Iets Afleren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Iets Afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 09:29

Hoi, ik zit eigenlijk al een hele tijd met de vraag, Kan ik mijn 11 jarige paard het schrapen afleren? ( Sirieus we hebben echt al vanalles probeerd) Mijn verzorgpaard heeft er ook een aardig houtje van, Maar die neemt gelijk de voerton van haar overbuurvrouw mee met het schrapen.

Heeft iemand tips? In het begin vond men het natuurlijk leuk je paard "spaanse pas" te leren, Toen was het nog leuk, nu is het een irritant geschraap geworden.

Alvast bedankt!!

Ik zit hier niet om bevooroordeeld te worden, ik vraag alleen om tips Haha!

Animal_ABC

Re: Iets Afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:38

Heb je je paard vrijheidsdressuur geleerd? Met clicker of met een andere methode?

Bedenk eerst waarom hij schraapt: het levert hem soms iets op! En juist die "soms" maakt dat hij blijft proberen, het is zoals een gokverslaving, je blijft geld in een machine gooien omdat je misschien iets gaat winnen.
Ten eerste mag het schrapen NOOIT meer iets opleveren , tenzij dat je het commando ervoor gegeven hebt. Dus geen snoepje, maar ook geen aandacht (oogcontact), "foei", straf... Gewoon helemaal niks, niet reageren. En dat is heel moeilijk! Vork
Als hij spontaan stopt met schrapen beloon je hem.

Schraapt hij ook als je hem bijvoorbeeld vast zet om te poesten? Op het moment dat hij begint te schrapen draai je je demonstratief om met je rug naar hem toe. Stopt hij, dan draai je terug, geeft aandacht en eventueel een snoepje... Gebruik daarbij eventueel een beloningssignaal of clicker.

In eerste instantie gaat hij waarschijnlijk nog harder schrapen, normaal levert het hem iets op en nu "werkt" het ineens niet meer dus gaat hij het nog langer of harder doen, dit heet een uitdovingspiek. Dat is het moment dat je moet volhouden, anders gaat hij het de volgende keer nog langer proberen. Dus zet hem de eerste keren om een ondergrond die zijn hoeven niet te hard afslijten moest hij wat langer schrapen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 22-06-07 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 09:41

Nee ik heb dit gewoon zo gedaan, heb een best wel intilligent paard Haha! Maar heb dit dus allemaal al geprobeert, ze schraapt met poetsen, met in de stal staan als ze even geen aandacht of eten krijgt, Maar ze is niet intilligent genoeg om te snappen dat ze niets krijgt als ze blijft schrapen. Slecht voor de hoeven en voor haar peesblessure

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:45

Heb mijn berichtje nog even aangevuld Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 09:56

Dan graaft ze heel de bak leeg Haha! Ze krijgt al echt heel lang neits meer van mij als ze schraapt, en draai me ook om of wat je allemaal zei, clickding is geen optie want mevrouw vind hem eng en gaat er van stijgeren Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:30

Als je echt al alles hebt geprobeerd, (en dan bedoel ik echt alles), zijn er nog twee dingen die je kunt overwegen:

Optie 1) haar op stal kluisteren. Dat kan echter ook extra belasting zijn voor haar pezen, en ze kan er ook van in paniek raken. Het aanleren van de kluisters moet stapsgewijs en ook goed gebeuren.

Optie 2) de Vicebreaker. Is een halsband met een doosje dat een stroomschok geeft bij ongewenst gedrag. Probleem is dat je er wel in de buurt voor moet zijn om hem te kunnen bedienen. Schraapt ze alleen als je in de buurt bent? Doet ze het bij iedereen? Kun jij voorkomen dat er anderen bij komen als jij met de vicebreaker aan het werk bent?

Zowel kluisteren als Vicebreaker klinken erg vervelend. Maar de gezondheid van je paard staat op het spel.

