Geen kennis, wel eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Geen kennis, wel eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:25

Ik plaats dit bericht voor iemand anders omdat deze persoon dit liever niet onder haar eigen naam plaatst (wegens het hebben van bekende hier op Bokt).

Beste Bokkers,

Sinds een half jaar rijdt een vriendin van mij ook paard. Ze woont zelf op een boerderij en had al wel eens gereden, maar dat was haar eerste keer echte les. En zoals iedere ruiter wenst; ook zij wilde een eigen paard. Voor haar was dat wel iets makkelijker, omdat ze op een boerderij woonde, alleen haar vader wilde niet dat er een eigen paard zou komen. Nu vertelde ze me dus afgelopen week dat ze sinds korte tijd toch een eigen paard heeft gekregen. Die staat voorlopig nog op een pensionstal.

Nou vind ik het echt hartstikke leuk voor haar en ik gun het haar echt – ik ben natuurlijk wel een beetje jaloers Tong uitsteken – maar er is iets waar ik echt vreselijk mee zit. Ze rijdt dus pas een half jaar, heeft pas een paar keer gegaloppeerd en alleen nog maar op brave paardjes gereden. Ze heeft nog nooit een bokkend, angstig, wild of druk paard meegemaakt. Bovendien ontbreekt het bij haar volledig aan paardenkennis. Zo wist ze bijvoorbeeld niet dat ze ook de staart moest verzorgen, ze wist niet goed hoe ze de hoeven uit moest krabben en ze kan dus ook niet zo heel erg goed rijden. Daar komt bij dat ze al wel het paard heeft gekocht, maar nog absoluut geen spullen. Geen zadel, geen hoofdstel, geen longeerspullen, niets. Alleen drie borstels die ze al had, een halster en een halstertouw.

Als ze naar het paard toe gaat – meestal wel dagelijks – wordt er zo’n kwartiertje gepoetst. Daarna klimt ze er zonder zadel op, stapt en draaft wat rondjes en zet het paard dan terug op stal of op de weide. Het paard heeft een vrij slechte conditie, omdat de vorige eigenaar er ook maar heel weinig op reed, maar het paard stond wel vrij veel op de weide. En nu heb ik het idee dat ze zowat de hele dag op stal staat. En het diertje is pas 10! Als ze de paarden in de weide ziet, gaat ze ook helemaal hinniken dat ze er naar toe wil.

Ik weet niet echt goed wat ik moet doen. Haar erop wijzen dat ze nog veel te weinig weet, vind ik ook zo stom. Ik rijd zelf ook nog niet zo lang en ik wil niet ‘slimmer’ doen. Toch vond ik het wel een beetje sneu, vooral voor het paard, maar ik vind het vooral ook gewoon stom. Ik probeer al zo vaak mogelijk met haar mee te gaan naar het paard, maar dan blijft het nog steeds haar paard en ik kan natuurlijk niet tegen haar zeggen “Je moet een zadel kopen” of “Je moet haar op de wei zetten”.

Hebben jullie misschien tips/ervaringen? Alvast bedankt!

Spetter007

Re: Geen kennis, wel eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:30

Ja, lastigg iets inderdaad!
Ik denk dat je haar het beste erop kan wijzen dat het zo niet goed gaat.. maar zijn er geen mensen op die pensionstal die dit ook zien ? Verder vind ik dt ook een behoorlijk domme zet..

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:31

Door schade en schande zal ze vanzelf wel wijs worden, maar echt optimaal is natuurlijk niet! Geef haar eens een boek voor beginnende paardeneigenaren kado. Of biedt aan haar eens een lesje 'paardenverzorging' te geven. Tuurlijk zal niet alles in het begin goed gaan, maar ze heeft dat beest nu toch al, dus het heeft weinig zin om nu te gaan vertellen dat ze niet slim geweest is. Omdat ze weinig paard-ervaring heeft zal ze ook niet hebben geweten dat ze er zoveel kennis voor nodig zou hebben!

