taxatie van sportpaard + zelf verkopen of via bemiddeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

taxatie van sportpaard + zelf verkopen of via bemiddeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 17:25

Waar kun je een taxatie laten maken van de waarde van een sportpaard? Of is het zo 'wat de gek er voor geeft'

Moet het paard hiervoor dan ook rondom gekeurd zijn incl foto's?

Als ik een duurder sportpaard zou kopen is het mooi als die al gekeurd is, maar werd die toch echt nogmaals door een veearts van mijn keuze en in mijn bijzijn nogmaals gekeurd incl foto's. Ik hoor er teveel gedonder over.

Ook zijn er diverse discussies over wel/niet particulier verkopen versus via bemiddelingsstal?
Wie heeft welke ervaring?

ulestro

Re: taxatie laten maken van sportpaard + zelf verkopen of via be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:29

ik heb al verschillende ervaring gehad
vroeger een paardje van een vriend gekocht niet gekeurd(wat ik nooit meer zou doen) maar was gelukkig volledig medisch inorde
ik laat altijd de paarden keuren daar m'n eigen veearts, niet door hun veearts, zo ben ik eens naar spanje gereisd en daar wilden ze kost wat kost hun veearts nemen, dus heb ik hem mooi laten staan...
de prijs is wat de gek ervoor wilt geven en wat de andere gek er voor wil hebben...
bij een particulier kun je soms meer koopjes doen dan bij een bemiddelingsstal want daar krijgt de stal bv 10 procent van de verkoopsprijs en de ruiter die hem voorsteld 5 procent dus betaal je 15 procent meer dan bij een particulier

Dees

Re: taxatie van sportpaard + zelf verkopen of via bemiddeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:37

bij paardenhandel is het altijd 'wat de gek ervoor geeft'. Alleen de slachtwaarde is objectief te bepalen.

Verder hangt het een beetje van je prijs af...

Gaat het om een échte, écht een échte... en verwacht je dat de bedragen wel eens richting ton en hoger gaan worden...
Dan doe je zaken met een bemiddelaar.

Maar de doorsnee sportpaarden van 0 tot 15.000 euro koop je gewoon zelf, eventueel bijgestaan door iemand in wiens kennis van zaken jij veel vertrouwen hebt.
Een klinische keuring doe je als koper altijd, een rontgenkeuring is altijd aan te raden. Een volledige keuring (klinisch + rontgen) kost tussen de 300 en de 600 euro.
Keuren is niet verplicht, een koper mag een paard kopen zonder te keuren, of dat nou verstandig is of niet. Wil de koper het paard laten verzekeren, zal de verzekeringsmaatschappij wel zo'n keuring willen zien (rontgen bij een verzekerde waarde van 4.000 euro en hoger geloof ik).

Ben jij een eenvoudige particulier en heb je een goed paard te verkopen, kán je een bemiddelingsstal inhuren. Die werken veelal tegen een maandtarief voor het bij hun op stal houden en aan derden presenteren van jouw paard en een percentage van de verkoopprijs.

Ik denk wel dat de 'good looks' van de accomodatie waar een paard staat, helpt bij de verkoop. Bemiddelingsstallen trekken makkelijker mensen met een dikkere portemonnee dan het gemiddelde boerenerf. De verkoper zal wellicht via een verkoopstal een betere prijs kunnen krijgen voor zijn paard. Het is wel een heel economische benadering, je zult als verkoper niet gauw weten wie je paard koopt en hoe verliefd ze er op geraakten - de toch ook leuke kant van de verkoop ontgaat je wel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:38

helemaal mee eens Dees, niets aan toe te voegen...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 18:07

Dank voor je opmerking Dees, heb je PM gestuurd met nadere toelichting

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:48

In de échte topklasse paarden wordt nauwelijks om keuringen gevraagd, en als er al gekeurd wordt gaat de verkoop ook bij een negatief advies vaak gewoon door.
Een paard dat internationaal loopt mankeert vaak genoeg het een en ander, en het 'regelmatige onderhoud' van de dierenarts (inspuitingen e.d.) wordt op de koop toe genomen (letterlijk...).
Wat kan het een koper nu schelen dat een toppaard klasse 3 kogels heeft, als ie er al jaren Grand-prix mee loopt? Of een springpaard met klasse 4 straalbenen? Als ie z'n werk maar kan doen.

De moeilijkheid zit 'm in de dieren met een hoge verwachtingswaarde, maar die dat nog niet in praktijk hebben gebracht.

Als het echt een topper (in de dop) is, dan moet je 'm uitbrengen op de wat meer high-profile concoursen, en daar komt vanzelf de belangstelling wel op gang.
Wil je het gezeur van afdingen, wel/niet/wel/niet, uitproberen e.d. niet, heb je geen zin in ellenlange email of telefoononderhandelingen, dan kan je het beste een stal inschakelen. Vooral voor verkoop naar b.v. Amerika kan dat heel interessant zijn, buitenlanders betalen veel meer en als zo'n stal al de contacten heeft is het allemaal vlot rond.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 06:58

We praten hier niet over een potentiele wereldtopper verwacht ik, maar een goed bewegend sportpaard dat m.i. makkelijk boven het landelijk niveau moet kunnen uitkomen (verwachting!)