Tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis123

Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:24

Binnenkort heb ik 2 verzorgpaarden waaronder er een 4 jaar oud is,
Hij word nu ingereden maar ik mag daar nog niet bij helpen
wel mag ik hem poetsen longeren en knuffelen etc. behalve rijden
Heeft iemand tips hoe ik met zo`n jong paard om moet gaan??

Alvast bedankt!

anniek_uc

Re: Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:25

Rustig doen, rustig aan alles laten wennen. Overal de tijd voor nemen.
Goed duidelijk wezen wat wel en niet mag en vooral veel tegen het beestje praten. succes. Lachen

Ellis123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:27

Oke dankjewel Knipoog ik lees ook bij andere berichten dat je bij jonge paarden het "grondwerk" moet doen , wat houdt dit precies allemaal in?

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:30

Ik denk dat jij daar niet heel veel mee te maken hebt, aangezien je alleen mag poetsen en knuffelen.
Pff grondwerk uitleggen.. dat is wel een lastige. hoop niet dat ik het fout doe. Ze bedoelen in die berichten dat je eerst moet beginnen bij jonge paarden (voor je erop gaat zitten) met grondwerk. Dus longeren en aan de hand lopen zodat die alle commando's goed snapt. Zodra het longeren goed gaat kan je erop gaan hangen/zitten. Van daaruit kan je het paard gaan rijden aan de longeerlijn en uiteindelijk door rijden. Hoop dat ik het goed duidelijk heb uitgelegt zonder fouten Schijnheilig anders moet je even wachten tot iemand een duidelijker antwoord heeft. kijk ik gelijk even mee. Lachen

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:31

Ik heb ook verzorgpaarden gehad, 1 van 2 en 1 van 6. Je moet gewoon rustig blijven, geduld tonen, respect. Grondwerk zijn al heel veel topics over Knipoog . Kijk daar maar even!

Ellis123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:32

Oke ik kan hieruit opmaken dat het met inrijden te maken heeft dus hoef ik me er niet zoveel van aan te trekken Lachen

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:41

precies, als jij alleen maar mag knuffelen en poetsen. Gewoon lekker daarmee bezig zijn. Rustig zijn en duidelijk zijn, en veel geduld hebben. Lachen veel plezier.

Ellis123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:42

Oke dankjewel:)

_sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:52

Ellis123 schreef:
Binnenkort heb ik 2 verzorgpaarden waaronder er een 4 jaar oud is,
Hij word nu ingereden maar ik mag daar nog niet bij helpen
wel mag ik hem poetsen longeren en knuffelen etc. behalve rijden
Heeft iemand tips hoe ik met zo`n jong paard om moet gaan??

Alvast bedankt!

neem vooral de tijd met hem, en belonen met een aai als hij het goed doet.
je moet zijn vertrouwen winnen

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:49

Probeer eerst vertrouwen in hem te krijgen en hem de tijd te geven om jou te vertrouwen.. als je dit niet hebt kom je denk ik niet ver.. Beloon hem metteen als hij het goed doet.. dus niet als hij iets doet wat hij net geleerd heeft op het verkeerde sein.. (volgens mij niet helemaal goed getypt..)
Verder kun je het beste de eerste paar keren met de eigenaar dingen doornemen en 'uitproberen'.. Zodat je het niet op een totaal andere manier dan haar doet.. dan word het verwarrend voor het paardje!

Verder veel succes en plezier met je verzorgpaarden!

Maaik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:21

Hee!

Praat vooral tegen je paard. Als je met hem mag wandelen aan de hand en hij vind het eng. Als je het zelf ook eng vindt, want misschien denk je dat hij er vandoor wil gaan. Laat hem er naar kijken, zo ziet hij meer dingen en is hij later minder bang. Rustig aan met ze succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:32

OK dan! ik vind je een goede instelling hebben
(sry heb net 2 topics gelezen over mensen die dat niet hebben met jonge paarden)

Idd veel borstelen lekker knuffelen en wandelen. Mss ook leuk om bv in de bak spelletjes te doen en aan dingen te wennen. Leg bv 's een doolhof neer van balkjes of een soort parcours (bv slaommen aan de hand oid) wees creatief!

Deze dingen heb ik nl ook samen met een vriendin d'r paard gedaan ze zijn leuk om te doen en je bouwt er ook een band mee op.

Ellis123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:01

Oke bedankt voor de tips ik mag er vanaf morgen mee aan de gang en zal deze dingen gaan proberen ! Lachen

Nelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:42

ik heb ongeveer zelfde 4jaar. Hij was heel erg bang hij is gelukkig nu niet meer en vertrouwt me goed. Maar gewoon rustig aan met hem doen..

veel Succes

Justme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:49

Geduldig zijn is beste oplossing denk ik, dat is sowieso wel nodig met jonge paarden en vertrouwen zien te winnen. Sucsess Knipoog