Hoe reageert jouw paard op de hitte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Hoe reageert jouw paard op de hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:17

Ik had gisteravond springles en was van plan om rustig aan te doen vanwege de hitte. Had er al 3 dagen niet opgezeten omdat ik moest werken, maar normaal is dat geen probleem.

Ik rijd elke dag op de manege aangezien mijn paard er vlakbij staat, dus een onbekende omgeving is het voor hem niet bepaald Vork

Zodra ik op het gras kwam, was hij al erg gespannen en toen ik aandraafde begon ie als een gek te stuiteren. Ik heb hem een tijdje op de volte gereden in een hoek, maar hij liep constant over z'n buitenschouder weg om vervolgens een hoek in te duiken en zich hier steigerend om te draaien. Ik kon er echt niks mee beginnen, alleen maar proberen te blijven zitten.

Na een tijdje had ik hem redelijk rustig op die volte, dus ging ik wat meer het veld op. Toen hij bij de andere paarden in de buurt kwam, galoppeerde hij aan maar dit liet ik op aanraden van mijn instructeur toe zodat ie even uit kon razen. Na een paar seconden pakte hij het bit vast, vloog ervandoor en na een serie bokken/steigeren/razendsnel omdraaien lag ik er naast (reed vanwege de warmte met schoenen dus zat ook niet zo vast als normaal Bloos).

Daarna heb ik hem maar even losgegooid in de binnenbak en ben er weer opgestapt. Toen was ie nog steeds erg gevoelig, maar hij deed wel weer redelijk normaal.

Al met al een heftig uurtje, terwijl ik had verwacht dat hij door de hitte wel supersloom zou zijn. Hij heeft vaker van deze buien, maar dit was wel de heftigste tot nu toe. Terwijl ie júist zo braaf was buiten de laatste tijd.

Hebben jullie ook zo'n aparte die juist energie krijgt van temperaturen van boven de 30 graden? Vork

Wiesje

Re: Hoe reageert jouw paard op de hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:52

Niet van die temperaturen, dan is mijn ruin vaak rustig en staat te suffen in de zon.
Maar zo gauw het ook maar 1 graad afkoelt begint hij weer op te leven en kan dan inderdaad zich als een idioot gaan gedragen Haha! Dus misschien was je paard gewoon heel blij dat het wat koeler werd Haha!

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:00

Wij hebben airco in de binnenbak. Echt super hoor!!!

visionair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:54

Mijn paarden willen het liefst zo snel mogelijk de stal weer in. Clown

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:58

Ik heb een welshje maar die is met of zonder hitte net zo fit
ze heeft alleen veel last van de vliegen, maar dat zullen ze allemaal wel hebben

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:48

Nee, mijn paard is juist rustiger met warm weer. Hij zal zich eens druk maken zeg... stel je voor dat je moe wordt Clown

Is je paard wel veel buiten geweest tijdens de 3 dagen??

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 15:12

_angela_ schreef:
Nee, mijn paard is juist rustiger met warm weer. Hij zal zich eens druk maken zeg... stel je voor dat je moe wordt Clown

Is je paard wel veel buiten geweest tijdens de 3 dagen??

Haha já, hij staat dag en nacht buiten met dit mooie weer, dus daar ligt het niet echt aan.. 's Winters kan ik hem nog snappen als het koud en vroeg is, maar aan het begin van de avond op zó'n warme dag als maandag Verward

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:55

Ja mijn pony en shetlander zijn wel rustiger, en als ze het echt warm hebben dan gaan ze meestal in het stalletje staan die aan de wei zit!