Niet uit de wei willen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

Niet uit de wei willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 20:42

Ik heb sinds kort een merrie en zij staat nu 6 dagen in een nieuwe groep in een wei van ongeveer 9 paardjes, de meeste zijn ruinen, en twee merries geloof ik.
Een van die ruinen is haar grote beschermheer en ze loopt de hele dag bij hem. Ze zijn echt verliefd op elkaar.
Ik kreeg haar moeilijk uit de wei en als ik haar dan ging poetsen stond ze alleen maar te schreeuwen, draaien en te drammen. Vandaag kreeg ik haar er helemaal niet meer uit (met zijn tweeen!) Je krijgt haar wel te pakken maar loopt niet goed mee en trekt uiteindelijk het touw uit je hand.
Ik hoop dat ze nog moet wennen en dat het wel over gaat.

Ik weet niet of ik het nu moet blijven proberen of dat ik haar maar even moet laten?
Ik ga zowieso een ander halster omdoen als ik haar ga proberen er uit te halen, zo'n NH halster die ook druk geeft wat lager op de neus.

Hebben jullie advies wat ik het beste kan doen?

8nnemiek

Re: Niet uit de wei willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:50

Een ander halster is geen goede oplossing. Natuurlijk kun je een touwhalster kopen, dat is fijn voor grondwerk, maar niet om het paard mee te trekken. Je moet haar niet mee dwingen, ze moet zelf mee willen.
Misschien is het wel een goed idee om wat grondwerk te doen zodat jullie een band krijgen. Dan gaat ze jou ook vertrouwen. Google maar eens op '7 games' van parelli. Die zijn erg fijn om mee te beginnen, om een band op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:09

Aangezien je dit paard nog maar sinds kort hebt, zal er eerst een vriendschaps- en vertrouwensband tussen jullie moeten groeien. Daarnaast moet ze nog wennen aan haar nieuwe omgeving en ook dat kost tijd.
Op dit moment is de ruin haar vriend en veiligheid en dat is eigenlijk ook logisch.

Geef het tijd en neem kleine stapjes met haar. Niet te veel willen.

Een "NH halster" die druk geeft laag op de neus, ken ik niet. Wellicht bedoel je een touwhalster, maar ook die behoort niet laag op de neus te liggen. Ik zou sowieso geen halster gebruiken dat laag op de neus ligt, want het onderste gedeelte van de neus is breekbaar. Het lost bovendien niets op in jullie relatie (pijn geven omdat ze met je mee moet lopen).

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:12

Bedoel je een Dually halster van Monty Roberts? Geen goed plan, ook niet om 'm in de wei te laten. Sowieso veranderd er dan niks aan de 'band' van jullie. Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:13

Een ander halster zal je niet helpen. Maar je paard moet je ook zelf volgen, je moet niet hoeven trekken. Dat winnen ze altijd en ze worden er alleen maar sterker en harder van.
Ik zou gaan grondwerken om de band tussen jullie te verbeteren...

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:25

Ja, ik was al begonnen met grondwerk en dat ging erg goed, ze liep als een hondje achter mij aan. Nu ze met andere in de wei staat lijkt deze band weer verbroken.
En om te grondwerken moet ik haar toch eerst meekrijgen uit de wei!?
Ik bedoelde inderdaad zo'n halster van Monty Roberts, waar je ook mee kan rijden.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:13

je moet het proberen met bix ofzo en alsze dan uit het weiland is moet je er wat geven en als je dat iedre keer doet raakt ze er aan gewent als je komt datz e dan naar ej komt toe en als het goed is moet het dan wel werken bij mijn pony heeft het wel gewerkt Tong uitsteken

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:16

Mijn jaarling wou ook nooit alleen uit het weiland.. Ze vertrouwde het nog niet echt om alleen te zijn zegmaar, dat was ze niet gewent. Ik heb het toen op gelost met een ander paard erbij, en aangekomen bij bestemming de ander weer terug. Nu vertrouwd ze het zegmaar wel om alleen met mij op stal te zijn, heb geen problemen meer. Alleen kan ik haar niet in de stal zetten zonder dat er een ander paard bij is. Dan wil ze over de staldeur.. Iemand hier tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:43

Gowgirl schreef:
Ja, ik was al begonnen met grondwerk en dat ging erg goed, ze liep als een hondje achter mij aan. Nu ze met andere in de wei staat lijkt deze band weer verbroken.
En om te grondwerken moet ik haar toch eerst meekrijgen uit de wei!?

Ja, dat is zo. Haha!

Ga je weleens bij haar in de wei zitten? Doe dat eens (of vaker). En loop een beetje in de wei rond, zonder iets van haar te willen. Haal haar een keertje aan, geef iets lekkers, beloon haar, loop weer weg en ga weer ergens in de wei zitten. Laat haar vertrouwd worden met jou (en jij met haar).

