Eén paard op paardenvrachtwagentje, tussenschot gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Eén paard op paardenvrachtwagentje, tussenschot gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 09:03

Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een b-rijbewijs paardenvrachtwagentje. Ik mag één paard laden qua gewicht, maar er is plaats voor twee paarden (wat uiteraard niet betekent dat er een haar op mijn hoofd is dat er aan denkt er ooit twee te laden Knipoog ). De paarden staan schuin op de rijrichting, met een tussenschot ertussen. Nu heb ik tot nu toe mijn e-pony op voorste plek gezet (de plaats naast de zadelkamer dus) met het tussenschot dicht. De vorige eigenaar zette zijn paard er altijd in zonder tussenschot. Dan zou ze meer ruimte hebben, maar is het zo niet veel moeilijker voor een paard om zijn evenwicht te bewaren?

Nu vroeg ik me dus af wat het beste is. Pony op achterste plek (naast de achterklep dus) zetten ga ik niet doen, dat lijkt me geen goed idee. Maar ik weet niet goed wat het beste is: zoals ik het nu doe of los?

Wie brengt raad? Lachen

ikke

Re: Eén paard op paardenvrachtwagentje, tussenschot gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:21

Eilandje schreef:
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een b-rijbewijs paardenvrachtwagentje. Ik mag één paard laden qua gewicht, maar er is plaats voor twee paarden (wat uiteraard niet betekent dat er een haar op mijn hoofd is dat er aan denkt er ooit twee te laden Knipoog ). De paarden staan schuin op de rijrichting, met een tussenschot ertussen. Nu heb ik tot nu toe mijn e-pony op voorste plek gezet (de plaats naast de zadelkamer dus) met het tussenschot dicht. De vorige eigenaar zette zijn paard er altijd in zonder tussenschot. Dan zou ze meer ruimte hebben, maar is het zo niet veel moeilijker voor een paard om zijn evenwicht te bewaren?

Nu vroeg ik me dus af wat het beste is. Pony op achterste plek (naast de achterklep dus) zetten ga ik niet doen, dat lijkt me geen goed idee. Maar ik weet niet goed wat het beste is: zoals ik het nu doe of los?

Wie brengt raad? Lachen

Je doet het goed. 99,9% van de paarden stelt enige steun van schotten/stangen op prijs. Bovendien, als je in de uitzonderlijke positie belandt dat een noodstop noodzakelijk wordt, dan heeft je paard steun aan de schotten.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 09:34

Ok, thanks, dan ben ik zeker dat ik het op de beste manier doe Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:27

daarmee voorkom je tevens ook dat je paard helemaal naar 1 kant gaat staan en het gewicht aan 1 kant vd vrachtwagen om te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:29

Mijn paard stond in het midden, dus tussen de beiden schotten. Zo stond hij het stabielst op de vrachtwagen.

Als je perse hem aan 1 kant wilt hebben dan achter de bestuurder, maar ik adviseer in het midden. Eventueel je bak wat aanpassen ervoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:35

Russel, paard staat niet in de rijrichting maar schuin, dus al redelijk in het midden. Ook het voorste vak gebruiken maakt dat het paard alleen maar beter in het midden van de vrachtwagen staat.
Klinkt alsof TS inderdaad de beste manier al gebruikt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:21

Ok, bedankt allemaal, nu hoef ik niet meer te twijfelen.

Mijn paard staat idd schuin op de rijrichting, en in het geval er twee zouden opstaan zouden ze idd achter elkaar staan en niet naast elkaar.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:59

Het ligt helemaal aan het paard. Sommige van onze beestjes hadden wel ruimte nodig andere juist niet en 1 van onze merrie`s moet voor kort en achter juist heel ruim. Dus je moet effe kijken hoe jou beestje er het beste op reageerd maar zet hem niet te los