Geflipt doen na aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FOG

Geflipt doen na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 12:34

hallo

Mijn paard doet altijd heel raar als ik haar net aangesingeld heb.
Ik singel haar aan, dan zet ze zich helemaal schrap en gaat gespannen staan en zich opblazen enzo, en zodra ik dan een of meerdere passen bij dr wegloop (of uit de box) .. dan 'barst' ze in een keer uit (ze gaat niet steigeren hoor ofzo hoor) en dan gaat ze geflipt rondjes lopen door dr box. Als ik haar dan uit dr box haal en ga rijden is er niks meer aan de hand.

Ik wil graag weten waarom ze dit doet en wat ik er tegen kan doen, want ik vind het niet helemaal normaal. Ik bedoel, tis vrij normaal dat een paard aansingelen niet leuk vind, maar er zo op reageren vind ik toch een beetje vreemd.

Haar zadel is (als het goed is) goed. We zijn er laatst mee naar de zadelmaker geweest; die zei dat het zadel funest was voor het paard. Hij kan hem niet meer vermaken en er moest een nieuw zadel komen.

Toen maar even de fyshio erbij gehad, en nog even het zadel erop gelegd. Fyshio zei: zadel ligt opzich wel goed, je kan beter eerst nog even uitproberen hoe het gaat nu ze bij mij is geweest.
Dus wij nog een mannetje erbij gehaald die ook veel verstand van zadels heeft die zei: zadel is goed, schuift alleen een beetje naar voren, maar dat was niet erg.

nou, nu hebben we dit zadel maar gehouden omdat de meeste mensen zeggen dat hij goed is, en ze reageert er ook niet raar op (behalve dat na het aansingelen dan) , met rijden is er niks aan de hand.
zelf heb ik geen verstand van zadels dus ga ik maar af op wat anderen die er wel verstand van hebben zeggen

waarom doet ons paard dit?
en wat kan ik eraan doen?
Gr. Ingrid

Cassidy

Re: Geflipt doen na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:38

Klinkt als singeldwang. Voorzichtien los aansingelen als je opzadelt, paard een paar rondjes laten lopen voor dat je nasingelt (ook weer maar een gaatje) en je zo stukje bij beetje naar toetasten tot het zadel echt stevig zit. Dan pas opstappen.

Waarom je paard dit doet? Kan te strak en abrupt zijn aangesingeld in het verleden. En soms kan een paard ook een gekneusde spier overhouden omdat er te strak is aangesingeld....

Als het zadel naar voren schuift zit hij overigens niet goed. Kans is groot dat je daardoor onbewust te strak aansingelt.
Ik zou toch gehoor geven aan de zadelmaker (die heeft er doorgaans meer verstand van dan de fysio) en op zoek gaan naar een ander zadel.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:39

Die van mij doet het ook zeker als ze hengstig is.Anders ook hoor maar minder.Ik singel elke 1 gaatje aan tussen door doe ik beenbeschermers aan en dan weer een gaatje hoofdstel aan en weer een gaatje zo gaat het nog het beste gaatje voor gaatje.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 12:48

ik singel ook altijd gaatje voor gaatje aan, maar dan doet ze het nog steeds..
@ Cassidy: Zadel moet idd van voren wat opgevuld worden om schuiven tegen te gaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:08

Dus dan past hij niet goed. Van de opmerking "kan nog best" gaan mijn haren recht overeind staan. De fysiotherapeut heeft ook gezegd dat je het kon proberen, maar de reactie is na die behandeling toch niet minder geworden? Handel daar dan ook naar.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:36

Ik deel dit paard samen met ingrid en we denken allebij ook dat het zadel niet goed is. Maar er zijn 2 mensen die zeggen dat er niks mis mee is en we hebben zelf niet zomaar het geld om een nieuw zadel te kopen, daarmee moeten onze ouders ook helpen. En die gaan echt niet een zadel betalen als mensen zeggen dat het niet nodig is. Maar we halen sowieso nog eens de zadelmaker erbij die eerder heeft gezegd dat het funest was en dan kijken we wat hij zegt. Ik wil trouwens zowieso een nieuw zadel kopen, desnoods van mijn spaargeld.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:45

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is ga op je gevoel af. Alles wijst erop dat het zadel niet goed ligt en je paard pijn doet. De reactie op het aansingelen is daardoor heel goed te verklaren. Ik begrijp heel goed dat een zadel een hele aanschaf is. Maar doorrijden met een niet goed passend zadel is niet de oplossing. Dan maar zonder zadel, of alleen longeren/grondwerk doen totdat er een passend zadel is gevonden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:49

Mijn merrie kwam vorig jaar tijdens het aansingelen ineens omhoog, ik schrok me rot want dat doet ze nooit!
Het lag bij mij niet aan het zadel, ze bleek een pijnlijke blokkade te hebben in haar schoft, teon het verholpen was was er niks meer aan de hand. Maar als ik jou verhaal zo lees zou ik zorgen dat eerst het zadel goed komt!