Kijk even op http://www.vicebreaker.com

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:12

Dat klinkt echt hard. Lijkt me niet echt heel goed voor de band tussen jou en je paard. Ik ga liever voor de negeeracties, bij het schrapen.

juul_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:58

hooooooooooooi
ja dat kan verveelend worden.
ik zou het ook niet weten,,
maar in ieder geval suces!

gr. julia

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:52

ik zou gewoon van alles proberen om het op te lossen, die vicebreaker klinkt hard maar het kan een oplossing zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:18

Merel001 schreef:
Dat klinkt echt hard. Lijkt me niet echt heel goed voor de band tussen jou en je paard. Ik ga liever voor de negeeracties, bij het schrapen.

Voordeel van de vicebreaker is dat het paard niet doorheeft dat jij het bent die die stroomstoot geeft. Niet als je hem gebruikt terwijl je voor het paard buiten zicht bent, niet als je hem niet aankijkt op het moment dat jij die stroomstoot geeft. Paard zal geen link leggen tussen: schrapen, baasje is er en die stroomstoot. Die legt alleen link tussen: schrapen en stroomstoot. Maar daarom is het ook zo belangrijk dat hij bij iedere keer schrapen die stoot krijgt. En dat de timing goed is. En dat doet de mens.

Dus als je bovenstaande weet: waarom zou de vicebreaker dan slecht zijn voor de band tussen jou en je paard?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:11

Ben het ergens wel mat Cassidy eens, maar echt in het uiterste geval..

Ik ben van mening dat je het dier beter één keer flink kunt straffen en dat het over is dan dat je het tientallen keren te zacht doet..

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:56

hey die van mij heeft het ook gedaan als hij vast stond en ik ging wat pakken begon hij weer ik heb ik altijd een borstel in me hand en krijgt hij die naar zijn kop als hij het doen na 3 keer was het over

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:38

sam_amore schreef:
hey die van mij heeft het ook gedaan als hij vast stond en ik ging wat pakken begon hij weer ik heb ik altijd een borstel in me hand en krijgt hij die naar zijn kop als hij het doen na 3 keer was het over

Nou dit doe ik liever niet, omdat ze van haarzelf nerveus is, en geen zin heb in dat ze bang word van mijn borstels.

@Cassidy: Mijn paard doet dit alleen als ze mij ziet, dan is ze ongeduldig, alsi k haar niet meteen uit stal haal, of even wegloop om wat te pakken zodra ik er dan weer ben stopt ze hier meestal mee. Als ze op stal staat slaat ze haar benen kapot tege de deur als ze zo doorgaat. Ze staat i.v.m haar pees al op stal. Ik vind dat een dier met dit weer gewoon op de wei moet kunne maar mevrouw is uit r stekker in de wei gegaan waarop haar been 3 keer zo dik is geworde, Dus heeft ze nu aan haarzelf te danken dat ze op stal staat.

Vice breaker klinkt erg hard, Ik denk oko niet dat ik het ga proberen ( Heb daar toch de centen niet voor) Ze heb nu wel de laatste dagen door: Hoe harder zij schraapt of bedeld of whatever, h oelanger het duurt voor ik haar uit stal kom hale om wat met r te doen, na een uur hield ze op:P en toen heb ik haar uit stal geplukt en met een flinke knuffel beloond en dat ze evn in de losgooi bak mocht zodat ik kon uitmesten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:33

Kijk daar heb je al een mooi begin!!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:43

Jeskim schreef:
Kijk daar heb je al een mooi begin!!

Jep ik ben oko heel blij met dit beginnetje, alleen is ze het de dag erna weer vergeten en soms moet ik echt haasten als ik een keer in de losgooi bak kan met mijn dier, Omdat heel vee mensen op mijn stal hun paard vanwege luiheid (De wei is een stukje lope vanaf stal) Maar gewoon met dit weer ops tal laten... Dus heb ik niet altijd een uur de tijd voordat ze doorheeft dat ze niet mag schrapen lol

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:47

Wat je kan doen het klinkt misschien raar, maar koop een bel.Zo 1 die de koeien in Zwitserland dragen maar dan een kleinere,weet niet waar ze die hebben? En bevestig die aan het been,zodra het been beweegt rinkeld de bel.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:48

marleen_usar schreef:
Wat je kan doen het klinkt misschien raar, maar koop een bel.Zo 1 die de koeien in Zwitserland dragen maar dan een kleinere,weet niet waar ze die hebben? En bevestig die aan het been,zodra het been beweegt rinkeld de bel.

