impulsverlies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariannne

impulsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:34

Ik rij thuis op een heerlijk voorwaarts paard, scherp op de hulpen en attent. Als ik naar een wedstrijd ga wil ze bijna niet in draf of galop blijven en is ze ongevoelig voor mijn hulpen. tijdens het inrijden gaat het nog goed, maar zodra we in de ring zijn gaat het mis. Korter inrijden helpt niet. Het paard heeft echt een goede conditie en als we de ring uitkomen en op een ruiterpad willen uitstappen dan wil ze het liefst galopperen. Hebben meer mensen in de ring last van impulsverlies en wat kun je er aan doen?

groetjes
arianne

Marieke_K

Re: impulsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:44

Soms heeft mijn verzorghaf waar ik mee start er ook last van. Hij is dan zo onder de indruk van alles dat hij 'vergeet' te reageren op mijn been. Ik houd hem attent door hem tijdens mijn proef een beetje bij te tikken met mijn zweep; gewoon net even kriebelen zodat hij weer op mij let en niet op al het andere wat er om hem heen gebeurd.

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:13

oef dit probleem ken ik ook. Heb nu zwanenhalssporen tijdens de proef zodat ik dan wel bij de buik kan (lukt met m'n gewone sporen niet). Krijg helaas altijd te horen dat ik emmers met punten laat liggen. Maja op t moment dat Silke de ring in komt vertikt ze het door te lopen, ze weet dat ik haar niets kan maken. Ga dit dus zeker even volgen, misschien heeft er iemand nog tips????

edit: belangrijk is wel dat je stil blijft zitten dus niet gaat klapperen met je benen. Ook mag je je paard absoluut niet tegen werken.. (maja dan heb je nog wel zo'n proef die tergend langzaam gaat...)

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:53

Kan het niet zo zijn dat jij zelf anders gaat rijden als je de ring in gaat?? Heb dit zelf ook gehad en het is vaak toch een kwestie van zelf goed en hetzelfde blijven rijden. En als ze het verdienen ze ook in de ring aanpakken, dan maar een onderdeel (of 2) verknallen. Heb je later veel meer profijt van Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:20

Het paard wat ik nu rijd heeft daar ook enorm veel last van en das echt super irritant. De laatste keer heb ik steeds bijgetikt met de zweep dat die actief bleef. Naar mijn idee kun je beter een paar keer onrustig door de proef gaan, maar dat je paard dan wel weet dattie dan gewoon kan blijven doorlopen. Maar kost wel veel geduld Lachen Lachen oja voordat je met de proef begint zou ik voorwaarts rond gaan draven rondom de ring, en een ander je laten aanmelden, zodat je zelf alle aandacht bij je paard hebt om die actief te houden... veel succes nog!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:25

Ik zou een keertje hc gaan starten mét zweep en haar flink naar voren rijden in de ring. Dan tellen de puntjes toch niet mee, en zo kun je haar even laten merken dat dit niet de bedoeling is. Vaak ligt het overigens aan de spanning van de ruiter en niet aan het paard!

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:26

ik volg dit even,
heb er niet alleen last van in de ring (pas 2 wedstrijdjes gereden Clown )
maar ook heel af en toe als ik gewoon aan het rijden ben!..

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 09:49

Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van het probleem bij mezelf ligt, ofwel dat ik anders op mijn paard ga zitten of wel dat ik mijn zenuwen ofzo aan haar overdraag en dat ze dan niet meer durft. Maar omdat ik me dit realiseer probeer ik hier ook echt iets aan te doen, maar tot nog toe altijd zonder resultaat. Op het moment dat we de ring inrijden voel ik iets onder me gebeuren en dan wil mijn paard gewoon bijna niet meer lopen. Ik heb een keer met sporen gereden tijdens een wedstrijd, en vaak heb ik een zweep bij me en ik geef haar echt wel eens een tik maar ik vind dat niet prettig om te doen omdat ik weet dat ze thuis heel gevoelig is op de hulpen en na een tik met de zweep merk ik dat ze de tik vervelend heeft gevonden en haar gedrag wat aanpast, maar in de ring geef ik haar een tik en reageert ze er helemaal niet op. De oplossing zit hem dus denk ik niet in een zweep, maar ja.... hoe hier iets aan te doen?

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:52

je bedoelt het gevoel dat je vergeet te ademen enzo..
heb ik iig wel altijd!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:56

Ik heb daar ook altijd last van, ook als ik een proef thuis rijd.
Zelf ben ik helemaal niet zenuwachtig, dus dat kan het niet zijn.
Met spoortjes gaat het bij mij al beter.
Mijn pony wil ook - als ik halt wilt houden- gelijk op de noodrem gaan staan, bij het achterwaarts gaat het heel langzaam en het wijken loopt hij over de schouder weg. Heel zonde, want thuis gaat het altijd erg goed.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:00

