Aan de hand laten grazen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mies19

Aan de hand laten grazen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 18:41

Hoi,

Vanmiddag was het heerlijk weer en toen ben ik met mijn verzorgpony aan het halstertje gaan wandelen. Omdat ze meteen naar het gras toe draafde, sprak ik haar toe en zette haar achterwaarts. Zo ging het weer een tijdje goed en als ze weer naar het gras toe ging deed ik hetzelfde.

Maar uiteindelijk waren we bij een leuk meertje met een bankje en daar mocht ze wel eventjes grazen. Mijn vraag is nu: is dit onduidelijk voor de pony, de ene keer wél mogen grazen en de andere keer niet? want helemaal niet grazen hoeft voor mij ook niet, ik vind het ook wel weer gezellig om even in het gras te zitten. En als je pony opdringerig wordt als zij gras ziet, wat is dan de beste reactie die je erop kunt geven?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Knipoog

xannetju

Re: Aan de hand laten grazen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:42

als je haar alleen laat grazen als je zelf ergens blijft staan of ergens zit is het volgens mij wel goed. maar als je haar af en toe ook laat grazen tijdens het lopen is dat denk ik wel onduidelijk.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:09

Volgens mij doe je het wel goed zo. Ze mag alleen grazen als jíj dat zegt! Misschien kun je er een duidelijk commando aan geven zodat ze weet dat ze dán wel mag.. bv "Toe maar"
Misschien kun je een longeerlijn nemen om mee te wandelen. longeerlijn kort = niet grazen, longeerlijn lang = wel grazen.

Misschien vergelijkbaar: Mijn hond mag vaak los lopen, maar hij moet bij me in de buurt blijven. Omdat ik het leuk vind om hem even over het gras te laten rennen en ik even blijf wachten bij een bankje hoef ik alleen maar te zeggen "toe maar" en hij schiet er vandoor. Dat is puur op het commando en niet bij het specifieke veldje (we kunnen er ook langs lopen zonder te rennen, of een ander veldje pakken)

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 19:18

Thumber schreef:
Volgens mij doe je het wel goed zo. Ze mag alleen grazen als jíj dat zegt! Misschien kun je er een duidelijk commando aan geven zodat ze weet dat ze dán wel mag.. bv "Toe maar"
Misschien kun je een longeerlijn nemen om mee te wandelen. longeerlijn kort = niet grazen, longeerlijn lang = wel grazen.

Misschien vergelijkbaar: Mijn hond mag vaak los lopen, maar hij moet bij me in de buurt blijven. Omdat ik het leuk vind om hem even over het gras te laten rennen en ik even blijf wachten bij een bankje hoef ik alleen maar te zeggen "toe maar" en hij schiet er vandoor. Dat is puur op het commando en niet bij het specifieke veldje (we kunnen er ook langs lopen zonder te rennen, of een ander veldje pakken)

Bedankt voor je tip! De volgende keren zal ik een vast commando gaan gebruiken zodra ze mag grazen Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:20

Zo gaat het ook bij mijn pony. Touw kort = geen gras, touw lang = wel gras. Hij weet het ook precies en probeert ook geen uitval naar het gras te doen als het touw kort is.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:22

als commando doe ik altijd mijn hand voor haar neus alsof ik haar iets lekkers geef en dan met mijn hand naar het gras - ze volgt dan - en dan knip ik in m'n vingers. (dat laatste is niet echt nodig, maar ik vind het persoonlijk wel fijn) had ze binnen no-time aangeleerd en het is ook niet te verwarren met andere dingen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:25

-> OMG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:06

Als je je paard maar op bepaalde plekken laat grazen, en daar heel konsekwent in bent, is dat geen probleem. Waar je voor uit moet kijken is dat je het paard overal laat snacken, dat hij meteen op een graspolletje afgaat als hij er eentje ziet. Maar bepaalde plekken uitzoeken, daar bewust naartoe lopen en toestemming geven op het moment dat ze mag grazen voorkomt een hoop irritant gedrag....

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:50

Ik denk dat het niet zo kwaad kan, maar inderdaad een commando gebruiken is wel slim. Zoek in ieder geval wel iets uit dat niet met een ander commando te verwarren is, iets speciaals en simpels. Mijn paard reageert ook prima op een lange longeerlijn en het commando 'Toe maar' terwijl ik naar het gras wijs. Gaat prima!

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:18

Vandaag ben ik dus begonnen met het commando 'toe maar' te geven en met een longeerlijn. Het gaat al iets beter dan gisteren. Ik blijf gewoon dagelijks aan de hand wandelen en hoop dan vooruit gang te boeken! Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:21

Als ik met mijn pony wandel, pluk ik altijd eerst een handje gras op de plekken waar hij mag eten. Als hij een handje gras krijgt weet hij dus dat hij mag eten en anders niet. Onthouden ze ook makkelijk. Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:27

Ik laat mijn paard grazen op "commando", als we over gras lopen waar hij mag eten, pluk ik eerst zelf wat gras en geef em dat. Is voor hem toestemming om te mogen grazen Lachen
Gaat prima!
Geleerd toen hij jaarling was.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:57

altijd consucuent blijven(of hoe je et ook schrijft;) ) dus als iets de ene keer niet mag,mag het de andere keer ook niet.dus je pony mag idd alleen schrijven als jij dat aangeeft.als hij toch wil grazen en het mag niet van jouw dan moet je dat niet toe laten.als hij niet luistert spreek je hem bestraffend toe.

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:24

Als je pony goed geleerd heeft om te luisteren moet dat kunnen, soms wl eten en andere keer niet. Ik kan dit mijn paarden prima duidelijk maken, omdat meelopen ook echt meelopen betekent en dus niet stiekum eten (al gaat t weleens mis natuurlijk!).

juul_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:49

als je een commando geeft dat hij wel mag grazen mag hij grazen, als je geen commando geeft mag hij niet grazen...
als hij het braaf doet beloon je hem als hij het niet braaf geod straf je hem Knipoog
en als je dit geod volhoud dat zal hij er aan wenne en zal hij luisteren

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:13

Bedankt allemaal voor jullie tips, ik ga ze zeker gebruiken! Knipoog

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:24

ze moet goed weten dat ze niet zomaar overal mag gaan staan eten, ik ga soms ook wel is boven aan een dijk bij onze manege met mn paard staan. dat ligt naast een weg dus ik moet heel erg vorzichtig zijn en zij moet goed luisteren. je moet har goed leren naar jou stem te luisteren dat als jij zegt stop of ho of wat dan ook dat ze dat ook doet. en dat als jij zegt ga maar eten of domaar ofzo dat zij dan weet dat ze mag eten. dan moet je gewoon gaan oefenen met commando's! succes! Lachen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:31

oud topic, dus hierbij een slotje Lachen