Alvast bedankt voor het kijken en reageren..
Het zal wel een lang verhaal worden maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Dit gaat over Floortje, mijn 4-jarige merrie.
17 mei stond mijn paard op de wei toen er iemand met een quad door het hek van de wei reed.
Mijn paard is daarbij gewond geraakt aan haar been. Dit is gehecht en werd in verband gezet.
Ze moest toen op zeker 2 en misschien wel 3 weken boxrust.
Om de 2/3/4 dagen kwam de dierenarts controleren hoe het eruit zag en het verband verschonen.
Na 4 dagen op volledige boxrust (echt haar stal niet uit mogen dus) mocht ik 1 keer per dag 1 rondje stappen om het stallenblokje voor haar stal (dit is nog geen 100 meter).
Hierbij was ze wel braaf, dus gelukkig kon ze in ieder geval heel even haar stal uit,
al vond ik het heel frustrerend dat we niks mochten.
Na 2 weken mocht ik, als ze rustig zou blijven, met haar naar het dichtstbijzijnde gras lopen om aan de hand te grazen.
Op zich ging dit wel, ze was niet zo gek en druk dat ik niet met haar kon lopen, dus hier was ik heel blij om.
Maar toen begonnen de problemen eigenlijk...
Ze was zo bang voor iedereen die voorbij kwam, maakt niet uit of het nou iemand was die liep, een fietser, brommer, auto of wat dan ook.
Ze ging steigeren en bokken, rondjes om me heen rennen, ze ging bijna onderuit omdat ze zo graag weg wilde. Ze sprong echt alle kanten op.
Met een ander paard erbij is ze iets minder onrustig als er niks langs komt, maar ook dan schrikt ze van iedereen en alles.
En dat terwijl ze voor het ongeluk nooit ergens naar keek, nergens bang voor was, maar juist zo ontzettend rustig dat er zelfs een meisje van 10 mee kon wandelen.
Ik hoopte dat deze reactie vanzelf minder zou worden als ze zou merken dat er niks gebeurde.
Maar helaas is dat niet zo. Ze reageert iets minder heftig op wandelaars en fietsers nu.
Maar brommers en auto's zijn nog steeds vreselijk eng en ze gaat dan weer zo staan springen.
Na 3 weken zijn de hechtingen eruit gehaald en mocht ik 2 keer in de week even erop om te stappen en eventjes te draven.
Dit ging, in de binnenbak, wel goed, op een paar vreugdesprongetjes na. Maarja, dat is niet zo gek na 3 weken niks doen.
Afgelopen donderdag hebben we foto's laten maken om te kijken of het been vanbinnen niet is beschadigd. Dit is gelukkig niet zo. Dus mag ik nu rustig aan het rijden weer gaan opbouwen, maar het zal nog zeker 2 tot 3 maanden duren voor we weer terug zijn op niveau.
Van de dierenarts mocht ze ook weer op de wei (gelukkig!, hier was ik echt heel blij mee) als ze tenminste een beetje rustig zou blijven. Het moest niet zo zijn dat ze alleen maar aan het rennen en springen was, omdat het been eerst weer draagkracht terug moet krijgen en het dat dus nog niet aan kan.
Vandaag heb ik haar voor het eerst weer op de wei gezet, met een extra rustig paard die alleen maar staat te eten, zodat hij niet mee zou gaan doen als Floortje gek zou gaan doen, waardoor ze langer gek deden met z'n tweetjes.
Maar dit ging dus absoluut niet!
Het andere paard was precies zoals we verwachtten, alleen maar aan het eten.
Maar Floor werd helemaal gek, ze ging alleen maar keihard galopperen (terwijl ik dat dus nog niet mag als ik erop zit) en steigeren/bokken/springen/met 4 benen de lucht in, enz...
Als ze 5 seconden stil heeft gestaan is het veel.
Ze is gewoon zo ontzettend angstig, ze vindt geen rust meer en is bang voor alles.
Ik weet gewoon niet meer wat ik hiermee moet.
Ik vind het zo erg dat ik niet eens meer met mijn paard kan wandelen of grazen, en dat ze niet meer op de wei kan.
Ze is zo bang, ze ziet je gewoon niet en wil alleen maar weg, ze reageert dan ook echt nergens op.
Ik zit er op dit moment echt een beetje doorheen, ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.
Ik vind het zo erg om mijn paard zo te zien en er niks aan te kunnen doen.
Is er misschien iemand die een tip heeft om me te kunnen helpen?
Er zijn al meerdere mensen geweest die hebben gezegd haar een kalmeringsmiddel te geven om haar zo rustig op de wei te kunnen zetten, zodat ze een positieve ervaring van de wei heeft en het daarna zonder kan.
Maar ze heeft nu toch ook al positieve ervaringen gehad van het aan de hand grazen (want daar is ook niemand meer tegen haar aan gereden) en blijft ze nog steeds zo bang.
Ik ben eigenlijk ook geen voorstander van een kalmeringsmiddel, omdat je daarmee naar mijn idee de angst wegdrukt in plaats van overwint. En als we over een tijd weer op wedstrijd zouden kunnen, is dat ook weer eng in een nieuwe omgeving en kan ik haar ook geen kalmeringsmiddel geven.
Ik hoop zo dat er iemand is die de oplossing heeft!!!
Je zou mij en Floortje er in ieder geval zo ontzettend mee helpen!

als ze er dan niks meer op uit doet (dit kan behoorlijk lang duren) kan je het misschien overwegen om de motor vanhet voertuig alleen aan te zetten. en er dan weer op een redelijk grote afstand beginnen enz. [alleen overwegen als het rondje lopen als het voertuig gewoon stil staat enz. al heel vaak goed is gegaan zonder dat Floortje gek begon te doen] Zo kun je steeds een stapje verder gaan. Hier gaat waarschijnlij kwel erg veel tijd in zitten als ik lees hoe heftig je paard op brommers e.d reageert, maar zeker het proberen waard:D