Beste Bokkers,
Sinds een half jaar rijdt een vriendin van mij ook paard. Ze woont zelf op een boerderij en had al wel eens gereden, maar dat was haar eerste keer echte les. En zoals iedere ruiter wenst; ook zij wilde een eigen paard. Voor haar was dat wel iets makkelijker, omdat ze op een boerderij woonde, alleen haar vader wilde niet dat er een eigen paard zou komen. Nu vertelde ze me dus afgelopen week dat ze sinds korte tijd toch een eigen paard heeft gekregen. Die staat voorlopig nog op een pensionstal.
Nou vind ik het echt hartstikke leuk voor haar en ik gun het haar echt – ik ben natuurlijk wel een beetje jaloers
– maar er is iets waar ik echt vreselijk mee zit. Ze rijdt dus pas een half jaar, heeft pas een paar keer gegaloppeerd en alleen nog maar op brave paardjes gereden. Ze heeft nog nooit een bokkend, angstig, wild of druk paard meegemaakt. Bovendien ontbreekt het bij haar volledig aan paardenkennis. Zo wist ze bijvoorbeeld niet dat ze ook de staart moest verzorgen, ze wist niet goed hoe ze de hoeven uit moest krabben en ze kan dus ook niet zo heel erg goed rijden. Daar komt bij dat ze al wel het paard heeft gekocht, maar nog absoluut geen spullen. Geen zadel, geen hoofdstel, geen longeerspullen, niets. Alleen drie borstels die ze al had, een halster en een halstertouw.Als ze naar het paard toe gaat – meestal wel dagelijks – wordt er zo’n kwartiertje gepoetst. Daarna klimt ze er zonder zadel op, stapt en draaft wat rondjes en zet het paard dan terug op stal of op de weide. Het paard heeft een vrij slechte conditie, omdat de vorige eigenaar er ook maar heel weinig op reed, maar het paard stond wel vrij veel op de weide. En nu heb ik het idee dat ze zowat de hele dag op stal staat. En het diertje is pas 10! Als ze de paarden in de weide ziet, gaat ze ook helemaal hinniken dat ze er naar toe wil.
Ik weet niet echt goed wat ik moet doen. Haar erop wijzen dat ze nog veel te weinig weet, vind ik ook zo stom. Ik rijd zelf ook nog niet zo lang en ik wil niet ‘slimmer’ doen. Toch vond ik het wel een beetje sneu, vooral voor het paard, maar ik vind het vooral ook gewoon stom. Ik probeer al zo vaak mogelijk met haar mee te gaan naar het paard, maar dan blijft het nog steeds haar paard en ik kan natuurlijk niet tegen haar zeggen “Je moet een zadel kopen” of “Je moet haar op de wei zetten”.
Hebben jullie misschien tips/ervaringen? Alvast bedankt!

, ja zegt die vader, want die andere werd zo manege-pony-achtig, (zij wilde steeds zo langzaam) nou mijn oren stonden te flapperen. toen kwam de volgende opmerking: Ja en hier zit volbloed in. dit was het enige wat er steeds uitkwam, nou wat een prestige, hij had een beest waar volbloed in zit, voor een 12 jarig meisje die al voor een new forest doodsbang was. dit ging natuurlijk niet lang goed, en al snel bleek dat hij de hele week werd losgegooid en dan alleen nog 2x in de week werd gereden door m'n vriendin, nou ja die er dus ook afgevallen, want dat beest was veel te fris, en bla bla bal..