Hahaha dat klinkt inderdaad heel raar, maar ik denk dat net zoals dat click ding mijn dame daar van over de rooie gaat, En dat kan ze nu net even niet hebben met haar blessure.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:55

Heeft je paard niet gewoon een energie overdosis?
Op hoeveel voer staat je paard? De meeste paarden zijn niet 'zomaar' nerveus te zijn.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:03

Sizzle schreef:
Heeft je paard niet gewoon een energie overdosis?
Op hoeveel voer staat je paard? De meeste paarden zijn niet 'zomaar' nerveus te zijn.

Dan ken je die vna mij nog niet, Zit arabisch bloed in (ja weet het niet altijd een excuus) Maar het is gewoon haar karakter, mijn paard krijgt alleen hooi omdat ze op rust staat.
De meeste paraden zijn dus idd niet zomaar nerveus, maar die van mij wel.

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:46

Hmmz, lijkt me wel lastig om zoiets af te leren..als je al veel geprobeerd hebt;)..
Misschien kun je je dierenarts of iemand anders die der veel verstand van heeft om hulp vragen?

xx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:48

PinkyBubble schreef:
Hahaha dat klinkt inderdaad heel raar, maar ik denk dat net zoals dat click ding mijn dame daar van over de rooie gaat, En dat kan ze nu net even niet hebben met haar blessure.

En een uur maaien kan dan wel met die blessure?

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:26

Lastig hoor! Maar het is wel af te leren, maar tis ook afhankelijk van paard hoe die er op reageert denk ik..

xxx

MWTBAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:27

LEANA schreef:
Lastig hoor! Maar het is wel af te leren, maar tis ook afhankelijk van paard hoe die er op reageert denk ik..

xxx

Mee eens Ja

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:15

Cassidy schreef:
PinkyBubble schreef:

En een uur maaien kan dan wel met die blessure?

Is dat gezecht dan ? Ik hoef niet bevooroordeel te worden, omdat ik mijn paard geen belletje om haar been wil doen! Nogal logisch vind je niet? Zou jij het wel doen? Ik ga me paard gewoon niet nog nerveuzer maken dan ze al is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:50

Het negeren werkt het beste, alleen is het soms moeilijk om het net zo lang te negeren tot een paard ophoud.

Het tweede paard waar PinkyBubble het namelijk over had, is mijn paard.
Haar gedrag komt door haar vorige eigenaar. Daar moest ze dit allemaal namelijk doen om aandacht te krijgen, anders kreeg ze het niet.
Ze houd dus niet zomaar op met schrapen, ja als ze aandacht heeft.
En dan wel graag ongedeeldde aandacht Clown

Net zolang wachten tot ze ophoud werkt bij haar dus niet Verdrietig Dan kost het me mijn ijzers en staat de stal in de fik Clown

Wat ik dus probeer is haar neerzetten en dan voor ze begint met schrapen weer aandacht geven, maar dat is niet altijd mogelijk, want soms moet ik toch even weglopen om zadel, hoofdstel, vliegenspray of iets dergelijks te halen en mijn kast staat in een andere stal, dus dan staat ze alweer om aandacht te bedelen voor ik terug ben.

daarnaast stopt ze vaak, zodra ze me weer ziet

Ik ben al lang blij dat ze niet meer stipt op 7 uur tegen haar boxdeur begint te rammen tot wij er zijn, want dat deed ze dus ook. Mijn paard is zeer bang om in de steek gelaten/ vergeten te worden en ik ben al 3 jaar bezig haar te leren dat wij zo niet zijn, maar dat is behoorlijk lastig.