Maak er dus het beste van, bied haar aan haar te helpen door niet zeggen wat ze fout doet, maar wat ze goed doet en nog beter kan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:09

Ik zou iig het advies geven dat ze het paard op de wei moet zetten. Verder vind ik het heel moedig van haar dat ze er zomaar zonder zadel opstapt. Het hoeft overigens niet te betekenen dat deze combinatie gedoemd is om te mislukken, maar een helpende hand kan iig geen kwaad...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:14

Toon je interesse en zeg dat je gerust wilt helpen! Vraag haar veel dingen, zoals wanneer ze zegt dat ze hem na het rijden op stal heeft gezet kun je vragen: O wanneer gaat die dan op de wei? Niet aanvallend, gewoon rustig praten, laat haar zelf nadenken.

Een goed boek cadeau doen kan goed helpen.

Heeft ze begeleiding met rijden en zo? De staart verzorgen is trouwens geen must hoor: hoeven uitkrabben, poetsen waar zadel ligt, goede smid en goed voer, weidegang met soortgenootjes, dat zijn prioriteiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:24

Heeft het paard een soortgenootje in de buurt? Of kan hij alleen maar vanaf een afstandje naar andere paarden kijken?

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:17

inderdaad. Geef haar wat advies ofzo. Ik zou zelf geen paard krijgen als ik no gmaar een half jaartje reed, maar dat ter zijde.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:26

Het gebeurt in mijn beurt regelmatig, laats nog. Meidje van 12 wat amper durft te rijden krijgt een eigen paard van haar ouders, 4 jaar oud kon nog helemaal niks. MEisje staat vervolgens elke keer te huilen als ze moet rijden. En op mijn werk hoorde ik weer zo'n situatie, meisje had VIJF paardrijlessen gehad en ouders kopen een 3 jaar oude fjord die nog nooit een zadel had gezien.
Maar advies geven is dan altijd het beste, anderskomt er van ruiter en paard niks terecht. Verder, rijden zonder zadel is niks mis mee, leert ze teminste zitten van, maar een zadel aanschaffen is natuurlijk geen overbodig luxe en zeker wel zo veilig als ze meer met haar paard wil gaan doen ...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:28

Ik kende een meisje die een half jaartje reed van 9, kreeg een veulen van 5 maand van papa ... Ze komen er mee toe op de manege, zegt die mens zo heel dom: Wanneer mag er een zadeltje op?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:34

ik moet eerlijk bekennen dat ik begonnen ben op mijn zussen hun pony's, daar heb ik misschien een paar keer les op gehad en toen kreeg ik gelijk mijn eigen. was 7 toen dacht ik..
maar goed, ik heb/had als voordeel dat mijn ouders en zussen allemaal hebben paardgereden of zelfs nog steeds rijden en die mij dus steeds corrigeerden. en nog een bijkomend voordeel, ik had een pony van 18 jaar oud. die gewoon alles wist en lekker met mij rondhobbelde. Haha!
ok ontopic: ik denk dat het slim is om gewoon tegen haar te zeggen van goh: heb je geen zadel?
en informeren of ze toevallig ook geen les heeft..
gewoon heel normaal doen, en vooral niet als betweter overkomen. Knipoog
maar ik denk dat je ook gewoon blij voor haar moet zijn en gewoon lekker vaak mee gaan, gezellig toch Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:43

Dat ze behalve borstels, een halster en een halstertouw verder geen spullen heeft, is natuurlijk geen ramp. En de staart verzorgen is ook niet belangrijk.

Waar het dit paardje aan ontbreekt, is de weidegang. De hele dag op stal staan, kan echt niet. Dat is iets wat je je vriendin wel duidelijk kunt proberen te maken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:02

Ik vind het behoorlijk dom om een paard te nemen als je er niet eens verstand van hebt. Voor het rijden kan ze misschien het beste prive-lessen nemen, dan leert ze dat ook wat beter.
Verder zou ik haar er gewoon op wijzen dat dit zo niet langer kan...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:02

Als het paard lekker de wei op kan, dan is het meestal geen probleem dat de rest nog niet zo goed gaat. Kijk maar naar de jonge paarden in de opfok, daar wordt in veel gevallen 3 jaar helemaal niets mee gedaan, en ze zien er dan nog steeds super uit Lachen

Een boek over paarden verzorging is een goed idee. Daar staat het meeste wel in. Verder kun je haar natuurlijk ook dingen zeggen als: "op bokt vertelde laatst iemand dat zijn paard bijna de hele dag op stal staat, en iedereen werd heel boos, dat meisje wist niet eens dat een paard beter veel in de wei kan staan ipv op stal, dat is zo leuk op bokt, dat je er heel veel van kan leren"

