Help, paard laat zich soms niet vangen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenLeven

Help, paard laat zich soms niet vangen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:57

Heeeé Haha!
Ik heb sinds een tijdje een heel lief huurpaard.. Ze staat met een paar andere paarden in de wei.. ze is tot gister heel erg braaf geweest stond netjes stil enzo. Maar nu blijkt dat ze af en toe zo'n bui heeft dat ze zich echt niet laat vangen. Zoals gister..
Ik ben van 3 tot 5 bezig geweest met haar wezen vangen, ik heb alles al geprobeerd en niks heeft geholpen,
Insluiten longeertouw [springt naar achter]
Achter aan rennen [gaat ze sneller]
Rustig blijven doen [rent ze snel weer weg]
Andere paarden uit de wei halen [blijft ze gewoon grazen]
Met bix lokken etc.
De eigenaar zei dat ik het maar op moet geven en dat ik dan maar een andere keer moet terugkomen.. Maar als ze dit nou vaker heeft?
Hebben jullie misschien tips voor mij?
Het is een hele grote wei, ong. 100 bij 30 meter..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want verder is het echt een toppaardje Knipoog

xx Biancaa Haha!

Goof

Re: Help, paard laat zich soms niet vangen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:15

In de wei gaan zitten met je rug naar haar toe en zonder haar aan te kijken. Dan zal ze nieuwsgierig worden en vanzelf (een keer) komen. Geef ze wat lekkers als ze komt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:17

ik heb altijd hele goede ervaringen met wegjagen als ze weglopen. en dan goed even blijven opjagen! dat zijn ze zo zat en dan laten ze zich vaak zo vangen

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:22

Ik heb 1 keer zoiets gehad: Paard gelokt met bix, wilde op zich wel komen, maar alleen voor de bix, als je bij dr hoofd kwam rende ze snel weg. Heb mn rug weggedraaid en heb gewacht. Ze werd toch te nieuwsgierig en begon te eten. Toen eerst héél rustig dichterbij komen (gezicht afgewend, wel een paar keer moeten doen voor het werkte) en dan snel bij het halster grijpen.
Als je paard geen halster omheeft lijkt deze manier me lastig. Dan is ie al te snel weg denk ik, dan moet je gaan voor bijvoorbeeld bovenstaande oplossing.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:27

als een paard zich niet laar vangen zit je gewoon met een dominantie probleem... daar moet je aan gaan werken, niet je paard gaan lokken met allerlei lekkers, dan wint hij steeds vaker!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:52

ik ken iemand die ook zo'n merrie had, die merrie liep altijd met een lange ketting aan haar halster..
vond het altijd wel sneu, maarja die kreeg je gewoon echt niet..

mijn eigen merrie heeft het soms, vaak laat ik haar door mijn vriend pakken die hefet haar zo, of met wat biks

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 18:59

Bedankt voor alle tips Haha!

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 19:02

Aan een touw zetten is idd geen optie ik denk dat ze dan juist bij de kudde weil blijven en dan zich los gaat trekken, ook wil ze nog wel eens een sprintje trekken.
Ze word ook misschien geplaatst in een kleiner land, zodat ze niet zo ver weg kan rennen .. Want op dit land kan je haar echt niet te pakken krijgen Tong uitsteken

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:23

Mijn merrie heeft het een keer gedaan, ik ben in de wei gaan zitten, het heeft wel 45 minuten geduurt, maar uiteindelijk kwam ze naar me toe en kon ik haar pakken, sindsdien doet ze het eigenlijk niet meer, elke keer als ik kom, komt ze al gelijk aan en kan ik haar zo pakken, mits ze uit de wei is losgebroken, dan kan ik een plukje gras paken, naar haar toe lopen, op een stukje afstand blijven staan, haar roepen en dan komt ze gelijk.
Echt doe het met rust, als ze voelen dat je haast hebt of zo, dan gaan ze juist weg, negeer haar gewoon tot ze naar je toekomt, als ze bij je komt, dan beloon je haar.
Dit mag je ook doen, zonder haar eruit te halen, zodat ze niet altijd iets moet doen, maar ook kan komen als ze aandacht wil of zo..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:33

Die van mij had ook vangproblemen. Heb toen een twee weken achter elkaar steeds naar de wei gegaan, met het halster en een beetje brok. Fluiten en met een boogje om het paard heenlopen, als hij kijkt blijven staan, gaat hij weer grazen, loop ik dichter naar hem toe. Brok gegeven, halster omgedaan, brok geven, even aaien, halster af en weer weggegaan. Nu komt hij vanzelf aanlopen als ik fluit. Ik neem niet altijd meer brok mee, soms wel. Af en toe vang ik hem wel eens, aai wat en laat hem los. Geen problemen meer gehad.

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 16:51

Bedankt; ga het zeker proberen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:08

Je bent van drie tot vijf bezig geweest om je pony te vangen en hebt daarna opgegeven? Een-nul voor de pony. Op het moment dat je hem te pakken wilt krijgen moet je ook doorgaan tot je hem te pakken krijgt.

Even een quote van mezelf uit een ander topic, scheelt weer typen:

Cassidy schreef:
Je paard is een spelletje met je aan het spelen. Op het moment dat jij het land in loopt moet jij vastberaden zijn om het paard te gaan pakken, en er niet meer uitkomen voordat dat gelukt is. Stop je voor die tijd, heeft het paard gewonnen, en dan is alles wat je tot die tijd gedaan hebt, voor niets geweest. Vooral, neem de tijd, ga niet 2 uurtjes voordat het donker wordt nog even proberen je paard te pakken, ga niet stoppen omdat je honger hebt of dorst hebt of moe bent, of een afspraak hebt. Verklein het weiland desnoods zodat ze niet de hele wei doorkan, en als er een ander paard bijstaat, haal hem daar vandaan. Je bent alleen met je paard op dat weiland. Ze heeft niemand anders op dat moment dat jij. Dat gevoel moet je haar geven. Een paard in een kudde heeft veiligheid. Een paard alleen, buiten de kudde, is een prooi voor roofdieren, omdat hij nooit de hele dag alert kan zijn, hij moet ook slapen, hij moet ook eten...jij bent zijn kudde. Zonder jou is hij ten dode opgeschreven. Maar dat moet hij eerst doorkrijgen.

Begin op een Zaterdagmorgen als het net licht wordt, en ga achter haar aanlopen. Niet rennen als ze de benen neemt, maar blijf achter haar aanlopen, geef haar geen kans om te rusten of te grazen. Loop daarbij met een boog op je paard af, of bij de gedeeltes dat ze wegloopt parallel met je paard mee. Kijk daarbij naar de grond of naar haar schoft, nooi naar haar ogen. Wordt niet kwaad als ze de benen neemt, blijf rustig. Op een gegeven moment zul je merken dat de manier waarop ze wegrent minder fanatiek wordt, dat ze net buiten je reikwijdte blijft maar dat je dichterbij kunt komen. Als je haar wel te pakken krijgt, uitvoerig belonen, kriebelen bij haar schoft, desnoods snoepje geven, en wat het aller, allerbelangrijkste is: METEEN WEER LOSLATEN. Dan begint het hele circus opnieuw, maar dit keer zal het minder lang duren voordat je haar te pakken hebt. Belonen, en dan kun je haar meenemen of gewoon laten staan.

De zondag daarop doe je het weer. En de hele week daarop doe je dat weer. Niet rijden in die tussentijd, alleen maar willen pakken. Als je haar hebt, belonen en weer loslaten.

Doe dit een aantal dagen, en je zult zien dat het paard dit spelletje niet leuk meer gaat vinden.

Succes ermee.