Bang voor water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fareeh

Bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 09:33

Ik heb een paard die bang is voor water. Hij schrikt al van de regen en afspuiten gaat dan ook echt heel moeilijk. Omdat het een schimmel is, is hij vaak vies. Kennen jullie dit en hoe ga je ermee om?

Silence

Re: Bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:37

Rustig aan heel veel oefenen.
Silence was er ook doodsbang van en nu ruim een jaar later kan ik hem pas afspuiten (en hij vind het nog niet altijd goed).
Ik ben heel rustig aanbegonnen met een spons.
Eerst een droge spons en die steeds natter maken. Dat ben ik uit gaan breiden, door de slang (terwijl het water aan stond) ernaast te leggen terwijl ik met de spons bezig was. Daarna heb ik de slang op zijn hoeven gericht, maar wel op de grond laten liggen.

Toen Silence dat goed vond, heb ik terwijl ik zijn beentjes aan het afsponzen was, de slang wat opgetild en het water zachtjes tegen zijn been laten lopen.

En zo heb ik dat dus steeds verder uitgebreid.
Een jaar was lang, maar nu gaat het steeds beter. Knipoog

Succes ermee.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:38

Mijn verzorgshetje was eerst ook als de dood voor water, en wou dan ook niet lopen als het regende. Hier in de buurt is een grote plas en daar heb ik haar gewoon een keer een tijdje naar laten kijken en laten ruiken, ze ging toen met het water spelen en liep er vervolgens zo in. Daarna nooit meer problemen gehad, ze kende het alleen niet.

Afspuiten zou je ook heel rustig mee kunnen beginnen door je paard goed te laten kijken en pas de straal op zn voeten richten als hij weer een beetje rustig is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:14

De straal weghalen op het moment dat het paard onrustig wordt is de grootste fout die je kunt maken. Paard leert zo dat onrustig worden = waterstraal gaat weg.

Afspuiten en water kan een feest worden als je het goed aanpakt. Heb je warm water op stal? Zorg dan voor een aangenaam temperatuurtje en niet een koude straal. Oefen dagelijks, en begin met een beetje voeten natmaken, tast je stukje bij beetje op.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:18

Als je op mij doelt, ik bedoel niet dat je de straal weg moet halen als je paard onrustig wordt, maar hem eerst moet laten kijken en als daaraan gewend is beginnen met op de voeten richten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:56

En hoe is je reactie als het paard onrustig wordt?

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:04

Wat ik altijd deed als ik een pony moest wassen die bang was voor water; eerst een tijdje het water op de wasplaats gewoon op de grond laten 'vallen/stromen' totdat de pony gewend was, en dan steeds de straal iets dichterbij (nogsteeds op de grond dus) houden en steeds belonen (met je stem) enzo. Niet te snel willen, je moet wel veel geduld hebben..bij de een wat meer dan de ander.
Succes Lachen.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:25

gewoon rustig aan beginnen met de sprons en hem vooral buiten zetten in de regen:P hihi

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:58

Cassidy schreef:
En hoe is je reactie als het paard onrustig wordt?

Dit is off-topic, en je begreep alleen niet goed wat ik zei.
Heb ik uitgelegd dus ben je nu helemaal niet nog meer antwoorden verschuldigd.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 20:58

bedankt voor de tips allemaal, ik heb vanavond gereden en daarna onder de slang;) had een longeerlijn aan z´n halster vastgemaakt zodat hij niet ging trekken, maar een beetje vrijheid had. Dat stelde hem kennelijk erg op z´n gemak, want het ging veel beter dan eerst. Lachen

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:36

Meestal zijn paarden bang van water omdat het weerspiegelt.
Verder ga ik mee met de tips hierboven Lachen

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:13

mijn nieuwe pony (inmiddels alweer weg) was ook heel bang voor water en ik ging van haar hoeven steeds een stukje omhoog en toen vond ze het heerlijk maar nog steeds een beetje eng:p

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:02

vaak zijn mensen te gehaast ik ben het ook helemaal eens met eerst met sponsje beginnen droog daarna nat maken en zo veel mogelijk geduld hebben heb je een plas in de buurt ? waar je heen kunt lopen rijden of zoo ? vooral doen en maak er een spelletje van mijn verzorgpony vind water helemaal geweldig gaat altijd schrapen( niet liggen maar gewoon zigzelf helemaal onder spetteren en zo met der snoet in et water) hebben we tegelijk met andere paarden laten wennen die water al kenden en niet eng vinden mss ook een idee ? als je samen doet afspuiten eerst de pony die et wel kent en daarnaa jou pony pony's zijn kudde dieren ze leren van elkaar ze kopieren ook vaak elkaars gedrag wie weet lukt het hiermee ook en anders gewoon rustig proberen met sponsje wat dus al is gezegt Lachen

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:57

Fareeh schreef:
Ik heb een paard die bang is voor water. Hij schrikt al van de regen en afspuiten gaat dan ook echt heel moeilijk. Omdat het een schimmel is, is hij vaak vies. Kennen jullie dit en hoe ga je ermee om?

Je moet het in kleine stapjes doen, je kan beginnen met een vochtig doekje over zijn lichaam te gaan, met een vochtig doekje bedoel ik gewoon een handdoek die je in een emmer water gegooid hebt Haha! ,dit doe je tot hij het gewoon geworden is. Daarna kan je met een goed natte spons water over zijn lichaam knijpen. Gaat dit allemaal heel goed dan kan je na een tijdje met een rustig straaltje water zijn benen natmaken. Belangrijk bij al deze dingen is belonen, hierdoor leert hij dat water niet eng is en dat je hem geen kwaad ermee doet. Veel succes Haha!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:46

Fareeh schreef:

Mijn paardje(ook een schimmel) moest er ook niets van hebben, dus ben ik begonne op extreem hete dagen met haar af te spoele. Ik heb mijzelf mee afgespoeld Haha! Toen ze zag dat het water mij niet vermoorde of liet smelten had ze zoiets van hey... dat is niet zo heel eng, dus eerst ben ik begonne met eerst de beentjes, Deed ze dat goed Werd ze breeduit beloond met wat lekkers. De keer daarop weer een stapje verder, en de keer daarop weer, net zolang tot ze het niet zo heel eng meer vinden. Wat ik ook deed met warm weer was dan afspuiten en haar daarna lekker laten rolle voor de koelte.. Dat is een leuk spelletje voor haar, plus ze vinden het heerlijk verkoelend daarna in het zand te rollen. Dus heeft ze weer een goede ervaring. Haha! Nu heeft ze af en toe nog van die dagen dat ze het niet leuk vind hoor!

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:39

Veel oefenen dat is het beste Knipoog
Is vast wel vaker gezegt maar ik heb niet bygelezen omdat ik ga.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:49

Heel veel oefenen, bijvoorbeeld naar een meertje gaan als hij dan al 1 voetje in het water zet gelijk belonen en snoepje geven, zorgen dat hij het leuk gaat vinden omdat hij dan beloning krijgt.

Maak het leuk voor hem/haar !

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:37

Mijn verzorgshetje had dat eerst ook. Bij het afspoelen na het rijden trapte ze alle kanten uit. Het was ook erg vervelend, want ze was vreselijk hengstig en haar staart en achterbenen moesten elke week gewassen worden. Op een gegeven moment werd het minder, en nu vind ze het hartstikke lekker! Ze doet nog wel eens een voet omhoog als je haar benen afspuit, maar ach.. dat doen zoveel paarden.

Ik zou zeggen: goed oefenen, dan komt het vanzelf wel goed!