Ik had er zelf last van als sins de M1, want dan mag je geen zweep meer gebruiken en Banshee had dat zo goed door (snap niet waarom want ik had nooit mijn zweep moeten gebruiken in een proef) naja dus elke proef ging ze zo sloom lopen.. Ik had die zomer niet meer gestart en ze ging een maand in de wei ik was het zo zat, stond elke keer voor banketstaaf, toen ik weer begon met haar ging ik heeel veel trainen dat ze altijd actief was, en ook wat iemand anders net zei, heb ik een proef helemaal verpreutst omdat zij haar lesje moest leren, ik had haar een goeie schop gegeven en toen vloeg ze weg en bokken wat ze deed! maar daarna liep ze wel goed attent. Ik heb ook wel gehoord dat ik haar eigenlijk ging tegen houden in de proef omdat ik zo stil/netjes wou zitten. Probeer nog te rijden in jou proef net als bij losrijden, niks veranderen en gewoon corrigeren. Ik hoop dat het helpt maar ik heb soms nog wel problemen met Banshee in de ring, als ze 'op' is moet je onze eenvoudige wissels zien, ziet er NIET uit. Maar door de training is ze wel aan mijn been en gaat ze wel weer in gallop als is haar overgang van gallop naar stap niks, probeer je benen lang te maken en alleen je been/spoor gebruiken als het nodig is voor een correctie, ook zeker in normale training. groetjes Ginny!

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:11

Probeer ook niet te veel te verwachten van je proef. Heeft bij mij ook nog gescheeld. Gewoon alleen maar denken: ik wil gewoon rijden zoals ik normaal ook doe, het maakt gewoon niet uit dat er een jury zit. Lukt het vandaag niet, dan volgende keer beter. Je kunt ook per keer 1 aandachtspunt van jezelf selecteren (bv been stil) en daar aan willen denken in de proef en dan ook als dat gelukt is ook tevreden zijn. Ik heb zelf vorig jaar een wedstrijd gereden (M1) met als enige doel normaal galop aanspringen Clown

Succes ermee Haha!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:55

ik heb nou het omgekeerde!! Clown
als ik aan het los rijden ben gaat alles goed en als ik de ring in ga is ze zo heet gewoon niet normaal!! met losrijden doe ik al wel wat extra figuren om der allert te houden en moe Clown
ik heb trouwens een haf iemand daar ook iets voor??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:59

Gewoon blijven rijden zoals normaal{bij impulsverlies} en je mag ze best een keer naar voren schoppen als het nodig is.Mijn jonge paard sluit zich ook helemaal af als hij gespannen is en reageert dan nergens meer op,hem probeer ik juist enorm te laten ontspannen in de proef.
Bij een paard die heet is{is ook spanning} moet je ook ontspanningsoefeningen doen,halsstrekken,lekker laten stappen aan de lange teugel zodat ze geen spanning opbouwen.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:26

oow oke bedankt ga het proberen!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:21

Mijn paard heeft dit ook heel erg. Zodra hij de ring binnenstapt voel ik hem gewoon verstarren en is hij absoluut niet meer voorwaards. Aantikken en actief rijden helpt niet want dan begint ie enorm te bokken. Zelf ben ik totaal niet zenuwachtig dus daar ligt het naar mijn idee ook niet aan.
Ik werk er heel erg aan maar het valt niet mee. Dit heeft me ook al veel punten gekost. Thuis gaat het perfect en op les ook, maar op wedstrijd is hij dan te gespannen jammer genoeg.

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:22

als je zelf heel zenuwachtig bent kan je je paard onzeker maken.
toevallig was mijn instructrise pas geleden bij mijn wedstrijd aanwezig en zei ze ook dat door ik niet net zo reed als thuis, mijn paard onzeker maakte.
probeer dus gewoon met lef te rijden en denk er maar aan dat je moet knallen Knipoog bij mij hielp dit echt zo super!! door er gewoon goed aan te rijden en voor me gevoel een knal proef neer te zetten ging ze echt super lopen!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:42

Als je net in de ring bent moet je heel veel schakelen, scherp aan het been maken, reageren ze niet gelijk een heel stuk strenger zijn.
Af en toe mag je best wel eens een keer onder de proef duidelijk maken dat je hier niet van gedient bent.
De jury za het misschien niet zo op prijs stellen, maar ik heb Casper ook wel een gigantisch op zijn donder gegeven onder de proef (wijken 10 meter voor het rechterbeen wilt hij te snel over zijn schouder weglopen, als ik hem recht stel doet hij het niet. Ik stelde hem toen recht en hij ging lopen klojen en liep ontiegelijk over zijn schouder weg, toen heb ik wat geroepen en een ontiegelijke schop met rechts gegeven Bloos ik kreeg er een 4 voor, had ik zowieso toch al gehad. In mijn 2e proef deed hij het niet meer!)

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:09

Ik heb er ook enorm veel last van. Thuis is ze ook niet altijd even vlot, maar op wedstrijd is het helemaal niets, met inrijden zelfs al niet. Ik denk zelf dat het ook komt doordat ik thuis meestal alleen rijd en ze voelt zich wel op dr gemak tussen al die paarden op wedstrijd.
De reactie op de hulpen is dan ook vaak ver te zoeken, dus daar werk ik in de training ook heel veel aan nu. Hopelijk wordt het wat beter..