Mama's met veulens die rennen ivm dazen!!Let op!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Mama's met veulens die rennen ivm dazen!!Let op!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:51

Hallo!

Vanmiddag genoot ik van onze dazenval en doe dat nog steeds. Het werkt perfect. Het is echter niet zo dat ALLE dazen daarin verdwijnen, er blijven er altijd een paar op de paarden achter.

Mijn Volbloedmama met twee maanden oud veulen reageert vrij allergisch, flinke bulten en keihard rennen. Het veulen rende er natuurlijk achter aan. Heb ze rond 15.00 binnen gezet...Werd rustiger in stal.

Een paar uur later vind ik een verzwakt veulen (zwalken, in je armen hangen) Als een idioot ben ik kunstmelk gaan maken, ze dronk in een kwartier 2 liter weg. Ma maakt nog prima melk aan, maar veulen heeft in de zon gerend, en daar te weinig gedronken. (Kreeg ook weinig kans he!)

Ze had een temperatuur van 39 graden Celcius. Heb toch ff de paardenarts gebeld; hij legde meteen een link met een merrie die over de zeik is gegaan, de zon en dazen...

Hij gaf me advies om ze met de hete zon binnen te laten en ze 's nachts buiten te zetten.

Hopelijk knapt ze weer vlug op... Scheve mond

Nicole85

Re: Mama's met veulens die rennen ivm dazen!!Let op!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:35

Jeetje wat erg voor het veulen.
Beterschap!

Bij mij op stal gaan de veulens 's ochtends héél even naar buiten. De dazen vallen als hongerige wolven op de paarden, niet te doen..

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:46

Heb je ze dan verder binnen? Is het op stal voor ze uit te houden? Wel een goeie trouwens, nu ben ik nog meer overtuigd; het is zo mooi als ze de hele dag en nacht buiten kunnen blijven maar ik durf het nu niet meer met die beesten..

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:49

Ik dus ook neit meer; we hebben ze ook de hele dag buiten lopen, maar dat geren van de merries met hun kids kan nooit bevordelijk zijn voor beide. Stomme vliegen Boos! Boos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:53

Hoi,

kennelijk zijn er meer met dit probleem...

Thanks.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:48

Fijn dat je zo snel kon ingrijpen! Misschien de merrie ook een vliegendeken op doen zodat het iets rustiger blijft?? (of kan dat niet ivm het veulen, geen idee, geen ervaring mee..)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:57

39 graden voor een veulen is echt geen reden tot paniek. Veulens hebben een beduidend hogere lichaamstemperatuur dan volwassen paarden, 39 graden is een prima waarde.

Uiteraard is uitdroging door te weinig drinken wel heel gevaarlijk en zeker iets om in de gaten te houden. Gaat het weer goed met je veulentje?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:58

Hoi, het gaat iets beter, heb haar Bella Donna gegeven (is homeopathisch middel) en ze knapte vlug op, maar is echter nog sloom, hoor.. haar temperatuur daalde ook wat. Bij haar is sloomheid en 39 graden toch een verhoging, want normaal zit ze op 38.5..

Ik bljif haar echter nog wel bijvoeden. Ze drogen echt vlug uit, hoor!

Bedankt! Pling

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:58

Ik zou als ik jou was dan toch gaan nadenken over een vliegendeken, je hoeft niet bang te zijn dat het veulen de melk niet kan vinden, dat komt wel goed, wel even de bilkoorden verwijderen, anders blijft ie daar inhangen met zijn halster (als ie die om heeft).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:04

Hoi bedankt! Helaas heeft mijn merrie (en ik) een vrij nare ervaring gehad met de vliegendeken dus daar kies ik niet meer voor. Moet zeggen dat spray en val in combi heel aardig werken en dat, nu ik de merrie op andere tijdstippen bij hitte- buitenzet, er ook al veel meer rust in de tent is!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:06

Ik HAAT vliegen en horzels !
Ik HAAT gewoon alle insecten ! Waarom bestaan ze ?!
Ze moeten wegblijven van de paarden !!! Boos! Stoom uit je oren Boos! Boos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:08

Wat een cool smiletje, die hogere! Als we die nou eens uitvergroten en ophangen in de wei aan een boom? Zou zo mooi zijn als de dazen dan wegbleven...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:18

Haha ja werkte dat maar hé !