buitenrijden overal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

buitenrijden overal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 22:23

Misschien een hele stomme vraag maar mag je eigelijk zomaar overal buiten rijden?

Dus bij wijze van spreken als ik zeg ik ga een rondje door midden centrum heen zou dat mogen of mag je niet gewoon over het fietspad overal?

Punt is namelijk dat ik midden in leiden woon en om bij een natuurgebied te komen moet ik best wel een stuk rijden gewoon over het fietspad langs de drukke weg,waar je normaal bijna nooit een paard voorbij ziet komen..

Qimm

Re: buitenrijden overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:26

Je mag gewoon deelnemen aan het verkeer, je mag alleen niet op de snelweg enzo komen (logisch! Tong uitsteken) en in natuurgebieden waar dit verboden is.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 22:36

voel me altijd een beetje voor banketstaaf lopen zeg maar tussen alle fietsers en brommers.. Lachen
maargoed al een troost dat het wel gewoon mag,,

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:47

Tsja, er zijn wel meer mensen die een stukje door de bebouwing/verkeer moeten voordat ze bij een uitrijgebied komen.

Midden in Leiden woont trouwens een meneer met een tuigpaard. Hij rijdt weleens een rondje centrum of is aan de lange lijnen bezig achter het LUMC.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:01

Silvaantje schreef:
Dus bij wijze van spreken als ik zeg ik ga een rondje door midden centrum heen zou dat mogen of mag je niet gewoon over het fietspad overal?
P.

In principe wordt een paard gezien als "voertuig". Je moet dus op de weg. Mag niet op fiets- of voetpad. (Ook niet op de snelweg... haha).
In het geval dat het op de weg errug gevaarlijk is zou ik op t fietspad. Maar dat mag dus eigenlijk niet.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:26

je mag gewoon deelnemen aan het verkeer,maar ik hoorde weleens van iemand dat het paard geljik wordt gezien aan een fietser,dus paarden moeten ook op het fietspad

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:53

Eeen paard mag niet op het fietspad mits de situatie van het verkeer geen andere uitweg bied naar inzicht van de ruiter. Dit wil dus zeggen dat je als ruiter gebruik maakt van de weg of de berm mits er geen berm aanwezig is en jij vind dat het op de weg te gevaarlijk is. Dit geld alleen voor fietspaden die gelijk lopen aan een weg. Van die schelpenpaden mag je weer niet op maar wel in de berm langs zo'n schelpenpad (anders maak je het pad stuk)
In een gebied met ruiterpaden ben je verplicht je aan die paden te houden.
Qua voorrang en verkeersregels sta je gelijk aan een fietser dus netjes je hand uitsteken, voorsorteren en voorrang verlenen van rechts. Jij heb op een gelijkwaardige kruising recht op voorrang als je van rechts komt. Niet elke automobilist weet dat dus maak oogcontact en schat in of hij je heeft gezien en wat hij van plan is.
Verder ben jij (of de eigenaar van het paard) verantwoordelijk voor zijn daden dus als hij niet volledig verkeersmak is zou ik niet de drukke punten gaan opzoeken.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:14

Okee, nouja gelukkig is Lo wel verkeersmak maar ik ben blij dat ik nu een beetje weet hoe de regels is elkaar zitten. Ik wist nooit precies waar wel en niet en of het nou wel of niet op het fietspad mocht enzo maar dat is nu dan in ieder geval duidelijk Lachen !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:23

Babootje schreef:
Silvaantje schreef:
P.

In principe wordt een paard gezien als "voertuig". Je moet dus op de weg. Mag niet op fiets- of voetpad. (Ook niet op de snelweg... haha).

Een paard mag net als vele andere voertuigen niet op snelwegen en andere wegen waarvoor deze de minimumsnelheid niet halen.

Ik rij vrijwel dagelijks verschillende keren door het dorpscentrum en hoewel dat helemaal 40 km. zone is, en de snelheidsverschillen dus gering zijn, rij ik als het erg druk is regelmatig in galop om de doorstroming niet te belemmeren.
Het is erg grappig dat het verkeer enorm positief reageert op verkeersignalen zoals richting aangeven. Voetgangers vinden het bijna vreemd als je gewoon normaal voor een zebra stopt. Wat ik enigzins 'mis' is een remlicht Haha! maarrrrrrrrrrrrrrrr, daar wordt aan gewerkt! Tenminste, voor in het donker Cool
Ik ga zó het dorp in voor een testje want gisterenavond kreeg ik toe in er langs reed een seintje dat wat ik wil binnen is. Ik kon even niet stoppen omdat het erg druk was en die betreffende kruising net even te complex om daar en dan te paard het stopverbod te negeren en de boel te blokkeren.
Een rémlicht, is niet verplicht en het is de vraag of de overige verkeersdeelnemers het zien/snappen maar het is het proberen waard, want nu snappen ze een stopsignaal ook niet en in het donker zíen ze het niet.

hc

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:42

anne_fury schreef:
je mag gewoon deelnemen aan het verkeer,maar ik hoorde weleens van iemand dat het paard geljik wordt gezien aan een fietser,dus paarden moeten ook op het fietspad

Je wordt juist als bestuurder gezien en moet dus officieel juist NIET op het fietspad!
Ik rijd erg vaak in het dorp (en zelfs ook in de stad) en bij erg drukke wegen netjes achter elkaar en toch op het fietspad. Als fietsers eraan komen dan evenopzij.
Ik stap wel altijd in het dorp! Behalve bij een kruising die we snel over moeten steken of bij een rotonde dan draven we een stukje. Maar galop......nee, dat echt nooit in een dorp!!!

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:03

eigenlijk mag je niet op het fietspad maar ik doe dat wel altijd omdat de meeste bestuurders helemaal geen paard verwachten en dus ook niet op je letten en ook vinden veel mensen het al grappig als jij op een fietspad rijd om je paard proberen te laten schikken(is nog niet gelukt) maar ik rij dus altijd op het fietspad behalve als het in een woonwijk is en er alleen een voetpad is + rustige weg dan ga ik op de weg.