M'n eerste wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

M'n eerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:22

Hallo,
in september heb ik mijn eerste onderlinge wedstrijd. Ik heb mijn paard nu ruim 3 maanden.
Doen jullie de avond ervoor lekker de benen en staart wassen of op de vroege (zondag)ochtend?
Doen jullie altijd de transport beschermers om op de trailer?
Het invlechten 's avonds of 's morgens?
Hoe lang doen jullie altijd los rijden? Is een half uur voldoende?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties / ervaringen..

fuurtjuh

Re: M'n eerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:36

ik was mijn pony meestal op de dag zelf maar soms ook de avond ervoor en de dag zelf (ik heb een schimmel die zich altijd viesmaakt in de stal)
ik doe wel transportbeschermers om (zo blijven de beentjes van mn pony ook mooi schoon)
het invlechten doe ik altijd 's morgens
meestal rij ik 20 minuten los maar een half uur kan ook, deed ik ook bij mn eerste wedstrijd

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:36

Ik vlecht en was mijn pony op de dag zelf, behalve als ik erg vroeg moet starten natuurlijk. Ik rijd meestal een half uur los.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:19

Ik vlecht en was als ik vroeg moet rijden de dag ervoor en als ik later moet s'ochtens . Ik doe meestal de transportbeschermers om in de trailer. Ik rij mijn pony een half uur los maar de ene pony heeft wat langer nodig om los te worden en de andere niet.

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:15

als ik vroeg op de ochtend moet rijden doe ik de avond ervoor altijd alvast een paar dingen:
staart uitpluizen, alvast een grondige poetsbeurt, knippen, hoeven en propgaten uitkrabben, vlechtjes in en alles qua kleding en zadel e.d. klaar leggen.
De volgende dag doe ik de rest.

Bij een wedstrijd op de middag doe ik dit 's ochtends allemaal.

Ik heb wel transportbeschermers maar doe ze eigenlijk nooit om.

Losrijden is denk ik afhankelijk van wat je paard nodig is.. Ik rij meestal wel ongeveer een half uur. Maar bij Maurits moet het ook niet meer want hij is al zo lui hahaha

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:22

@ Up to date..
Ga eens kijken als je gewoon traint wanneer je paard echt leker aanvoeld..
Als dat na 30 minuten is dan weet je dat je dus ongeveer 30 minuten in moet rijden!

Ik vlecht als ik vroeg moet s avonds en als ik smiddags moet rijden vlecht ik smorgens..
Wel was ik haar de avond ervoor en pluis de staart uit, poets mijn zadel enz..
Dan kan ik smorgens mij rustig concentreren op het vlechten!

Transport beschermers doe ik ook altijd om, blijven z'n voetjes mooi schoon..

TIP: neem een zweetdekentje of vliegendekentje mee.
Dan kan je die opdoen met proppen draaien en hoofdstel enz omdoen.. (dan heeft je paard niet zoveel last van vliegen en zal rustiger stil staan!)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 20:59

Mijn paard heeft nu voor ijzers. In september heb ik mijn wedstrijd dus het kan regenen of het erg warm zijn. Is het sowieso verstandig om kalkoenen onder de ijzers te doen of is dat puur afhankelijk van het weer?

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:02

ik gebruik bijna altijd kalkoenen heb ook verschillende groten en soorten Knipoog als het modderig is zou ik wel kalkoenen aan doen maar als de grond keihard is zou ik het niet doen tenzij je pony niet zonder kalkoenen op gras kan lopen Lachen

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:08

was etc. doet ik altijd de dag van te voren. Vlechten doe ik de dag zelf omdat ik zo'n paard heb die het voor elkaar krijgt snachts zn hele manen vol stro te stoppen Tong uitsteken Zorg wel na het wassen dat de stal goed schoon is anders kan je de ochtend van je wedstrijd nog een keer wassen! Het inrijden verschilt per paard.. als je gewoon aan het rijden bent thuis wanneer heb je hem dan echt goed aan het lopen? na een kwartier half uur driekwartier etc?? en ga van daaruit kijken hoelang je in wilt rijden. Transportbeschermers doe ik nooit om maar dat voornamelijk omdat hij ze neit past... (groot paard) anders zou ik ze wel omdoen tis toch beetje extra bescherming... Maar probeer gewoon een beetje uit en hoe vaker je wedstrijden gaat rijden hoe vaster je patroon wordt. Succes in september!!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:56

Ik heb nog nooit mijn paard gewassen Nagelbijten / Gniffelen
Verder vlecht ik nooit de dag van te voren in, lijkt me erg vervelend voor het paard en ik zou ook bang zijn de volgende dag een kaalgeschuurde nek aan te treffen...dan maar wat eerder opstaan.
Wel leg ik 's avonds altijd mijn spullen klaar en poets ik mijn laarzen.
Transport beschermers gaan altijd aan, meneer wil niet altijd even makkelijk de trailer in en springt dan wel eens op zijn eigen benen.
En los rijden...tja dat weet je zelf het beste bij jouw paard...

Succes alvast en het komt vast vanzelf goed!

joeyenmoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:11

Ik was de benen en staart van mijn pony altijd de dag van te voren.Dan worden ze wel weer vies,maar daar heb ik zo'n puimsteen blok voor gekocht.Als je er dan overheen gaat met dan blok zijn ze weer schoon:D ik zelf doe altijdde transportbeschermers om op de trailer,dat vind ik veiliger.En over het invlechten:Dat licht er een beetje aan hoelaat ik moet rijden.Als ik om 10 uur moet rijden dan vlecht ik s avonds in.En als ik pas rond 12 uur half 1 moet rijden doe ik het s ochtends.Ik rijd zelf altijd een half uurtje los,dan is mijn pony lekker soepel en nog niet te moe.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:19

Ik zelf heb een verzorgpaard en rijd geen wedstrijden (wel onderlingen).
Maar het baasje van mijn verzorgpaard rijd wel wedstrijden en ik ga soms mee.
Ze vlecht haar paard altijd in voor ze haar op de trailer zet (dus voor het vertrek, gewoon 's ochtends). staart wassen gebeurt ook 's ochtends. Zei rijdt geloof ik ong een half uurtje los. Maar wat nu echt goed is, licht ook wel aan het paard.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:21

ze doet ook altijd haar transport beschermers aan Haha!
En schroeven? Die gaan pas aan (als het nodig is) als het paard opgezadelt en wel
op het wedstrijdterein is. Want ze schuurt met haar hoef over de andere.
Als je de schroeven in de trailer dan al aan doet, gaan de hoeven helemaal naar de knoppen Tong uitsteken.

Amberrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:20

Ik rijd ook altijd een halfuurtje los. Ik doe altijd wassen de dag ervoor, en vlechten de dag zelf. Ik doe geen transpoortbeschermers om want die heb ik niet, maar gewoon zn peesbeschermers. Kan ook Lachen

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 06:06

Ik was altijd de avond voor de wedstrijd de staart en de beentjes. [ Paardje waar ik op rij heeft 4 witte beentjes ]. Tong uitsteken En dan voordat ik de staart ga nat maken en wassen kam ik hem eerst helemaal uit. Ze heeft namelijk een heel dikke staart. Ik doe 's ochtends een hengstenvlecht in de manen. En ik de voorpluk een ingevlochten vlecht. De staart laat ik lekker gewoon hangen. Haha! Daar zitten geen klitten meer in. Tong uitsteken