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:09

Heb je al eens een gelpad of nog beter een lamswolle onderlegger geprobeerd. Wordt druk beter verdeeld.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:14

sangel nog trager aan...
koop of leen een sangel bontje van iemand
en zorg dat je rustig rijd dat ze zin heeft in rijde dat ze er lol in heeft

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:26

heeft mijn paard ook.. is indd singeldwang, makkelijk ik om een singel met elastiek te nemen.. en dan eerst aan beide kanten op het eerste gaatje doen (of iniedergeval los) laat haar daarna gewoon ff lopen en singel later pas echt aan (ook gelijdelijk)

een bontje of gelpad kan indd ook helpen om de druk iets meer te verdelen..

WAT BELANGRIJK IS :
het paard kan ook te slappe buikspieren hebben, je kan dus misschien beter keer naar fyshio gaan om dat te bekijken, deze geeft je dan oefeningen mee om de buikspieren te trainen!

Ik heb dit alles ook mee gemaakt en ook zo opgelost, en ze is er nu helemaal van af!

edit: pb'en mag hoor voor misschien vragen Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:31

Mijn paard doet het alleen op vreemd terrein!
Dus ik denk dat het bij mijn paard een beetje nerveusiteit is.
Ik singel ook altijd gaatje voor gaatje aan zoals cassidy zegt!
En dan gaat het ook prima!

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 20:35

spikey1 schreef:
Heb je al eens een gelpad of nog beter een lamswolle onderlegger geprobeerd. Wordt druk beter verdeeld.

lamswollen onderlegger hebben we er al onder liggen, zelfde effect. miss is een singelbontje idd een optie.. bedankt voor jullie reacties allemaal Pling

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:19

Citaat:
Klinkt als singeldwang. Voorzichtien los aansingelen als je opzadelt, paard een paar rondjes laten lopen voor dat je nasingelt (ook weer maar een gaatje) en je zo stukje bij beetje naar toetasten tot het zadel echt stevig zit. Dan pas opstappen.

Waarom je paard dit doet? Kan te strak en abrupt zijn aangesingeld in het verleden. En soms kan een paard ook een gekneusde spier overhouden omdat er te strak is aangesingeld....

Als het zadel naar voren schuift zit hij overigens niet goed. Kans is groot dat je daardoor onbewust te strak aansingelt.
Ik zou toch gehoor geven aan de zadelmaker (die heeft er doorgaans meer verstand van dan de fysio) en op zoek gaan naar een ander zadel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:19

kijk ook eens in mijn atrofie topic (onderschrift), zoveel mensen, zoveel meningen. morgen komt er nog een andere zadelmaker kijken. ga niet te snel af op wat 'een mannetje met verstand van zadels' en een fysio zeggen, zij hebben géén opleiding om zadels te passen of op maat te maken. de opleiding zadelpasser is op HBO niveau, en dat is niet voor niets.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:12

heb gister es geprobeerd heeell langzaam aan te singelen (eerst een gaatje links dan een gaatje rechts enz.) en dat ging wel goed. ze ging iig geen rondjes ofzo lopen en ze leek vrij rustig.
ze doet (deed) dit btw ook met longeersingel, en die ligt toch echt goed...
(ik zeg niet dat het zadel wel goed is hoor, ik wil zelf ook liever een nieuw zadel. maarja.. mijn ouders (&die van hubba) zijn nu helemaal overtuigd dat het zadel wel goed is... dus dat is nogal een probleem. ik denk dat wij zowieso nog een keer een (andere) zadelmaker erbij moeten halen, en we willen ook een nieuw zadel proberen (op proef ofzo) en dan kijken of dat beter gaat.,)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:13

het hoeft ook niet aan het zadel te liggen, het kan ook de singel op zich zijn. te strak aansingelen, te snel aansingelen, de singel op de verkeerde plek... laat eens een osteopaat of fysiotherapeut komen, die kan zó vertellen waar het dier last van heeft.

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:16

ik denk dat jij gewoon een slim paard hebt.
ze denkt van als ik nu heel gek ga doen haalt ze zie singel miss voor me los.
als dat zo is moet je je er niks van aantrekken wat ze doet dan gaat dat vanzelf over.
het kan ook zijn dat ze een wondje heeft dat ff pijn doet als je haar aansingelt
het kan ook zijn dat je te snel aansingelt..
leg het zadel erop en begin eerst bij het eerste gaatje
als je dan het hoofdstel aanhebt zet je hem op 3
dan loop je een paar pasjes en singel je hem helemaal aan
[ zo doe ik het tenminste Knipoog ]

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:24

ManDy_Charon schreef:
als dat zo is moet je je er niks van aantrekken wat ze doet dan gaat dat vanzelf over.

