Lieve schatten 
Ik zal even uit leggen wat we hebben geprobeerd:
Ik borstel altijd eerst roskam (rubber, met noppen, om alles nét nog wat beter los te krijgen) dan het zweetmes (ja,met de kartelrand
) poetsblok geprobeerd, maar jammer genoeg heeft ze een te gezonde vacht, en breekt het dan niet af.
We begonnen met lijnzaad olie. Daarna gekookt lijnzaad. Werkte niet, dus wij dachten 'paard is ziek, DA!' DA had haar onderzocht, zei: niets mee aan de hand. Gewoon slecht in het haar, hebben a) wel meer paarden en b) kan het nog aan de leeftijd liggen (begon iets minder dan een half jaar pas fatsoenlijke manen en staart te kweken)
Ze heeft twee keer een vitamine shotje gehad, hielp niet, daarna extra vitamientjes en mineralen bijgevoerd. Hielp niet. Meer ruwvoer, minder, paar dagen niet borstelen om alles goed los te laten komen, hielp niet. Hippocare (zou ook voor betere verharing zorgen), Diamond Omega, Appelazijn, AP equine MSM, nog een middeltje waar ik de naam niet meer van weet, zeewier, laten rollen, masseren, zonnebloem olie, nog eens een wormkuren stoot gegeven...
Alles in goed overleg met de dierenarts natuurlijk, en tot nu toe heeft niets geholpen. Ik ben haar daarna gaan plukken, wat grondiger is dan borstelen, maar VEEL tijd in beslag neemt. Niet dat dat het probleem is natuurlijk, maar ik ontdekte dat met wat VIM (talkpoeder gaat dus niet zó goed, maar VIM gebruik ik liever niet) en de kartelrand van het zweetmes, het haar echt stug wordt, andere haren meetrekt, of dat de haren nu wél afbreken.
Daarmee wilde ik alleen de tip geven, maar ook bedankt aan iedereen die tips hier wilde geven.
DA heeft gezegd dat het paard kerngezond is, de verharings topics heb ik doorgelezen, en kwam niets nieuws meer tegen (had ik toch al vantevoren gedaan
)