Mijn auto te zwaar om met alleen B te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Mijn auto te zwaar om met alleen B te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:08

Ik was helemaal dolgelukkig met onze Chevy omdat ik dan met B rijbewijs de trailer kon trekken. Nu kwam mijn vriend zijn neef met het verhaal dat je de mtm van de auto er ook bij moet tellen Boos!

Het ledig gewicht van de auto is 1993 kilo
Trailer mtm is 1350

Ik dacht dus dat dit prima mogelijk was want dan kom je uit op 3343 toaal...

Mijn vraag is dus, moet je ook nog het laadvermogen van de auto hierbij optellen?
(dat is dus 1000 kilo van de Chev Clown )

Want dan ben ik bang dat ik nog steeds m'n BE moet halen Huilen

(ik heb wel lessen gehad en niet helemaal onervaren, voordat mensen gaan roepen dat het veiliger is om het toch wel te doen. Want dat weet ik ook wel, maar ik ga heus niet zomaar aankoppelen zonder te oefenen en de eerste keren zou mijn vader gewoon meegaan. Die heeft BE rijbewijs)

ElCamino

Re: Mijn auto te zwaar om met alleen B te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:13

Ja dan moet je BE halen want je komt boven de 3500 kilo uit.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:15

Yep. MTM van de auto + MTM trailer bepaalt of je wel/geen E nodig hebt. Je moet onder die 3500 kg. blijven.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:18

OK, bedankt voor jullie snelle antwoorden Lachen

Dan ga ik nu even uithuilen Huilen Knipoog en marktplaats afspeuren voor een geschikte auto Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:19

Ja, in ons kromme NL moet dat
Je mag er wel een lala auto voorzetten die het net allemaal mag, dan mag je zo de weg op.
Zet je er een goede auto voor mag het ineens niet meer.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:20

Of gewoon even je E halen Knipoog
Als je zo blij met dat ding bent haal je dat papiertje toch? Hoeft de auto niet weg, jij mag met de trailer én een lekker grote bak de weg op!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:22

En daarover ben ik het compleet eens met je!
Het is gewoon belachelijk dat net wel-combinaties mogen en gewoon lekker veilige combinaties niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:23

Ik denk ook dat je E-rijbewijs halen goedkoper is dan nu snel een andere auto kopen Knipoog
Met 500 euro ben je vaak wel klaar en met een andere auto moet je ook maar afwachten wat je ervoor terug krijgt...

Echt fijn hoor, dat rijbewijs erbij! En overdreven moeilijk was het niet...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:26

Je gaat toch niet je Chevy inruilen voor een of ander vod omdat je geen E hebt ???
MAFKEES Haha!
Ga gewoon effe je E halen en rijden met die dikke yank Whoosh!
Dat doe ik ook gewoon, enne ..... dat E-tje erachter is best handig...enne... ik vind het leuk, hoe meer ami's hoe beter....

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:28

zowiezo vin'k het krom dat 30 jaar geleden (of hoe lang zal het zijn) men hun E rijbewijs er gratis bij kregen en wij moeten er weer helemaal apart voor lessen en afrijden enzo.

Ik ga hem denk ook halen binnenkort, nu heb ik de tijd (zit op school) er voor en het geld. Als ik straks op me zelf woon, 40uur in de week werk en maar net rond kom van m'n salaris, dan doe ik het waarschijnlijk niet zo snel meer. dan kan ik het beter nu halen, nu alles nog mee zit. (en ik m'n B rijexamen nog goed kan herinneren)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:29

No way, dat ik zo`n Chevy weg zou doen.
Je hebt toch dag cursussen voor B?
`s Ochtends les, en `s middags examen?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:30

runningkawa schreef:
Ja, in ons kromme NL moet dat
Je mag er wel een lala auto voorzetten die het net allemaal mag, dan mag je zo de weg op.
Zet je er een goede auto voor mag het ineens niet meer.

Helemaal mee eens, met de chevy zou ik me toch ook een stuk veiliger voelen dan met een auto van 1400 kilo...

Maar goed, Frank je heb ook wel gelijk. Moet gewoon maar even gaan sparen en dat papiertje halen...
Zie er gewoon tegenop om zoveel geld te betalen zonder dat je de garantie heb dat je dat papiertje krijgt haha Tong uitsteken. Als je wel zo'n l*l heb die z'n dag niet heeft...
Sommige situaties is het ook wel begrijpelijk hoor, er zullen gerust mensen zijn die niet eens met een hond in een bak achter hun fiets zouden mogen rijden maar zo heb je wel meer mensen met een rijbewijs uit een pak cornflakes Clown

Ik moet gewoon maar eens die stap gaan zetten. Alleen met de lessen die ik gehad heb had ik een vreselijke instructeur die alleen maar aan het stuur aan het trekken was, zodat ik niet zelf 'het gevoel' in de vingers krijg met het achteruit rijden... En het kost genoeg natuurlijk...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:33

Gewoon veel oefenen!

ik heb ook heel lang gewacht de stap te nemen mijn E te halen en heb het pas gedaan toen mijn baas wilde betalen *LOL*

Heb 's ochtends gelest, en 's middags afgereden.
Was nog geen 500,-! Ervaring met rijden met de trailer had ik meer dan zat.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:35

ElCamino schreef:
Je gaat toch niet je Chevy inruilen voor een of ander vod omdat je geen E hebt ???
MAFKEES Haha!
Ga gewoon effe je E halen en rijden met die dikke yank Whoosh!
Dat doe ik ook gewoon, enne ..... dat E-tje erachter is best handig...enne... ik vind het leuk, hoe meer ami's hoe beter....

