Heeft een paard een goede en of /voorkeurs kant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Heeft een paard een goede en of /voorkeurs kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:38

Ik weet niet of ik mijn vraag goed stel, maar bestaat het dat een paard met b.v links borstelen geen moeite heeft en met rechts wel. De trainer van mijn paard zegt dit en ik kan het ook merken met borstelen en wassen. Met links staat hij rustig en laat alles toe en aan zijn rechter kant probeert hij soms te happen. Kijkt ook de hele tijd wat je doet.
Ik probeer nu meer tijd aan zijn moeilijke kant te besteden. Maar is dit iets wat bij elke paard voorkomt?

none

Re: Heeft een paard een goede en of /voorkeurs kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:50

Ik weet het eigenlijk ook niet. Elk paard heeft met het rijden wel een makkelijke en moeilijkere kant, maa rhoe dat met poetsen enzo zit weet ik niet.
Mijn paard heeft het in ieder geval wel. De linkerkant gaat stuken makkelijker. Als ik rechts ga poetsen blijft hij nooit stilstaan, links staat hij doodstil. Het zadel vanaf recht afhalen of opleggen is ook een drama, maar dat is hij ook niet echt gewend, dit doe ik normaal gesproken altijd vanaf links. Maar ik poets toch echt wel allebei de kanten Knipoog

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:54

Hmm ja ik weet ook dat paarden bij rijden een voorkeurskant hebben. Misschien dat het bij poetsen een keer iets vervelends heeft ervaren tijdens het poetsen aan die bepaalde kant waarbij hij moeilijk gaat doen? En dat hij bang is dat iets dergelijks weer gebeurd? Ik zou het anders ook niet weten.. misschien is hij aan de ene kant gewoon kieteliger dan aan de andere kant :p

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:54

Ik denk niet dat het bij alle paarden voorkomt, er zijn ook wel van die paarden die nergens wat om geven Knipoog
Mijn pony heeft het zelf soms ook wel.. Ik laat het dan ook gewoon los in zijn box en poets hem daar.. maar als ik de ene kant borstel is er niks aan de hand, en de andere kant draait hij telkens weg..
Verder heb ik geen idee wat dit kan zijn..

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:55

Hmmm... Met rijden inderdaad wel. Zo kunnen zijn sommige mensen rechtshandig en sommige linkshandig, zo hebben paarden ook een makkelijke en moeilijke kant.
Met poetsen kan het een kwestie van gewenning zijn. Over het algemeen leer je van jongs af aan om alles links te doen. Links van je paard lopen, links opstappen, links aansingelen, links opzadelen etc. Alles links dus. Ik denk dat je je paard gewoon aan beide kanten moet laten wennen.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:19

Hier ben ik het idd mee eens!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:26

We doen eigenlijk alles aan twee kanten. Voordat ik hem kocht is hij nooit onder handen geweest.
Maar hij is nog erg jong en leert nu pas alle basisdingen.
het valt erg op links staat hij stil en rechts gaat hij draaien en kijken en af toe proberen te happen. Meestal draai ik zijn hoofd weer recht en ga gewoon verder ik stop pas als ik klaar ben.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:08

ik heb het eigenlijk nog nooit gemerkt met poetsen.. Dat ze een goede en een slechte kant hebben zeg maar..
Ik merk het wel met rijden, dat hoor je ook wel vaker, maar heb nog nooit gehoord/gezien dat er een paard met poetsen
voorkeur had voor een bepaalde kant..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:58

Ieder paard heeft een voorkeurskant, maar zoals al eerder gezegd wordt er ook door de mens veel op links gedaan en het paard zo eenzijdig gestimuleerd. Een uitdaging dus om ook eens van rechts op of af te stappen, en het paard rechts te leiden...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:01

De meeste paarden hebben dit wel, ja. En meestal is links makkelijker dan rechts. Denk maar na: de meeste mensen stappen links op, zadelen vanaf links, leiden het paard vanaf links enz. Zo zijn de meeste paarden dus gewend dat er meer van links komt en daarom vinden ze rechts moeilijk.

Ik probeer met mijn paard zowel rechts als links te zadelen en op te stappen, leiden doe ik aan de kant die op dat moment het veiligste is. Hoeven uitkrabben doe ik vanaf één kant, maakt niet uit welke en na een paar weken vond mijn paard vrijwel niets meer 'raar' als het van rechts kwam.

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:27

Op de manege waar ik vroeger reed moesten we inderdaad ook alles vanaf de linkerkant doen... raar eigenlijk Rolleyes

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:32

Mijn paard heeft moeite met het rechtsom longeren,hij wil dan ook elke keer terug draaien.
Waarschijnlijk doet hij dit omdat hij op de draversbaan altijd linksom is getraind.
Maar met poetsen hoeven,wassen geen probleem.

