bij hem moet je gewoon geduld hebben en veel belonen dan doet die het vanzelf want hij moet je vertrouwen...

Aman_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:11

ga zelf ook op een krukje staan dan ben je hoger en dus makkelijker erbij te komen en doe je vinger in haar mond doet ze der mond wel open..! maar je kan ook de oorzak bekijken waarom ze dat doet.?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:21

merrieveulen schreef:
kijk eerst eens waaróm ze het hoofdstel niet aan wil. je kunt het wel afdwingen, maar misschien zit het niet lekker (hard leer, te groot of te klein bit, noem maar op), misschien heeft ze slechte ervaringen met het hoofdstel/ bit/ rijden? éérst de oorzaak zoeken, dán het probleem oplossen.
Inderdaad, en ook tanden en zelfs rug eens laten nakijken.

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:10

deed die van mij ook ij het begin maar dan deed ik een halster om haar net en en zo hield ik haar beneden en als ze dan eenmaal haar bit in had onwijs goed belonen

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:22

Zoek eerst eens om de reden, opvoeden kun je pas als je zeker weet dat er geen oorzaak aan ten gronde ligt waarom dit paard dus niet welwillend met je iets wil gaan doen. Gebit?

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:58

je moet gewoon ze hoofd naar beneden trekken.
En als hij zijn mond niet wilt opendoen dan moet je gewoon je vinger helemaal achter zijn kiezen doen, en als het goed is doet hij zijn mond dan open en stop je het bit in zijn mond.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:35

Een stoeltje pakken, eropgaan staan en het hoofdstel aandoen. Niet het hoofd naar beneden trekken, je paard is nl. toch veel sterker dan jij Ook snoepjes en muesli onder het bit leggen en indoen helpt nogeens Ja

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:39

MIjn paard doet helemaal hetzelfde als de jouwe? Een stoel pakken helpt niet bij mij. Hij loopt dan gewoon naar achteren. Of loopt tegen mij aan. Ga wel nooit slaan op zijn mond! Dan doet hij zijn hoofd nog hoger en krijg je het zeker niet in. Ja zoals Stravero zegt met snoepjes onder bit. Of wat ook helpt is hem eerst kalmeren en het bit wat tegen zijn mond aanvrijven zodat hij het goed leert kennen en hem laten weten dat dit niet erg is. Als hij zijn hoofd omhoog doet wanneer je zijn mond wil open maken d.m.v. je vinger achter zijn kiezen te leggen moeten je eerst ongeveer een paar minuten over zijn mond vrijven en eens je vinger in zijn mond doen tot hij niet meer zijn hoofd omhoog doen en dan eens met bit proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:15

hoofd naar beneden trekken, snoepjes, vingers in de mond... waarom niet eerst de oorzaak zoeken? op deze manier los je niks op, puur symptoombestrijding. misschien heeft het paard wel ergens pijn oid, het lijkt me zaak om dat eerst uit te zoeken.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:21

ja misschien eens zijn tanden laten controleren. Hij kan ook kopschuw zijn.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:16

Ik zou ook eerst de oorzaak zoeken.
Mischien heeft je paard tandpijn en daardoor last van het bit.
Heeft het paard dit met het halster ook?
Dat zou ik eerst even bekijken.

Als het paard het met het halster niet heeft,
kun je een keer het bit uit de mond van het paard halen
(gewoon het hoofdstel zonder bit aandoen)
Als dat wel gaat, ligt het of aan haar tanden,
(dit zou ik eerst laten controleren)
Óf wil het paard gewoon het bit niet in,
als dat zo is, zou ik even iemand vragen om je te helpen
die stevig in zijn schoenen staat.

Als het paard geen 'tandpijn' heeft of 'kopschuw' is,
kan ze er gebruik van gaan maken als je het toelaat.
Dus geen tandpijn of kopschuw, gewoon eventjes streng zijn en doorzetten.

Hoop dat het lukt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:07

er zijn meer mogelijke oorzaken dan alleen tandpijn of kopschuw. denk aan ongemak tijdens het rijden, een ruiter die irritant hobbelt kan al aanleiding zijn. éérst het lichamelijke uitsluiten (rugpijn, zadel, gebit, hoofdstel en bit zelf, rijtechnisch...), en dan pas kijken of het geen aangeleerd gedrag oid is.