Dan speel je het niet op haar, maar vertel je over iemand anders. Zo bedenkt ze zelf wel dat het ook niet verstandig is als haar paard de hele dag op stal staat.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:27

als ze echt je vriendin is dan zal ze het erg fijn vinden om wat tips te krijgen van een "ervaner" iemand,
en anders vraag je of je haar paard als verzorgpaard mag nemen, dan ziet ze de dingen die jij doet en leert ze owk weeral bij Knipoog en vraag haar langs je neus weg, zeg weet je al welk zadel je graag zou kopen... en kijk dn wat ze zegt,
dat vn die weidegang moet je dr gwn vriendelijk duidelijk maken want dat vind ik dr over, ocharme...
mja succes drmeej Haha! Knipoog

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:45

Kunnen jullie niet iets regelen, dat jij haar heel vaak helpt met rijden e.d. en dat jullie zeg maar samen de verantwoordelijkheid voor het paardje nemen?? Samen is het voor jullie waarschijnlijk ook leuker, en zij zal het wel fijn vinden als je haar helpt en haar wat tips geeft. Probeer het eens aan te kaarten, en ga een keer met haar naar de ruitersportzaak en laat haar zien wat je allemaal nodig hebt. Veel succes!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:20

Klinkt als mijn verhaal maar dan liep die van mij altijd in de wei..

Ik was een jaar of 7/8 toen ik een pony kreeg en had een halster een touw en een borstel. Alleen aan paar manege lesjes gehad..
Het was op zich een braaf dier, maar niet echt geschikt om een meisje van 7 op te zetten.. Mijn vader is zo'n echt boertje en hield wel in de gaten of het diertje eten kreeg en of het gezond was maar verder niet echt.. Af en toe zaten we erop zonder zadel en hoofdstel en er is wat mee omgeklierd.. We sprongen met het diertje, maar net erop maar ernaast, we sprongen gewoon mee..

Je leert toch het meest van de praktijk. Wat ze niet weet daar kan ze hulp bij krijgen van haar vriendinnen of mensen van de pension. Overleg eens met haar dat ze het paardje het beste op de wei kan zetten, leg haar het ook uit..
Iedereen heeft het toch op een manier geleerd..

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:20

mischien moet je voorstellen om haar pard op de wei te zetten dan blijft het toch haar beslissing

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:58

Urko schreef:
Het gebeurt in mijn beurt regelmatig, laats nog. Meidje van 12 wat amper durft te rijden krijgt een eigen paard van haar ouders, 4 jaar oud kon nog helemaal niks. MEisje staat vervolgens elke keer te huilen als ze moet rijden. En op mijn werk hoorde ik weer zo'n situatie, meisje had VIJF paardrijlessen gehad en ouders kopen een 3 jaar oude fjord die nog nooit een zadel had gezien.
Maar advies geven is dan altijd het beste, anderskomt er van ruiter en paard niks terecht. Verder, rijden zonder zadel is niks mis mee, leert ze teminste zitten van, maar een zadel aanschaffen is natuurlijk geen overbodig luxe en zeker wel zo veilig als ze meer met haar paard wil gaan doen ...

komt me heel bekend voor, had hiervoor ook een klein jaartje al een eigen pony gehad ook al zo jong, beest liep compleet over haar heen, bokte enz. (en maar janken he dat kind) maar zij wilde niet sneller draven, dus beest werd compleet gek, ging ze rijden nou dan was het 15 min stappen, 2 kleine voltes draven, weer poos stappen en dan ging ze er weer af.