Eerlijk gezegd denk ik niet eens dat ik dat zou kunnen nee ben veels te verliefd op de Chev Lovers Tong uitsteken
Het is echt een leuk bak Ja

Dan maar m'n BE, moet ik alleen nog even m'n vriend overtuigen... Iemand nog ideeen??? Knipoog

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:44

Twee keer van de weg geplukt worden en € 180,- betalen voor het niet juiste roze papiertje helpt aardig Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:46

en geluk hebben geen ongeval gemaakt te hebben...dan rij je volgens de verzekering zonder rijbewijs.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:48

Yep..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:50

Frank schreef:
Twee keer van de weg geplukt worden en € 180,- betalen voor het niet juiste roze papiertje helpt aardig Bloos

Bloos! Ja dat wil ik wel geloven dat je dan overstag gaat Haha!

Mijn vader is zo lief om mij naar wedstrijden te rijden, maar aangezien hij ploegendiensten loopt, is het moeilijk om wedstrijden te plannen en ik wil hem niet iedere keer er mee belasten... Ook met lessen enzo, dan zou hij bijna iedere week mee moeten, voelt niet fijn om dat iedere keer te moeten vragen. Hij doet het graag hoor, maar toch wel fijn om niet afhankelijk te hoeven zijn...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:07

ThaGirl schreef:
zowiezo vin'k het krom dat 30 jaar geleden (of hoe lang zal het zijn) men hun E rijbewijs er gratis bij kregen en wij moeten er weer helemaal apart voor lessen en afrijden enzo.

Dat was tot en met februari 1984, om precies te zijn, ik ben de laatste der mohikanen........
ThaGirl schreef:
Ik ga hem denk ook halen binnenkort, nu heb ik de tijd (zit op school) er voor en het geld. Als ik straks op me zelf woon, 40uur in de week werk en maar net rond kom van m'n salaris, dan doe ik het waarschijnlijk niet zo snel meer. dan kan ik het beter nu halen, nu alles nog mee zit. (en ik m'n B rijexamen nog goed kan herinneren)

Bedenk dat rijexamens alleen maar moeilijker worden, en bovendien, over een paar jaar moet je gewoon je E-rijbewijs hebben als je een trailer met eigen kenteken trekt en geloof maar niet dat het dan simpeler wordt om het te halen.....
(ik ga dit najaar voor bus, dan is mijn rijtje 4-wielers vol...)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:13

precies, ze willen dat straks alles met eigen kenteken met E moet rijden, dat betekent dus alles met MTM boven 750 kg en daar zit je met trailer altijd boven. Wanneer ze dat gaan invoeren is echter nog niet zeker.....

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:43

Dit staat op de site van het CBR. volgens mij mag je dus wel zonder E rijbewijs rijden.

Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?
Om met een aanhangwagen te rijden heb je niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Je geldig rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen een geldig rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een geldig BE-rijbewijs verplicht.

Dus trailer + maximaal massa moet minder zijn dan de ledige massa van je auto en samen niet meer dan 3500kg. Dus volgens mij mag je er mee rijden zonder E rijkbewijs.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:46

Ik moet maandag op voor mijn E, ben benieuwd

Ik zou ook gewoon je E gaanhalen, kan je in elk geval je leuke auto houden.
ik heb straks alleen mn rijbewijs, grote auto en trailer word toch nog even sparen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:49

anouska2 schreef:
Dit staat op de site van het CBR. volgens mij mag je dus wel zonder E rijbewijs rijden.

Om met een aanhangwagen te rijden heb je niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Je geldig rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen een geldig rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

Dus trailer + maximaal massa moet minder zijn dan de ledige massa van je auto en samen niet meer dan 3500kg. Dus volgens mij mag je er mee rijden zonder E rijkbewijs.

Er staat van de totale combinatie, dus daar hoort dan ook het max laad verm van de auto bij. De auto valt immers ook onder de combinatie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:52

asjemenou schreef:
anouska2 schreef:

De staat van de totale combinatie, dus daar hoort dan ook het max laad verm van de auto bij. De auto valt immers ook onder de combinatie

Dat niet alleen, er wordt GEEN onderscheid gemaakt tussen personenauto (geel kenteken) of bedrijfsauto (grijs kenteken). Dat wil ook nog wel eens beweerd worden.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:10

asjemenou schreef:
anouska2 schreef:

Er staat van de totale combinatie, dus daar hoort dan ook het max laad verm van de auto bij. De auto valt immers ook onder de combinatie

o ja, nu snap ik het helamaal. Maar met wat voor combinatie zou je dan wel zonder E rijbewijs mogen?