Help, hoe krijg ik het tuig weer mooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneline

Help, hoe krijg ik het tuig weer mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 11:45

Heey,
Ik rijd nu twee verzorgpony's waarvan een een Welsh. Deze heeft vroeger ook wel eens ter recreatie voor de kar gelopen. Toen er een tweede kwam kon dit niet meer ivm onafscheidelijkheid Tong uitsteken
Nu willen we ( verzorgsters ) het rijden met de kar eigenlijk weer oppakken. We hebben als een soort van grap belooft dat als wij het tuig weer normaal krijgen de eigenaar de kar weer opknapt ( deze is nl net als het tuig zwaar verwaarloost )

Nu het tuig;
Het leer is helemaal beschimmeld en keihard geworden! Maar omdat het niet gescheurd of gebroken is zegt mijn medeverzorgster dat we dit nog wel goed krijgen.

Nu heb ik alleen geen idee hoe?!
Het leer is helemaal schrobben en dan invetten ofzo?
Iemand die hier ervaring mee heeft?

Mistie

Re: Help, hoe krijg ik het tuig weer mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:50

Ik weet niet zeker, maar ik denk eerst even de schimmel eraf halen Tong uitsteken

Daarna met een natte spons gewoon poetsen totdat ie weer iets soepeler word en daarna op laten drogen en daarna invetten.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:52

Poeh, wat een klus wordt dat!
Ik denk ook gewoon goed schrobben met iets water erbij ofzo. En dan een paar keer goed invetten.
Succes!

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:55

Schimmel er af halen met vochtige doek/spons. Daarna schoonmaken met zadelzeep. Dan paar keer invetten en een keer in de olie zetten.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:57

Schrobben lijkt me niet echt goed voor het leer.. Rolleyes

Inderdaad zoals ook al genoemd is; met een natte spons of doek schoonmaken, laten opdrogen en dan een paar keer invetten. Eenmaal lijkt me nogal weinig als het leer al helemaal hard is geworden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:57

wij hadden hetzelfde..
wij hebben een weke lopen boenen en vetten
kijk uit ermee, want het kan van binnen wel gebroken zijn Lachen

Anneline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 12:15

Okee!
Bedankt voor alle reacties. Ik had een het idee dat het lang ging duren maar ach, als ik die kleine kwiebus weer helemaal blij voor de kar kan zien lopen heb ik daar veel voor over! =)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:17

ik heb deze situatie eigenlijk ook een keer mee gemaakt, alleen dan gingen ze het karretje niet weer mooi maken *LOL*.

We hebben het tuig eerst een stuk of 5 keer goed ingevet (eerst in de zadelzeep) daarna goed in de olie, en daarbij hebben we ook alles uit elkaar gehaald, dus alle riempjes los. En zoveel olie erop dat het er gewoon af druipt. Na een week kon je dus niet meer zien dat het was ingevet dus de eerste paar keren heel goed ingevet. En toen zag het tuig er weer "schimmelloos" en mooi uit Lachen.