Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

spikey1 schreef:Heb je al eens een gelpad of nog beter een lamswolle onderlegger geprobeerd. Wordt druk beter verdeeld.
Citaat:Klinkt als singeldwang. Voorzichtien los aansingelen als je opzadelt, paard een paar rondjes laten lopen voor dat je nasingelt (ook weer maar een gaatje) en je zo stukje bij beetje naar toetasten tot het zadel echt stevig zit. Dan pas opstappen.
Waarom je paard dit doet? Kan te strak en abrupt zijn aangesingeld in het verleden. En soms kan een paard ook een gekneusde spier overhouden omdat er te strak is aangesingeld....
Als het zadel naar voren schuift zit hij overigens niet goed. Kans is groot dat je daardoor onbewust te strak aansingelt.
Ik zou toch gehoor geven aan de zadelmaker (die heeft er doorgaans meer verstand van dan de fysio) en op zoek gaan naar een ander zadel.

] 
ManDy_Charon schreef:ik denk dat jij gewoon een slim paard hebt.
ze denkt van als ik nu heel gek ga doen haalt ze zie singel miss voor me los.
als dat zo is moet je je er niks van aantrekken wat ze doet dan gaat dat vanzelf over.
merrieveulen schreef:het hoeft ook niet aan het zadel te liggen, het kan ook de singel op zich zijn. te strak aansingelen, te snel aansingelen, de singel op de verkeerde plek... laat eens een osteopaat of fysiotherapeut komen, die kan zó vertellen waar het dier last van heeft.
merrieveulen schreef:ManDy_Charon schreef:ik denk dat jij gewoon een slim paard hebt.
ze denkt van als ik nu heel gek ga doen haalt ze zie singel miss voor me los.
als dat zo is moet je je er niks van aantrekken wat ze doet dan gaat dat vanzelf over.
onzin. een paard KAN niet zo redeneren. een paard denkt niet 'als ik nu zo doe doet zij misschien wel zo'. dat kan het dier simpelweg niet. een paard dat onder het werk uit wil komen doet dat met een reden, kan pijn zijn, maar ook simpelweg geen plezier beleven aan het werk. maak het werk leuk, en zorg dat je tuig 100% in orde is.

ManDy_Charon schreef:ik ken meerdere mensen die er ervaring mee hebben dus ik ben het niet met je eens

merrieveulen schreef:ManDy_Charon schreef:ik ken meerdere mensen die er ervaring mee hebben dus ik ben het niet met je eens
dat zegt dan meer over die mensen en hun inlevingsvermogen én zelfreflectie dan over mij denk ik zo... als een paard daadwerkelijk zo zou denken, zouden de mensen dan nog paarden kunnen houden denk je? een paard dat geen lol heeft in het rijden, daarmee is per definitie iets mis. zoek eerst de oorzaak ervan op, en kijk dan verder naar een oplossing.
ik neem aan dat je niet op je geweten wilt hebben dat jouw paard met een pijnlijke rug rondloopt, alleen maar omdat jij het nodig vindt hem menselijke emoties toe te schrijven?
@ FOG, super dat je ernaar laat kijken! ik heb op een gegeven moment een osteopaat laten komen, puur voor controle, we hadden niet echt problemen ofzo. toch bleek er eea niet helemaal lekker te zitten in mijn paard zijn lijf. sindsdien laat ik ze jaarlijks controleren, en zelfs mijn jaarling (die het niet even wat moeilijk heeft gehad) kon een behandeling gebruiken. beter tien keer voor niets dan één keer te laat, toch?