De rede waarom we alles links doen is omdat vroeger de ridders altijd het zwaard links hadden,zouden ze van rechts opstapen dan zouden ze hun paard verwonden.
En de mensen hebben dit altijd overgenommen.
Ik weet niet of dit waar is haha maar corrigeer het maar als het fout is!

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:15

Ik heb eens geleerd dat de meeste paarden de linkerkant als voorkeurskant hebben (had geloof ik iets met de ligging in de baarmoeder te maken Scheve mond ?). Bij sommige paarden merk je er niets van, maar bij de pony waar ik vaak op rijd is links echt DUIDELIJK zijn voorkeurs-kant Knipoog

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:33

hey

ik weet ook niet presies waar het aan ligt maar het zou best eens kunnen dat het presies zo is als met het rijden een goede en een slechte kant. maar met poetsen zou ik niet door blijven gaan tot je klaar bent maar stoppen als hij braaf is dan haal je de druk van hem af en dat is oor hem een beloning.
ga even iets anders met hem doen bijvoorbeeld zijn manen of zijn hoofd en ga dan weer verder waar je gebleven bent aan de slechte kant met poetsen en doe vervolgens weer hetzelfde als je geduld hebt en dit blijft volhouden blijft hij vanzelf braaf staan en weet hij dat er niets is om bang voor te zijn.
deze metode gebruik ik zelf ook bij mijn paard zij is ook nog jong en bij mij heeft het altijd nog gewerkt als je maar genoeg geduld hebt komt het vanzelf goed.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:46

Met rijden hebben ze inderdaad een voorkeurskant of het bij het borstelen ook zo is weet ik niet maar ik heb zoiets ook meegemaakt bij mijn vorige verzorgpaarden. Utosjka was vrij moeilijk bij het borstelen maar als ik haar rechterkant borstelde dan bleef ze stiller staan dan bij haar linkerkant, het was echt afzien om dat paard te borstelen! Dus ik denk dat het wel eens zou kunnen dat een paard ook een voorkeurskant heeft bij het borstelen Lachen

Daantjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:19

jaa.. ze hebben een voorkeurskant.. meestal is dat rechts.. bij ons op de manege is wel een paard die links makkelijker vind maar dat komt omdat het rechter oog van hem beschadigd is.. dus kan hij daarmee moeilijker zien..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:33

Rijtechnisch wel ,maar poetsen zou geen probleem moeten zijn. Laat je paard even nakijken door een DA of fysiotherapeut, een goeie, is hij misschien gevallen vroeger tijdens het stoeien in de weide, heeft hij beklemd gelegen in de box, er is gewoon misschien iets waardoor hij zich niet lekker die kant uit te beweegt, en jou daardoor daar liever niet heeft, of er zit daar iets wat pijnlijk is, en dan ga je er bij het rijden zeker achter komen.

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:43

ja een paard heeft een voorkeurs kant .. dat is bij de meeste paarden rechts.. tenzij sommige paarden een oogafwijking hebben..

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:14

Elk paard heeft inderdaad een "goede" en een "slechte" kant. De meeste paarden zijn rechts, dit heeft met de ligging als veulen in de buik van de merrie te maken. Als ze rechtsom gedraaid liggen, dan zijn de linkerspieren dus gerekter, en kunnen ze rechtsom gemakkelijker lopen. Dit kun je zelf door veel op de linkerhand te trainen natuurlijk weer beter maken, zodat ook die linkerspieren goed loskomen. (beetje vaag verhaal, maar hoop dat het duidelijk is;))

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:31

Mijn paard heeft een moeilijke en makkelijke kant, ze zijn nu bijna gelijk. Waarom? Ik heb bij een instructrice les gehad die puur op het rechtgerichte paard rijdt. Het helpt echt! Je stelt je paard de eerste 5 minuten dat je rijd (na het losrijden dus) naar buiten door je buitenhand van de hals te doen (NIET NAAR BUITEN TREKKEN!) en dan van uit je ellenboog naar achteren te brengen Lachen Binnenteugel los Lachen Dan denk je: Ik kan toch niet sturen als mijn paard naar buiten gebogen moet kijken? Jawel, dat doe je door allebei je handen naar binnen te brengen. Je handen in een hoek van ong. 90Graden houden Lachen

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:35

Op de manege rij ik vaak op Prestige en die heeft ook
een makkelijke en moeilijke kant.

Lariek0ek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:19

Het kan zijn dat een paard nare ervaringen heeft bij het borstelen aan een bepaalde kant, dat het paard hier ooit gewond is geweest, of dat er gewoon hele kleine wondjes o.i.d zitten. Dit kan bijpaarden zeer doen:( waardoor ze raar kunen reageren

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:13

met rijde sowieso wel poetsen geen idee

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:43

Om van de goede kant de slechte kan te maken, is door de slechte kant veel te trainen. Of zoiets was het.. Tong uitsteken