angst of 'misbruik'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erika83

angst of 'misbruik'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 11:10

Heb vorig jaar een jaarling gekocht, is bijna niet door handen geweest. Kwam bij ons in het land te staan, was bang en echt niets gewend. Elke dag ging ik haar wat proberen aan te halen, in het begin vaak door wat lekkers mee te nemen, dit lukte, op een gegeven moment was ze vrij makkelijk aan te halen en liep ze vrij netjes met je mee. Maar dit alleen in stap en niet in draf, dan ging ze helemaal schuin lopen. In draf was nodig voor de keuring waar ik dus vorig jaar niet heen ben gegaan omdat ze niet normaal in draf met me mee wilde, zodra ze de ruimte kreeg om opzij te gaan dan deed ze dit. Heb vorig jaar ook nog met haar geoefend om in de trailer te komen en dat lukte ook, ook met behup van wat lekkers en ze deed er niet moeilijk over, er uit gaan vond ze wat eng, maar voor de rest ging het goed.

Toen de hele winter kwam ze snachts op stal en overdag met de anderen buiten, in principe elke dag geborsteld, hoeven uitkrabben (moest ze ook nog leren, ging ook goed). Ze had overdag halster af en ik kon haar dan wel weer krijgen, de ene keer wat gemakkelijker dan de andere maar niet met heeeel veel problemen.

Nu lopen ze weer met zn allen in het land, ze staat nu weer alleen in een stukje omdat ze een oude drachtige merrie gigantisch zat te klieren, dus er kwam een draadje tussen. Nu is het zo dat ik op een gegeven moment haar gewoon niet meer kon krijgen, ze vertikt het gewoon, ging snel weg, kwam niet te dicht bij. En als ik haar dan wel een keer kon aanhalen en ik wilde haar bij het halster pakken, dan trok ze haar snel los, ik kan haar dan echt niet houden, kan haar ook zo snel geen touw of iets dergelijks aan krijgen. Nu hebben we haar in de bak gezet, dan kunnen we haar (voor mijn idee) wat makkelijker in een hoek drijven, en haar dan pakken.

Het probleem is nu dus, de ene keer kan ik haar wel aan het halster pakken en zo meenemen en een andere keer dan trekt ze haar meteen los. Elke keer denk ik erom dat ik rustig aan kom en niet overhaast wat probeer, eerst even wat aanhalen en aaien ed..(nu niet meer met voer, in het begin wel maar dat krijgt ze nu af en toe op stal). Maar ik weet het met haar gewoon nooit. Heeft ze nu de gek met mij of is ze nog angstig? Ik wil niet te vaak dat ze haar zo lostrekt want dan krijg ik haar straks nooit weer als dat goed in haar koppie zit. Maar weet dus niet of ik haar nu streng moet aanpakken of rustig. Afgelopen woensdag kon ik haar zo aanhalen, met haar een rondje aan het halster door de bak, na de tijd probeerde ik haar weer aan te halen en halster vast te pakken en toen schoot ze weer weg, toen heeft mn broer haar gepakt, ze liep los in de bak en we hebben haar in de hoek gedrukt, ze wilde haar lostrekken maar ik heb gelukkig een hele sterke broer, dit was wel even een goede les voor haar denk ik. Nu heb ik het nog niet weer geprobeerd haar aan het halster te pakken, maar wel gewoon aanhalen e.d.. Ze komt ook af en toe wel zelf bij me, snuffelt ze me helemaal af.

Heel verhaal maar dan hebben jullie even een idee. De ene keer denk ik het is angst, de andere keer denk ik dat ze me echt voor de gek houdt. Voor een strenge aanpak, wat zou goed zijn? Ik wil haar namelijk niet verpesten door haar te hardhandig aan te pakken.

Tips? Het betreft dus een nu 2 jarige merrie (fjord).

KimDai

Re: angst of 'misbruik'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:16

Hoi, mijn merrie wil zich ook wel eens niet laten vangen. Het is denk ik gewoon angst. Wat bij mij heel erg helpt is niet teveel naar haar kijken...dat voelt bedreigend. Kijk naar de grond als je haar halster omdoet. en kijk niet teveel naar haar als je met haar loopt. Wil ze zich niet in een keer pakken ga heel geinteresseerd een grasplukje bestuderen en een geheel andere kant opkijken. Daisy gaat dan rustig aan dichterbij staan en op een gegeven moment staat ze helemaal stil naast mee. Dan natuurlijk belonen...maar kijk niet teveel gericht naar het paard. Ze zeggen wel eens zachte ogen... kijk naar het paard + omgeving en niet alleen naar het paard. Ze ziet je dan als een roofdier. Ook als ze achter je aanloopt niet naar haar kijken en vooral niet met dat draven. Probeer het eens los in de bak of ze je wil volgen en of ze met je mee rent als je gaat rennen. Ga haar vooral niet opjagen in de bak/wei dan word het alleen maar erger.

