Buitenpony met (winter) deken op, waar rekening mee houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Buitenpony met (winter) deken op, waar rekening mee houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:10

Ik zit er over te denken mijn pony onder dek te zetten deze winter. Ze heeft haar hele leven al 24/7 buiten gestaan zonder dekens, ook 's winters. Ze hebben wel een schuilstal maar hier gaan ze alleen staan als er hooi in ligt.

Maar omdat ik nu veel fanatieker train, en zeer waarschijnlijk veel langere dagen met school ga draaien en het ook allemaal wel pittige stof wordt, wil ik haar liever onder deken zetten. Ik heb niet de luxe van een binnenbak, of verlichting, dus de momenten dat ik vrij ben wil ik gewoon kunnen trainen en haar niet eerst moeten drogen en dergelijke. Dat heb ik namelijk deze winter al gedaan, dat was geen succes. Niet het idee dat dat erg goed voor haar was.

Een simpele regendeken kan in principe wel, maar een iets minder dikke wintervacht zou ik ook wel waarderen. Hoef haar niet onder 300 gram dekens te hebben, dat vind ik helemaal niet nodig....

Dus iets van een dunne onderdeken eronder? Hoe dik?
Gevoerde of ongevoerde regendeken, wat is slimmer?

Een tweede waterdichte deken aanschaffen, voor als de ander vochtig wordt als ze echt heel lang in de regen heeft gestaan?

Een uitrijdeken voor in en uitstappen? Rijd in principe altijd buiten.

Waar moet ik nog meer rekening mee gaan houden?

Ben erg benieuwd naar reacties.

MyrtheJ

Re: Buitenpony met (winter) deken op, waar rekening mee houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:39

niemand die wil antwoorden? Nagelbijten / Gniffelen

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:41

Die van mij heeft ook altijd 24/7 buiten gestaan in d'r blootje. Bij mij staat ze 's nachts binnen. A.s. winter krijgt ze waarschijnlijk een 200 grams ofzoiets op. Ik rij ook dagelijks met d'r, iets wat de vorige eigenaar niet heeft gedaan.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:26

Mijn paarden staan allebei de hele winter onder 200 gram en als het heel koud is gooi ik er nog wat bij. Ik heb wel een uitrijdeken, maar gebruik die alleen als ik naar les ga, dat is 45 min stappen en weer 45 min terug.

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit hoeveel je opgooit. Je moet alleen rekening houden bij dikkere dekens, dat je een uitrijdeken nodig hebt, poetsen enz. in de stal als er veel wind staat, nat paard eerst laten drogen onder zweetdekens voordat je de winterdeken weer opgooid. Het zijn allemaal dingen waar je normaal ook rekening mee houdt, maar je moet wel de mogelijkheid hebben als je paard 24/7 buiten staat.

Ik heb een schuilstal die evt ook als gewone stal kan dienen, dus dat is makkelijk met poetsen en opdrogen na het werk, wanneer het regent ofzo.
Persoonlijk zet ik mijn paard als hij nog nat is niet in de wei, maar een kennis van mij doet dat wel na goed uitstappen en dat gaat ook altijd goed.

Verder vind ik alleen een ongevoerde regendeken niet fijn in de winter, ik heb liever een voering erin. Ik heb geen reserve dekens, maar kan eventueel met zweetdekens + de ongevoerde deken wel een winterdeken vervangen in nood. Is overigens nog nooit nodig geweest!

saaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:47

ik zou beginnen met een ongevoerde regendeken, en dan kan je het opbouwen naar 150 tot 200 grams deken eronder, als je meteen een waterdicht winterdeken neemt dan kan je het niet makkelijk rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:23

Zou beginnen inderdaad met een regendeken, gewoon ongevoerd. Daarna over gaan naar een 200/250 grams. Desnoods een onderdeken voor erbij. Zeker als je paard 24/7 buiten staat is het fijn om nog een waterdichte deken voor het geval dat erbij te hebben.

Uitrijdeken gebruik ik niet vaak. Dit jaar voor het eerst het paard geschoren en nog niet echt met een uitrijdeken gereden. Maar als je buiten gaat rijden, echt op buitenrit en niet buitenbak en het is koud kan het misschien handig zijn.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:29

ik heb zelf geen ervaring met paarden 24/7 buiten te houden in de winter.
maar ik denk dat je een ongevoerde regendeken, 2 gevoerde regendekens 200/300 grams (voor als er een kapot is of nat dan kun je wisselen) en een onderdeken (voor erg koude dagen) nodig hebt.

je moet de dekens wel opbouwen want een deken er op doen als zn winteracht al is aangemaakt heeft niet zoveel zin, dan zal hij ook sneller onder de deken gaan zweten.

ook moet je rekening houden met, als hij met meerdere paarden en pony's (slopers) in de wei staat neem dan extra sterke dekens, hier betaal je meer voor maar uiteindelijk kun je je dat weer besparen op reparaties en nieuwe dekens.

een uitrijdeken heb je niet nodig voor een buiten pony.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:09

als je een 200 grams regendeken, een ongevoerde regendeken en een zweetdeken aanschaft dan heb je voldoende.
dan kan je in de herfst beginnen met de ongevoerde deken, als het kouder wordt dan doe je de 200 grams deken op, als het heel koud wordt dan kan je altijd nog de zweetdeken onder de 200 grams deken doen en als de 200 grams deken nat of stuk is dan kan je die vervangen door de zweet deken samen met de ongevoerde deken.
let wel op dat de regendekens ademen! Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:02

Ik heb een 300 grams regendeken en twee ongevoerde regendekens. Ik vind het wel fijn om altijd een droge achter de hand te hebben.

Zweetdeken eronder zou ik niet doen. Had ik ook altijd, maar die deken stak er altijd wel een stukje onderuit. Als het dan regende werde de zweetdeken nat, trok het water verder de zweetdeken in en werd de regendeken van onder nat. Gevolg, een koud en nat paard.

Als Anouar na het rijden bezweet is laat ik hem altijd zonder deken opdrogen. Ik woon vlakbij, dus dan ga ik even naar huis en ga ik na een half uurtje/drie kwartier de deken weer opdoen.
Het is heel belangrijk dat je paard na het werk goed afgekoeld is voor je de deken weer op doet.

Ik heb geen mogelijkheid om droog op te zadelen, dus als het regent moet ik gewoon een beetje doorwerken Haha!