Is hij het wat beu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

Is hij het wat beu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 16:58

Nou weet ik niet of dit bij OMG hoort, maar we zullen wel zien...
De laatste week staat mn knolletje er maar wat slaperig en ongeïnteresseerd bij.

Hij staat dagelijks van 8 - 18h buiten in kuddeverband op de weide. Hij vind de weide fantastisch en geniet daar van, ben er zeker van! Als ik hem uit de weide wil halen blijf ie wel rustig staan grazen, zal even opkijken maar je moet hem gewoon komen halen...
Dan rijd ik hem in de bak zo'n 5x / week.
Ik longeer hem nog een keer in de week en dan heeft hij daarnaast nog een dagje rust.

We dressuren bijna altijd omdat ik springen echt niet meer zo goed durf.
We doen af en toe ook wat VD en volgende week heb ik hierover met hem een workshop.

Toch als ik hem op de poetsplaats zet bijvoorbeeld voor het rijden staat hij daar maar wat te suffen. Tijdens het rijden werkt hij wel beter dan ooit mee.
Ook vroeger draaide hij zich in allerlei bochten om mij maar te kunnen volgen waar ik naartoe ging, is nu niet meer. Ook kwam hij vaak al aangelopen als je aan de weide stond, is nu ook niet meer...

WIl dit wat zeggen? Is hij misschien 'ongelukkig"? Zijn ogen staan er ook niet zo heel vrolijk in.
Ik moet hem wel best vaak rijden omdat hij heel snel heel dik word, en we nu een beetje aan zijn lijn werken.
Zou hij het misschien allemaal wat beu zijn?
Ziek is die volgens mij niet : hij eet goed, loopt goed en is onlangs nog onderzocht door DA.

danielle1981

Re: Is hij het wat beu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:01

Mijn merrie is ook veel rustiger nu ze weer continue buiten staat in de wei. Wanneer ik haar in het najaar uit haar stal haal is ze wat frisser en lijkt ze daardoor opgewekter. Terwijl ze nu veel meer in de hum is. Denk dus dat je paardje er gewoon van geniet dat ie buiten is. Hij werkt tenslotte wel goed.

Anneline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:09

^ Denk ik ook. Mijn verzorgpony's staan nu ook dag en nacht buiten de stal. daardoor rennen ze vanzelf al veel meer en hoeven ze niet zo nodig nog even lekker eruit!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:41

Mijn paardje heeft dat ook, 's winters is hij ontzettend fit en straalt ie als ie lekker deruit mag.
Nu 's zomers is het warm en worden ze snel sloom em suf. En idd ze staan dan veel in de wei en staan ze ook niet echt te springen om weer een ritje te maken.
Misschien kun je toch wat afwisselender rijden, bv, een buitenrtitje op z,n tijd of toch eens wat balkjes draven.
Suc6

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:17

Het is nu ook benouwd weer, de wind is ook warm.. Ik denk dat dit er toch veel mee te maken heeft, tenzij het voor de tijd ook al zo was.. Er zijn hier ook mensen op bokt die het wel af kunnen lezen.. Dan zal je toch wel even moeten zoeken ben ik bang!

Valletjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:54

Ik denk dat hij gewoon wat rustiger is door de wei. Mijn vzpony is in de winter veel drukker dan in de zomer, omdat ze in de winter niet buiten staat vanwege gek doen met Ashley en dan kans op uitglijden Knipoog

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:00

Nu mijn paardje in het land staat rij ik met haar 1x les 1x zelf en 1x per week longeer ik haar en ik moet zeggen dat nu ik minder met haar doe veel meer plezier in alles heeft.......
misschien een tip?

succes met je paard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:09

Ik denk dat als ik paard zou zijn en 5 keer in de week uit de wei geplukt zou worden om te dressuren in de bak, ik ook weinig zin meer zou hebben.
Probeer het wat af te wisselen. Haal hem er eens uit zonder te gaan rijden, laat hem zien dat hij er niet altijd maar uit hoeft om te dressuren, hij krijg geheid wat meer plezier in het werk dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:16

Goof schreef:
Ik denk dat als ik paard zou zijn en 5 keer in de week uit de wei geplukt zou worden om te dressuren in de bak, ik ook weinig zin meer zou hebben.
Probeer het wat af te wisselen. Haal hem er eens uit zonder te gaan rijden, laat hem zien dat hij er niet altijd maar uit hoeft om te dressuren, hij krijg geheid wat meer plezier in het werk dan.

Mee eens.
Je paard weet dat wanneer je hem uit de wei komt halen, dat hij hetzelfde riedeltje weer moet doen; dressuren in de bak of longeren. Hij zal daar niet altijd even veel zin in hebben.
Breng er wat meer afwisseling in. In plaats van rijden/longeren, een buitenrit maken, of aan de hand gaan wandelen, of wat spelen/loswerken in de bak, of 'niks' en alleen even wat tuttelen, dat soort dingen. Maak het allemaal wat leuker.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:43

Inderdaad afwisseling, maar vooral het weer hoor Ja Paarden hebben nou eenmaal een favoriet jaargetijde. Mijn ruin haat de winter en leeft nu helemaal op, terwijl mijn merrie nu wat suffer wordt. (wat wel goed uitkomt ivm zadelmak maken) Ik denk echt niet dat ze minder van je houdt ofzo, maak het gewoon wat spannender.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:12

Ja vanavond ga ik met hem "grondwerken".
Ik heb mn boek van Inge Teblick al klaarliggen, en we gaan leuk wat oefeningetjes doen!

Ik probeer het voor hem dus wel wat afwisselend te maken :
Niet meer dan 4x rijden in de bak : heb zowiezo 2x training / week
Dan longeer ik 1x
dan heeft ie 1 dag volledige rust
dan de andere dag ga ik zoals nu wat grondwerken of vrijspringen

Hij moet gewoon zn beweging hebben omdat ie anders ontzettend dik word Bloos we zijn nu bezig hem een beetje te laten afvallen!
Buitenritjes zou ik graag doen, maar daar heb ik wat problemen mee : viewtopic.php?f=1&t=787382&hilit=
(ligt volledig aan mezelf uiteraard).