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:27

Omdat je zegt dat het afentoe wel lukt denk ik dat het een spelletje is van: als ik trek houden jullie me niet.

Mijn paard doet dit ook en kan ik absoluut neit het weiland uitkrijgen is geen houden aan. Is gewoon een spelletje gewordne door de vorige eigenaren.

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:28

ik denk dat je het gewoon afmoet straffen, en ze het daarna niet meer doen

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:37

@ _ellen: hoe moet ik haar afstraffen als ik haar niet kan krijgen? Dus als ik haar bij het halster pak om haar mee te nemen en dan trekt ze haar los, ze doet het zo snel dat ik haar nog geen touw of iets dergelijks heb aangedaan. Dan heeft ze het al gewonnen lijkt me. Dat is vooral mijn probleem.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:46

Het is geen spelletje! Het is gewoon angst...probeer nou maar eens wat ik beschreef. Misschien duurt het de eerste keer wat langer maar als je het telkens zou doet is ze zeer snel te pakken op een gegeven moment. Zorg dat je de komende tijd een snoepje in je zak hebt als ze zich eenmaal laat pakken. Beloon haar als ze netjes met je meeloopt! Ga niet meer achter haar aanjagen als ze niet wil komen. Hier bereik je het tegenovergestelde mee. En ook nooit straffen als je haar wel hebt kunnen vangen terwijl ze daarvoor telkens wegrende.

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:28

@Kimdai: Hoe kun je zeggen dat het angst is. Ik denk dat je het paard dan eerst zelf moet zien. Je kan vanaf hier neit zien of het een spelletje is of angst. Mijn paard dacht ik dat het angst was maar het is gewoon een spelletje te worden van: ik ben toch sterker dus als ik me los trek win ik toch.
En aangezien TS ook zegt dat ze soms denkt dat het angst is en soms denkt een spelletje denk ik echt dat het een spelletje is aangezien het ook een fjord betreft (geen vooroordelen verder) maar ik denk echt dat ze je in de maling neemt! Ook omdat TS zegt dat ze verder wel super braaf is met alles. Kan me niet voorstellen dat het nog angst is (misschien was dat zo maar heeft ze nu door dat ze sterker is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:19

Paarden hebben de menselijke eigenschap "in de maling nemen" niet.

Het kan dus angst zijn.
Zoals KimDai al aangaf, kunnen wij als mens erg bedreigend overkomen, terwijl we ons daar zelf niet bewust van zijn.
Let eens bewust op hoe je je voelt, wat je denkt, wat je uitstraalt, hoe je ogen staan, wat je gezichtsuitdrukking is, hoe je houding is, hoe je naar je paard toe loopt, waar je naar kijkt, etc.

Je zou je kunnen verdiepen in paardentaal (= lichaamstaal) om zo beter bewust te worden en beter met je paardje te kunnen communiceren.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:00

Mijn paard is ook altijd heel lief als ik haar eenmaal uit de wei heb gehaald en ik dacht ook altijd dat ze me in de maling nam. Maar dat is dus niet zo. Als ik haar op een andere manier benader krijg ik haar altijd te pakken.

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 13:47

Gister ben ik naar haar toegegaan, heb om mn houding gedacht en ik kon haar zo meenemen uit het land. Nu lukte dit wel eens vaker, dus zal voortaan beter om mn houding denken en dan eens kijken of dit het echt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:13

Erika83 schreef:
Gister ben ik naar haar toegegaan, heb om mn houding gedacht en ik kon haar zo meenemen uit het land. Nu lukte dit wel eens vaker, dus zal voortaan beter om mn houding denken en dan eens kijken of dit het echt is.

OK dan!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:51

De fjorden die ik ken reageren allemaal anders op het halen uit de weide. Ik werk op een fjordenhengstenstation en haal dus vaak verschillende merries uit het land.
De een reageert goed en komt gewoon naar je toen, anderen moeten niets van je weten en zetten het op een lopen. Je moet een beetje aftasten wat het beste gaat.

De eerste tactiek, voor de wat brutalere, is gewoon aankijken en het afdwingen zeg maar, jij staat hoger in rang en kijkt het dier als ware naar je toe, dat zijn de paarden die wat uitdagend kijken en proberen hoe ver ze kunnen gaan, zijn vaak de wat dominantere dieren.

De tweede tactiek is beter voor de onderdanige paarden die lager in rang staan, die moet je niet aankijken en rustiger benaderen. Meestal doe ik net alsof ik een andere moet hebben en kijk dus naar een ander paard terwijl ik op het bewuste paard afloop.