nou ja toen moest er een andere pony komen. kopen ze weeeeer een jong beest van net 4. Hamer , ja zegt die vader, want die andere werd zo manege-pony-achtig, (zij wilde steeds zo langzaam) nou mijn oren stonden te flapperen. toen kwam de volgende opmerking: Ja en hier zit volbloed in. dit was het enige wat er steeds uitkwam, nou wat een prestige, hij had een beest waar volbloed in zit, voor een 12 jarig meisje die al voor een new forest doodsbang was. dit ging natuurlijk niet lang goed, en al snel bleek dat hij de hele week werd losgegooid en dan alleen nog 2x in de week werd gereden door m'n vriendin, nou ja die er dus ook afgevallen, want dat beest was veel te fris, en bla bla bal..
toen kreeg dat meisje les van de manegeeigenaar, en had ik met die vader zitten praten , en had ik gezegt dat er waarschijnlijk toch minsten een half jaar elke dag les moet hebben om die pony wat te leren. zegt ie: zooo lang???
toen werd er over gesproken om die pony te verkopen. dus zeg, 10 jaar zou ik toch nemen dan heeft ie genoeg ervaring, en kan zij er lekker op weg rijden,
nou zegt hij ik denk dat 6 ook wel oud genoeg is Zij zijn groot en ik is klein!
de hints bleef hij maar niet begrijpen,
gelukkig is de pony nu eindelijk verkocht.
(moest even m'n ei kwijt, he dat lucht op)

on-topic
probeer haar bij te staan, maar probeer niet te betweterig over te komen,
ik hoop dat ze snapt dat ze nog niet alles weet, want dat zou het een stuk makkelijker maken,

ik ben er eigenlijk zeer op tegen om pony's voor zulke kinderen aanteschaffen als er niemand in de buurt is om hen te begeleiden (ouders, zussen, broers, ooms, tantes enz.. met paardenkennis)
maarja ze zoeken het maar uit, als ze later een super vervelend paard hebben, hoeven ze niet bij mij aan te komen. Duivel

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:07

De pensionstal is niet zo groot en die mensen zijn nou ook niet bepaald goed in hun hoofd.
Die vinden het alleen maar leuk dat ze zonder zadel rijden enzo, terwijl als ik kom rijden,=
ik opeens commentaar krijg over hoe ik rijd. Bovendien is het niet echt rijden zonder
zadel; ze heeft nog geen één keer op die merrie gegaloppeert en draaft stukjes van 2 meter
waarna ze een rondje stapt. En dat ongeveer 5 minuutjes, niet eens per dag. En ik kan wel
zeggen dat ze 't paard op de weide moet zetten, maar vervolgens gaat ze het toch maar even
aan de pensioneigenaresse vragen. Die zou volgens haar wel weten wat ze met haar paard
moet doen. En die vrouw laat dat paard dan ook gewoon op stal staan.

Wat betreft het verzorgen; het arme paardje ziet er gewoon niet uit. Witte sokjes zijn
inmiddels binnen een week al niet meer wit - worden niet gepoetst o.i.d., ogen en neus
worden niet schoon gemaakt - terwijl die hartstikke vies zijn.

Om de stal van het paard heen staan wel andere paarden, maar daar maakt ze alleen maar
ruzie mee. Ze rent ook haar stal uit, omdat ze anders in haar kont bijten. Ze vind het echt
niet leuk op stal. Bovendien is haar stal echt verwaarloosd; er ligt maar heel weinig stro
of iets dergelijks in. Ik weet eigenlijk niet eens wat er in ligt; volgens mij zijn het
gewoon restjes van stro en hooi en zaagsel dat ze niet bij de andere paarden kwijt konden.

Ze heeft wel les, maar niet op haar eigen paard (omdat het op een andere stal is) en ze
slaat die les ook heel vaak over omdat ze niet kan (te druk met school). En ik heb zoiets
van; als je al niet naar die les kan komen, omdat je moet leren, hoe zit dat dan met je
paard? Daar is ze dus maandagavond met mij heengeweest, omdat ik voorstelde erheen te gaan
en een auto tot mijn beschikking had. Anders was ze er niet heen geweest. En dinsdag en
woensdag is ze ook niet gegaan.

Ik heb al gevraagd of ik d'r paard mocht verzorgen, maar dat wilde ze niet. Want het is
"haar paard" en ze wil niet dat ik er zomaar van alles mee ga doen. Bovendien heeft ze
niemand nodig om te helpen, want haar zusje en ouders kunnen er ook wel op rijden. (Zusje
is nergens bang voor, maar heeft ook absoluut geen verantwoordelijkheidsgevoel. In de les
houdt ze niet eens controle over het makkelijkste paard; beestje gaat zo in rengalop, zij
heeft er geen controle meer over, kan niet sturen, paardje gaat bijna over hindernis heen
en zij vind het alleen maar leuk. Ik zie haar nog eens in het ziekenhuis liggen.)

