Onrustig met buiten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Onrustig met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 19:48

Een paard is heel moeilijk met buiten zetten. Zodra hij in het land komt rukt hij zich los en er is geen beginnen meer aan. Hij is ook heel angstig naar het land toe. Vaak rent hij zijn land ook weer uit als hij zich heeft losgerukt.

Wie heeft er tips, We hebben al geprobeerd met longeerlijn en touwtje andersom door het ringetje.

Mirjam

Nijnteee

Re: Onrustig met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:23

Weet je iets af van zijn verleden? Misschien heeft hij ooit iets meegemaakt in het verleden waardoor hij nu zo onrustig is, als dit zo is probeer veel vertrouwen te winnen, ik denk dat je daar het meeste mee kunt.. Verder kun je bijv. ook rustig naar het hek toelopen, als hij onrustig word loop je weer terug.. En zo opbouwen..
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:18

Ja inderdaad, het rustig opbouwen. Ik zou wel hulp vragen (met zijn tweeen of drieeen, maak er ook weer geen acht van) en dan rustig beginnen. Eerst kleine stukjes richting de wei en zo steeds een stukje verder.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:13

Mogelijk voelt hij zich heel slecht op zijn gemak in het weiland.
Misschien kan het een uitkomst bieden om de grond een na te laten kijken op wateraders. Die zitten in de grond en op plaatsen waar veel knooppunten (of slechts een enkele) zitten kunnen dieren zich erg slecht op hun gemak voelen, wat mogelijk zijn angst zou kunnen verklaren.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 11:37

Als hij eenmaal in de wei staat is er niks aan de hand. Hij rukt zich net voor de wei los en gaat rustig ergens anders eten een stukje verderop in het pad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:40

Ik zou aan grondwerk doen om hem iig aan de hand wat beter naar je te laten luisteren. Hij moet wachten tot jij hem loslaat en niet zich los gaan rukken. Leer hem bij het grondwerk ook te wachten als jij weidehekjes open doet en weer dicht, pas dan mag hij los. Op het moment dat je hem naar de wei brengt loop je het stuk 5 keer heen en weer terug en laat je pas de 6de keer los. Ook een paar rondjes in het weiland lopen leert hem dat hij moet wachten op jou. Probeer de sleur te doorbreken, probeer hem te verrassen.

Voor de rest klinkt het toch echt naar een opvoedingsprobleem en geen angst.

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:43

staat hij alleen op de wei of kan hij andere paarden zien? zoniet kan het een roep naar gezelschap zijn, anders gewoon opbouwen tot je hem rustig op het land kan zetten..Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:45

mirtje27 schreef:
Als hij eenmaal in de wei staat is er niks aan de hand. Hij rukt zich net voor de wei los en gaat rustig ergens anders eten een stukje verderop in het pad.

Dan lijkt het er inderdaad meer op dat hij gewoon een spelletjemet je speelt. En ik denk dat je met de aanwijzigen van Cassidy wel merkbaar verbeteringen kunt krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:52

Nog een tip als je met hem gaat oefenen: koop een touwhalster en een stick en een leadrope. Een touwhalster is een werkhalster, daarmee niet loszetten. Maar als hij het voor elkaar krijgt om zich met gewoon halster los te rukken, heb je met een touwhalster meer in te brengen. En trek handschoenen aan, brandblaren in je handen zijn geen pretje.

Met een touwhalster moet je overigens leren omgaan. Het is vrij scherp, en het paard moet bij het wijken voor druk leren dat hij een stapje op je afmaakt. Op dat moment moet je acuut de druk laten varen, het wegvallen van de druk is de beloning voor je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:54

En mocht je advies will hebben voor een boek over grondwerk: Inge Teblick heeft een boek geschreven dat "Grondwerk" heet.
Meer info over dit boek vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

en touwhalsters en leadropes/sticks kun je oa hier vinden: www.equiplay.nl

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:14

ander paard voor m laten lopen als je naar het weiland gaat en dan omdraaien (hoofd naar het hek toe) hek dicht natuurlijk en dan als hij/zij helemaal stil staat 4 benen aan de grond pas los laten

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:15

mirtje27 schreef:

is het dan niet zo als hij gewoon graag naar het land wil?

ja, hem daar rustig krijgen kan dan wel moeilijk zijn, hoe reageert hij dan als je hem eruit wilt halen?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 14:11

Bij eruit halen is er niks aan de hand. Maar hij is niet van mij maar staat bij mij op stal. Als hij eenmaal in het land staat is er ook niks aan de hand. Waarschijnlijk speelt hij inderdaad gewoon een spelletje. Of toch wel bang moeilijk te zeggen.

Mirjam

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:57

Ook al is hij van een ander en probeert je uit, heeft hij naar je te luisteren.
Denk zomaar dat er serieus wat schort aan zijn basisopvoeding. Ik zou daarom van de eigenaar verwachten dat hij er een paar keer bij is als je het paard naar buiten zet, je misschien wat aanwijzingen kan geven hoe je hem beter kunt benaderen. Als hij dat niet kan of niet wil, zou hij het wat mij betreft in het vervolg gewoon zelf kunnen doen. Ik zou geen blessures willen riskeren omdat een paard in die situatie niet onder appel staat.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:38

Klinkt mij als een paard met gebrek aan opvoeding. Waarschijnlijk is hij vroeger gewoon losgelaten naar de wei toe en mocht hij er zelf naar toe. Het is een lastig probleem, want als je 'm de hele tijd inhoudt door bijvoorbeeld zijn hoofd naar je toe te trekken, wordt hij alleen maar wilder en áls je 'm dan eenmaal loslaat, rent ie zichzelf nog eens een blessure.
Als het jouw paard niet is, kan jij er idd moeilijk grondwerk meedoen. Ik neem aan dat jij daar op een of andere manier werkt of gewoon helpt met buiten zetten.
Dan zou ik 'm toch rustig tegen houden en tegen blijven praten. Misschien af en toe eens halthouden en uitgebreid belonen. Misschien helpt het ook om hem als eerste op het land te zetten, zodat hij nog geen andere paarden ziet. En omdraaien in de wei. nóóit met zijn neus naar voren loslaten. Omdraaien, halthouden, halster afdoen en dan moet hij nog blijven staan, pas als jij een stapje achteruit doet mag hij gaan.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:50

Ben jij de eerste eigenaar van het paard??
ander zou ik het even met zijn oude eigenaar bespreken of dat bij haar ook gebeurde en wat ze er aan deet..

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:52

Belangrijk ook hier is het consequent en duidelijk zijn.
Je kunt (na in de bak geoefend te hebben) op de weg naar de wei en zelfs in de wei grondwerk oefeningen doen.

Verder is het van belang dat je bij het losrukken niet gaat hangen of trekken, één goede ruk (probeer de kracht die hij gebruikt dan te matchen) werkt vaak beter.

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:49

Al eens geprobeerd om met een ander (rustig)paard erbij dit te proberen? Misschien wordt hij dan na verloop van tijd rustiger als hij ziet dat de ander relaxed is...