Na een tijdje kun je haar wellicht het halster om doen. En dan weer vrij laten, niet meenemen de wei uit. En hetzelfde als hierboven.

En weer na een tijdje kun je in de wei een stukje met haar gaan lopen. Ook weer hetzelfde als hierboven. En dan kun je ook wel een keer de wei uit, buiten de wei belonen, paar meter lopen, en weer terug de wei in.

In stapjes opbouwen dus. Misschien gaat het langzaam, misschien gaat het op een gegeven moment best snel. Maar vergeet niet dat het om vertrouwen gaat, en dat is niet af te dwingen.

Heartflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:57

Da's een lastig probleem. Je kan het paard rustig aan je laten wennen en vervolgens in stapjes het telkens proberen.
Anders kun je 'm ook een keer lokken met iets? Een rammelende bix-ton?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:12

Ik ga het morgen weer proberen, ik neem wel wat bix mee.
Ik laat wel even weten hoe het ging!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 06:09

Als je bix meeneemt werk je er dus wel ongewenst gedrag in. Tenminste... Als ik Mone beloon met bix wil ze meer, en als ze dan niet meer krijgt haakt ze ook meteen af. Ook veroorzaakt belonen met biks vaak bijtgedrag als je een keer niets bij je hebt...

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 09:50

Dat is ook waar ja, als je eten meeneemt.
Op de gewone manier proberen dan maar......

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:39

dit topic is er al 5 x

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:07

Ik heb haar nu wel de wei uitgekregen met een touwhalster. Met poetsen is ze onhandelbaar, met grondwerk kreeg ik soms wel contact met haar en liep ze weer even achter me aan.
Blijven doorzetten maar even en hopen dat het minder wordt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:15

Gowgirl, wat versta jij onder grondwerk?
In het begin van het topic gaf je aan dat het grondwerk eerst erg goed ging en dat ze als een hondje achter je aan liep.
Nu geef je aan dat ze weer even achter je aan liep vandaag.

Dit lijkt toch meer op join up dan grondwerk...!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:41

Mijn paardje loopt ook vaak weg. Mocht ik haar te pakken hebben en meegekregen naar de stad, begint ze daar toch een partij te gillen en draaien. Mijn oplossing: gewoon lekker buiten poetsen. Dan ziet ze haar vriendjes nog en weet ze dat ze niet alleen is.
Je kan ook pas wat lekker geven als ze de weide uit is. Niet altijd doen, maar de eerste paar keer wel, dan eens niet, paar keertjes wel, paar keertjes niet. Zo wat afbouwen.
Je kan haar ook eens gewoon poetsen en terug zetten. Dan weet ze dat het niet altijd vervelend is om de wei uit te moeten.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:53

Joviban,
ik bedoel denk ik iid join up, wat versta jij onder grondwerk dan?
Heb je misschien wat voorbeelden voor me?

Zou het trouwens niet kunnen komen omdat ze ruinen heel erg leuk vindt? Bij de vorige eigenaresse stond ze altijd met een merrie samen in het land en zij had geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:05

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:07

Dat is erg vervelend, mijn verzorgpaard wou dat ook niet maar dat komt omdat hij kreupel was maar daar zal het denk ik niet aan liggen

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:49

ik zou hem lokken of vragen of ze weer in een andere wei land mag,,,

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:07

En dan misschien een weiland met alleen merries of zal dat echt niet uitmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:18

Gowgirl schreef:
En dan misschien een weiland met alleen merries of zal dat echt niet uitmaken?

Stel dat dit zou helpen.
Zou je dan nog steeds niet willen dat je paard gewoon graag bij je is en graag met je mee gaat, onder welke omstandigheden dan ook?

Heb je al wat meer gelezen over grondwerk?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:22

Gowgirl schreef:
Ik heb haar nu wel de wei uitgekregen met een touwhalster. Met poetsen is ze onhandelbaar, met grondwerk kreeg ik soms wel contact met haar en liep ze weer even achter me aan.
Blijven doorzetten maar even en hopen dat het minder wordt denk ik.

Hoe bedoel je dat? Onhandelbaar? Wat doet ze dan?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:29

Ja, natuurlijk wil ik graag dat ze het leuk vindt om bij mij te zijn. Ik zal een boek kopen over grondwerk, lijkt me leuk. Met Join up ging ik haar longeren (niet als een idioot opjagen) ging dan ergens stilstaan en dan kwam ze naar me toe.
Met onhandelbaar bedoel ik dat ze een bord voor dr kop heeft en geen rekening meer met mij houd. Schreeuwen, door hekken willen lopen, draaien, stampen, over je heen walsen als je niet uitkijkt.