Misschien is het paard een spelletje met je aan het spelen, maar niet zoals wij dat opvatten, het is een kwestie van proberen, wat kan wel en wat kan niet, het is ook nog een jong dier.
Mijn eigen tweejarige heeft ook wel eens geklierd met pakken, maar ik kon wel zien dat zij niet bang was, dat moet wel heel duidelijk zijn, die was aan het testen. Als ze er dan op het laatste moment vandoor ging dan trok ik gewoon mijn schoen uit en keilde die erachteraan.. Maar dat is alleen als je zeker weet dat ze aan het proberen is!!!! En dan ook noooooit opgeven, dan laat je haar winnen.. Ook al duurt het een paar uur, dat heb ik nog nooit meegemaakt trouwens..

AL moet je het aanvoelen, ik heb ook al eens een paard nagedaan, bij het vangen van een veulentje en een maiskolf op staan vreten om een uitgebroken shet te vangen.. Clown

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 09:29

@ Jeskim, Esther is het toch? Ken je wel via fjordenwereld een beetje.

Wij hebben ook al heel lang fjorden, en de ene ging makkelijker dan de andere maar bij deze ben ik toch een beetje in twijfel. Heb mn borstel er ook al eens achter aan gegooid, maar daar zie ik niet echt het nut van in (netzoals een schoen) dat was meer uit frustratie.

Het gaat nu echter al drie dagen goed, en probeer dan de voorzichtige manier van hierboven zeg maar. Ik denk toch dat het angst is en dat ik er wat meer werk voor moet doen dat ze me gaat vertrouwen en volgens mij gaat dat ook wel lukken.

We zullen zien hoe het gaat.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het reageren en wat mij betreft mag er een slotje op.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:36

Wat ook wel wil helpen, niet iedere keer als je haar vast pakt, haar ook mee uit de bak, wei of dergelijke halen. Ze combineert heel snel, paarden zijn niet dom. Als je haar telkens mee neemt,van haar rustige plekje af haalt om haar te zetten op een plek die voor haar angstig, of minder leuk is, dan gaat ze voor je wegrennen enz. Pak haar ook eens vast, en laat haar weer gewoon los ( mits dit lukt uiteraard)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:03

Ik vermoed (ervaring hebbend met een familielid van dat paard Haha! ) dat het idd gewoon een spelletje is. Zoiets van 'eigenlijk heb ik helemaal geen zin om mee te lopen, weet je wat, dan doe ik het ook niet'.

Bij mij werkt het heel goed om dan een weekje eigenlijk alleen maar t land in te gaan om eventjes wat lekkers te geven, eventjes te kroelen en weer weg te gaan. En dan merk je na een paar dagen toch wel dat ze zich af begint te vragen waarom ze niet meer mee mag. En als ik haar meeneem soms ook echt alleen maar ff poetsen, lekker kroelen, stukje wandelen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:16

Mijn schoen gooien was niet uit frustratie, maar puur een gebaar wat ik op dat moment kon maken dat dit niet de bedoeling is..

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 12:13

Nou de hele week is het goed gegaan, ze was heel braaf. Zelf denk ik toch meer aan angst. Het eerste jaar is zo belangrijk qua opvoeding en daar heeft zij niets van meegekregen. Ze is wel naar de keuring geweest (chippen) en daar waren echt een aantal mensen die haar als veulen gewoon niet konden houden (en dat had ik eigenlijk nog nooit meegemaakt) en bij de hoefsmid ging ze helemaal tekeer, en dat als veulen (ik heb al heel wat gezien hoor, weet dat ze wel tekeer kunnen gaan, maar niet zo)! Dat heeft ze meegekregen voordat ik haar kreeg. Met de hoefsmid gaat het nu goed en als ik haar 'heb' dan gaat meelopen ook goed (behalve in draf, kijkt ze met grote verschrikte ogen). Maar alles moet rustig en geen rare bewegingen maken want dan is ze weg.

We oefenen dus lekker rustig door. Deze week gaan we weer met de trailer beginnen, kijken hoe dat gaat. Het ligt namelijk in de planning om naar de keuring in Oldeberkoop te gaan. En heb maar bedacht dat als ze haar in draf niet goed laat zien dan maar niet, heeft ze wel weer een ervaring meer, en ik ga voor een goede ervaring!

@ Vjestagirl, ze hoeft van mij ook heel vaak niks, en kroel vaak gewoon ook even, dat gaat steeds beter en wil ze ook steeds vaker. Maar moet zeggen dat Vjesta altijd meteen op me afkwam, die was alleen afstandelijk als veulen en daarna werd het een echte knuffel! Dus niet zomaar afschuiven op familie he Tong uitsteken