Na een jaar weer onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosmoov

Na een jaar weer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:02

Binnekort krijg ik een haflinger te verzorgen echt een leuk ding Vingers aflikken

maar ze heeft nu ongeveer een jaar niet meer onder het zadel gelopen ze loopt nu alleen voor de kar maar er wordt niet meer op gereden .

Hoe kun je dit het beste weer opbouwen ?
Ik neem aan dat je er na een jaar niet ineens op kan springen wat ook niet mn bedoeling is ik wil haar natuurlijk ook eerst beter leren kennen

Maar hoe bouw je dit op ? ....Ze loopt nu dus alleen voor de kar en een zadel heeft ze ook al lang niet meer op haar rug gehad.

Nou ik hoor het wel in ieder geval al bedankt voor de komende reacties Lachen

Groetjes Joyce

carolovejebe

Re: Na een jaar weer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:15

hey,
myn paardje heeft ivm blessure ook een jaar moeten rusten en ik heb er ook gewoon een zadel opgelegd en opgestapt... maar ja ik ken hem dan oo kdoor en door

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:19

Als het paard onder het zadel is beleerd kun je eerst wat gaan longeren, daarna met hulp vanaf de grond er proberen op te stappen. Persoon op de grond is belangrijker dan de persoon in het zadel, ga met het paard om alsof je hem net aan het zadelmak maken bent (dus voorzichtig hangen enz). Zorg voor een goed passend zadel (weet niet of je dat er bij krijgt) en een zadel wat je er bij krijgt betekend niet automatisch dat het nu ook past, al heeft het dat vroeger misschien wel gedaan)
Ga met beleid rijden, afhankelijk van de conditie van het paard niet langer dan een half uur, later opbouwen. Springen zou ik het eerste half jaar even uit mijn hoofd zetten.

En om je paard goed te leren kennen zou ik grondwerk met hem gaan doen....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:59

Ik zou ook beginnen met longeren. Eerst gewoon alleen met een hoofdstelletje een paar keer en daarna met zadel, zodat ze weer even aan het tuig kan wennen Knipoog

Verder ga ik mee met Cassidy. Hoe oud is het paardje eigenlijk?

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:30

Ze is 5

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:21

Citaat:
Als het paard onder het zadel is beleerd kun je eerst wat gaan longeren, daarna met hulp vanaf de grond er proberen op te stappen. Persoon op de grond is belangrijker dan de persoon in het zadel, ga met het paard om alsof je hem net aan het zadelmak maken bent (dus voorzichtig hangen enz). Zorg voor een goed passend zadel (weet niet of je dat er bij krijgt) en een zadel wat je er bij krijgt betekend niet automatisch dat het nu ook past, al heeft het dat vroeger misschien wel gedaan)
Ga met beleid rijden, afhankelijk van de conditie van het paard niet langer dan een half uur, later opbouwen. Springen zou ik het eerste half jaar even uit mijn hoofd zetten.

En om je paard goed te leren kennen zou ik grondwerk met hem gaan doen....

Ben ik het helemaal mee eens

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 12:03

Volgens de vrouw is ze verder heel braaf en werkwillig, bij haar vorige eigenaren was ze ook altijd braaf onder het zadel.

Maar bedankt voor de tips. Over 2 weekjes ga ik als het goed is langs Lachen

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:17

gewoon eerst even lekker longeren daarna rustig het zadel erop en opbouwen eerst 10 min stappen daarna 15 enz enz
ze heeft misschien niet echt een conditie meer maar meestlal geeft het niet echt veel problemen succes

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:05

gewoon rustig aan aan het tuig laten wennen. af en toe even hangen en wat grondwerk met zadel doen. Of even een paar keer kort longeren zodat ze weer kan wennen aan stijgbeugels en dergelijke die heen en weer zwaaien. Dit is het handigst om hier de tijd voor te nemen. en grondwerk is goed, zo leer je je paard goed kennen en je paard jou ook.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:36

Ik sluit me helemaal aan bij Cassidy, herbeleren

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:50

Inderdaad met haar omgaan alsof je het haar voor het eerst leert.
Dus heel rustig en met veel geduld, alles netjes opbouwen.
Zoals al gezegd is, is grondwerk met zadel op erg goed, om meer vertrouwd aan het zadel en aan jou te raken.

Veel succes!

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:56

Ik heb ook een haflinger verzorgpony die bijna een jaar niet meer onder het zadel is geweest. Ik doe haar samen met mn zusje. Wij en de eigenaaresse zijn heel rustig weer begonnen, eerst gewoon kwartiertje stappen en als dat goed ging, 1 of 2 rondjes draven. Zo hebben we het langzamerhand opgebouwd, en ze heeft alles heel goed weer opgepakt. maarja elk paard is anders dus dat betekend nieet dat zij het ook zo snel oppakt. Maar zo hebben wij dat dus aangepakt en dacht misschien kan jij dat ook gebruiken Knipoog

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:08

Mijn vorige verszorgpaard had ook een jaar stil gestaan. Dat was een volbloed dus ze was erg druk doordat ze lang stil had gestaan. Ze stond wel de hele dag op de wei, maar ze had echt teveel energie. Dus heb ik haar eerst een paar keer gelongeerd zodat ze haar energie wat meer kwijt kon en toen ben ik er gewoon op geklommen, niks aan de hand:D Een paar keer van tevoren longeren (met zadel) lijkt me sowieso geen slecht idee, zo kan hij je alvast een beetje leren kennen. En door grondwerk natuurlijk ook;)

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:10

Oh en de conditie: lekker rustig aandoen, zorg dat je goed instapt zodat z'n spieren opwarmen en je stopt wanneer je merkt dat hij moe wordt..