Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
spottie schreef:ik kan er niet ech over oordelen, want ik weet niet wat er allemaal met haar gebeurt is. hoelang heb je haar al? en weet je haar hele geschiedenis? een paard is natuurlijk wel een kudde dier en van nature niet gewend alleen te zijn en dat kan voor sommige paarden dus ook zeer beangstigend zijn, denk wel dat ze misschien iets heeft meegemaak waardoor ze zo is als hoe ze is, denk dat dus een weidegenootje geen verkeerde oplossing zal zijn en voorzichtig en langzaam aan leren dat alleen zijn niet eng is door een rondje alleen met haar te lopen en de tijden dat ze dan even alleen is steeds een beetje verlengen, maar wel alltijd weer trug keren naar haar vertroude omgeving zodat ze weet dat er niets ergs zou gebeuren.
spottie schreef:jah vind het altijd wel lastig met zulke paarden maar denk dat het toch een kwestie is van aanleren en voorzichtig opbouwen om alleen te zijn, is waarschijnlijk een onzeker paard die erg veel vertrouwen en steun in andere paarden en jou heeft den ik en als ze dan alleen is dan ontstaat er een paniek situatie, probeer het te vermijden dat die situatie echt erg word en zo steeds beetje langer alleen laten zijn lijkt mij de beste optie
Mendieny schreef:shetlander waar je ook op kan rijden dat ziet er zo cute uit (sorry moest er ff uit)

ik denk dat je haar eerst iedere dag bijv. een uurtje alleen op stal moet laten staan, en erzelf bij blijven staan en tegen haar praten. Na een tijdje moet je er op een afstandje bij gaan staat zodat je haar wel ziet. Ik zou er evengoed wat eten neerleggen, ookal reageerd ze er niet op, misschien als ze wat rustiger word dat ze wel wat gaat eten. En later zul je haar alleen kunnen laten. Als dit alleen op stal staan goed gaat kun je het misschien uitbreiden door in de paddock te zetten. Misschien is het beter als ze geen andere pony's of paarden ziet. En ook weer bij gaan staan en hetzelfde afbouwen hoe met het alleen op stal staan. Het kost inderdaad veel energie maar uiteindelijk zul je er veel voor terugkrijgen!