Waar zitten dazen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Waar zitten dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 14:42

Ik hoor de vreselijkste verhalen over dazen, maar hier in de buurt zijn ze haast niet te vinden. Soms zitten er wat op mijn paarden, maar die zijn niet noemenswaardig als ik zo de aantallen hoor die er hier bijvoorbeeld door RK worden gevangen met de loer.

Kan ik ergens op het internet het verspreidingsgebied van dazen vinden? Het lijkt mij persoonlijk wel handig, mocht je op vakantie willen. En wij spelen met de gedachten om in de toekomst toch wat meer oostelijk te gaan wonen met name voor de ruimte van de paarden en dan lijkt het me ook makkelijk om dit mee te nemen in de plannen waar we eventueel heen willen.....

Anoniem

Re: Waar zitten dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:47

Nou ja, híer stikt het ervan, in ieder geval... Nagelbijten / Gniffelen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:49

Ik zou zeggen...blijf lekker waar je zit !!!

Niet in de buurt wonen waar water en bos zijn...

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 14:50

rijoyco schreef:

Maar het vreemde is dus dat Boskoop stikt van het water, zeker het gebied waar ik woon bestaat uit stroken land met sloten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:51

in principe bij ons niet (weilanden) maar vlakbij het ijsselmeer weer wel... en op de veluwe geloof ik. Ik neem veel antivlieg mee op vakantie daarheen. (met het paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:57

Antivlieg? Atex daasspray Tong uitsteken

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:05

Je kan beter zeggen waar zitten ze niet Bloos

hier is het niet om uit te houden buiten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:11

IlsjePilsje schreef:
rijoyco schreef:

Maar het vreemde is dus dat Boskoop stikt van het water, zeker het gebied waar ik woon bestaat uit stroken land met sloten.

En van de kwekerijen...haha...dus dat is wel vreemd dan ja, misschien houden ze niet van veengrond.

Weet iemand eigenlijk waar deze beesten overnachten en overwinteren, waar ze eieren/larven leggen?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:31

Eigenlijk moet er iets zijn van een landkaart met aangegeven in welke gebieden er veel voorkomen..... maar ik heb dus al gezocht op "verspreidingsgebied daas" oid .. maar veel verder kom ik niet....

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:37

Waar ik nu met mn paard staat ben ik nog geen enkele daas tegen gekomen, terwijl als ik de polder in trek (daar ligt de stalling tegenaan) dan kom ik er duizenden tegelijk tegen, best irritant.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:40

dazen zitten vooral in het bos, muggen en vliegen vooral bij het water als het goed is. wij hebben bos en water dus vliegen en dazen! Boos!

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:41

Ja hier ook Boos! rot beesten! ben gistere gestoken.. net toen ik er een doodsloeg Tong uitsteken

siroontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:49

bij ons stikt het er ook van Boos! wij zitten aan een natuurgebied en boomgaarden met water dus alles wat vliegt en steekt zit bij ons in alle soorten en maten.
egt erg....
vooral als het lekker warm en benauwd is.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:58

Hier zitten ze ook wel, maar niet echt veel (gelukkig). Er is wel één dijk die ik nu gewoon moet vermijden, omdat me pony anders gek wordt van de dazen. Maar dat is eigenlijk de enige plaats waar we er echt last van hebben.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:06

Bij ons in het park stikt het er ook van! Als ik daar ben geweest stikt m'n pony van de bulten de volgende dag! Dus voorlopig maar niet meer naar t park totdat ik goeie anti-dazen spul heb Duivel

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:36

Hier rond Putten is er de laatste dagen een ware dazenplaag losgelaten... Boos! maar het scheelt erg, in een verderweggelegen bos is het minder

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:43

Nouks schreef:

Helpt niet.

Ze zitten hier overal, echt hele zwermen (soms zit de kond van het paard gewoon vol met dazen). Maar op de hei en op de kale vlakte zitten ze wel minder. In het bos is het echt heel erg.
Ze zijn ongeveer 2 cm lang en 1/2 à 1 cm breed gok ik. En smerig zwart Clown.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:45

Hier gelukkig niet, ik ben dit jaar ook nog maar 1 horzel tegengekomen (weliswaar op mijn arm en een grote bult achterlatend Clown)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:25

Dat kan zo plaatselijk zijn. Hier in het bos wordt je gek, maar rij je 15 minuutjes verder richting Otterlo dan zie je praktisch geen een. Het schijnt ook met het soort bomen te maken te hebben.
Combinatie water bos vind ik vreemd. Waar ik eerst woonde had je veel water, maag geen dazen (daar had je weer muggen en poedersuiker) Hier is nauwelijks water maar wel ontzettend veel dazen.

Het enige wat ik echt vind werken is een vliegendeken. Ik heb gewoon een simpele met hals die ik tussen het zadel en het dekje doe.

Ennuh, dazen en horzels zijn heel verschillende beesten, horzels steken niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:18

Henrieke schreef:
[***] schreef:

Helpt niet.

Ze zitten hier overal, echt hele zwermen (soms zit de kond van het paard gewoon vol met dazen). Maar op de hei en op de kale vlakte zitten ze wel minder. In het bos is het echt heel erg.
Ze zijn ongeveer 2 cm lang en 1/2 à 1 cm breed gok ik. En smerig zwart Clown.

Hmmm, ik gebruik die daasspray al jaren, ben er erg tevreden over. Maar een vliegendeken werkt natuurlijk altijd beter. Antivlieg hoef je met dazen in ieder geval niet aan te komen zetten, dus vandaar dat ik het ff zei.