Elke keer als ik meega, probeer ik haar wel iets bij te brengen. Ze komen vanavond het zadel
aanmeten - gelukkig. Maandag ging ik er dus heen en toen merkte ik tijdens het rijden dat
het paard aan de linkerkant echt heel zwak is. Reageert daar niet op beenhulpen, wil ook
niet linksaf slaan en heeft bijna geen spieren. En dat is best vreemd, want paarden horen
juist aan de linkerkant sterker ontwikkeld te zijn, toch? Aangezien iedereen altijd alles
links van het paard doet. Maar goed, ik heb haar toen na het rijden losgegooid in de bak
en uitgelegd hoe ze dat paard moest losgooien. En dat ze net zo lang moest losgooien tot
het paard echt moe werd, zodat de conditie beter wordt. Ik heb haar laten zien hoe ze dit
moest doen. (Ze liep eerst met een halstertouw te zwaaien om op te jagen, maar dit vond ik
niet zo'n slim idee.) Dus met een drijvende hand en toen ging dat paardje gelijk al lekker
in galop, gaf een paar speelse bokjes en hupste door de bak. En vooral op de linkerhand,
zodat die kant sterker wordt. Ik weet niet wanneer ik weer met haar meekan, meestal moet ik
het uit mezelf vragen, omdat zij het niet vraagt en als ik weet dat ze er die dag niet
heen gaat/kan, ga ik er natuurlijk niet uit mezelf heen, omdat het niet mijn paard is. Wat
me trouwens ook op viel, is dat ze op die pensionstal geen idee hebben van wie de eigenaar
is, want ze dachten dat mijn moeder haar moeder was, terwijl haar moeder ook wel eens
rijdt. (Mijn moeder had ons weggebracht.)

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips! Een boek is inderdaad wel een leuk idee.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:09

Nodig haar anders hier uit op bokt. Er zullen misschien wel wat reacties komen, maar als je zegt wie ze is, zijn er zeker mensen die haar een beetje willen 'beschermen'.

Verder kun je misschien vragen een ouder iemand/iemand met meer ervaring er iets van te laten zeggen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:12

Jij bent er in ieder geval al goed mee bezig, dan is er tenminste íemand die haar laat zien hoe of wat.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:22

Als ik jouw laatste verhaal zo lees ben ik bang dat de versie 'te schade en schande leren' goed van toepassing is. Als ze zelf een dominante houding opsteld tegen jou van 'mijn paard', dan vind ik dat je ook moet zeggen dat ze dan ook goed voor 'haar paard' moet zorgen. Al ligt dit natuurlijk moeilijk omdat het je vriendin is... Maar het is helemaal níet leuk voor het paardje, en daar gaat het om toch? (overigens, geen tijd hebben voor les 1x in de week, en dan wel een paard kopen lijkt me ook geen strak plan) Ik hoop dat je haar nog wat bij kan brengen...

Citaat:
Ik plaats dit bericht voor iemand anders omdat deze persoon dit liever niet onder haar eigen naam plaatst (wegens het hebben van bekende hier op Bokt).

Ze heeft al een naam op bokt??? Laat haar dan voor 'de gein' een paar topics lezen over dingen die volgens jou nog moeten veranderen bij haar paard, misschien denkt ze er dan wel over na. (gewoon zeggen van... pffft! moet je dit eens lezen!)

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:28

DeniseES schreef:
Citaat:

Ze heeft al een naam op bokt??? Laat haar dan voor 'de gein' een paar topics lezen over dingen die volgens jou nog moeten veranderen bij haar paard, misschien denkt ze er dan wel over na. (gewoon zeggen van... pffft! moet je dit eens lezen!)
Dit gaat niet over de persoon in kwestie (eigenaar van het paard) maar de persoon die zit met het probleem (vriendin van de eigenaar van het paard) Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:33

Ow Knipoog nou, dan denk ik dat jullie 'diegene' maar moeten aansporen om lid te worden van bokt Knipoog zeg dat dat gewoon leuk is en dat mensen met (en zonder) paarden vragen kunnen stellen, verhalen kunnen vertellen en gewoon lekker een discussie kunnen aangaan Knipoog leuk toch?

merinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:49

Aansporen voor bokt en misschien zelf wat meehelpen