onzin. een paard KAN niet zo redeneren. een paard denkt niet 'als ik nu zo doe doet zij misschien wel zo'. dat kan het dier simpelweg niet. een paard dat onder het werk uit wil komen doet dat met een reden, kan pijn zijn, maar ook simpelweg geen plezier beleven aan het werk. maak het werk leuk, en zorg dat je tuig 100% in orde is.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:29

merrieveulen schreef:
het hoeft ook niet aan het zadel te liggen, het kan ook de singel op zich zijn. te strak aansingelen, te snel aansingelen, de singel op de verkeerde plek... laat eens een osteopaat of fysiotherapeut komen, die kan zó vertellen waar het dier last van heeft.

ik heb ff in je topic gekeken en toen ben zo kwam ik bij een site over ostheopathie terecht, en ik denk dat we inderdaad maar eens een ostheopaat erbij moeten halen...

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:31

merrieveulen schreef:
ManDy_Charon schreef:

onzin. een paard KAN niet zo redeneren. een paard denkt niet 'als ik nu zo doe doet zij misschien wel zo'. dat kan het dier simpelweg niet. een paard dat onder het werk uit wil komen doet dat met een reden, kan pijn zijn, maar ook simpelweg geen plezier beleven aan het werk. maak het werk leuk, en zorg dat je tuig 100% in orde is.

ik ken meerdere mensen die er ervaring mee hebben dus ik ben het niet met je eens

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:36

ManDy_Charon schreef:
ik ken meerdere mensen die er ervaring mee hebben dus ik ben het niet met je eens

dat zegt dan meer over die mensen en hun inlevingsvermogen én zelfreflectie dan over mij denk ik zo... als een paard daadwerkelijk zo zou denken, zouden de mensen dan nog paarden kunnen houden denk je? een paard dat geen lol heeft in het rijden, daarmee is per definitie iets mis. zoek eerst de oorzaak ervan op, en kijk dan verder naar een oplossing.
ik neem aan dat je niet op je geweten wilt hebben dat jouw paard met een pijnlijke rug rondloopt, alleen maar omdat jij het nodig vindt hem menselijke emoties toe te schrijven?

@ FOG, super dat je ernaar laat kijken! ik heb op een gegeven moment een osteopaat laten komen, puur voor controle, we hadden niet echt problemen ofzo. toch bleek er eea niet helemaal lekker te zitten in mijn paard zijn lijf. sindsdien laat ik ze jaarlijks controleren, en zelfs mijn jaarling (die het niet even wat moeilijk heeft gehad) kon een behandeling gebruiken. beter tien keer voor niets dan één keer te laat, toch?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:40

Het kan ook aan de singel liggen idd, miss moet je is een bontje om je singel proberen?

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:44

merrieveulen schreef:
ManDy_Charon schreef:

dat zegt dan meer over die mensen en hun inlevingsvermogen én zelfreflectie dan over mij denk ik zo... als een paard daadwerkelijk zo zou denken, zouden de mensen dan nog paarden kunnen houden denk je? een paard dat geen lol heeft in het rijden, daarmee is per definitie iets mis. zoek eerst de oorzaak ervan op, en kijk dan verder naar een oplossing.
ik neem aan dat je niet op je geweten wilt hebben dat jouw paard met een pijnlijke rug rondloopt, alleen maar omdat jij het nodig vindt hem menselijke emoties toe te schrijven?

@ FOG, super dat je ernaar laat kijken! ik heb op een gegeven moment een osteopaat laten komen, puur voor controle, we hadden niet echt problemen ofzo. toch bleek er eea niet helemaal lekker te zitten in mijn paard zijn lijf. sindsdien laat ik ze jaarlijks controleren, en zelfs mijn jaarling (die het niet even wat moeilijk heeft gehad) kon een behandeling gebruiken. beter tien keer voor niets dan één keer te laat, toch?

jaa idd.. en we hebben wel eens iets van.. ze zou toch net iets makkelijker naar beneden moeten lopen.. weetjewel zo'n idee dat er tog iets niet helemaal klopt .. dus miss dat de ostheopaat nog wat kan vinden..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:48

inderdaad, ik merkte tijdens het rijden wel kleine dingetjes, wat moeite met buigen op rechts, vrij kort lopen in draf... gaat allemaal stukken beter nu. mijn zadel bleek ook niet goed, dus ik ben nu bezig daarmee.
bij mijn veulen was het iets heel anders, die hoestte altijd zo. goed, de osteopaat kwam toch, dus kon ik mijn veulen net zo goed even laten onderzoeken. hij had veel spanning op het middenrif, en is behandeld. daarna is de hoest helemaal weggegaan. zo zie je maar, je weet nooit wat ze aantreffen. ik voel me er wel zo fijn bij, wetend dat ze goed onder controle staan. ik ken mijn paarden erg goed, maar helaas praten ze niet en kunnen ze niet vertellen waar ze last van hebben...