Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wat ik een keer heb gehad is dat ik rustig aan het stappen was over een lang pad (fietspad met brede berm) en dat er een man liep met een hond en ik weet niet hoe, maar die hond kwam inene achter ons aan. Gerda's eerste reactie was rennen!! Toen droop die hond af..

als m'n paard even opzij springt is er vaak niets aan de hand (zien opeens een eng spook in de bosjes
) en ik praat ff tegen dr
dan stap ik af, teugels over dr hoofd en op een afstandje er langs lopen.. daarna loop ik er dicht langs of ernaartoe en raak ik het enge monster zelf aan en dan is het niet eng meer 

.
Door haar gewoon te laten lopen op haar eigen benen.
Denk dat ik misschien zou wachten tot ze het zat wordt, aangezien ze geen geduld hebt.
daydream schreef:Had pas een gesprek met iemand over dat iedereen dat anders oplost. We hebben het nu over als het nog geen gewoonte is zegmaar, en als je niet met een ander paard bent, want dan kan je daar natuurlijk gewoon achteraan.
situatie A- als je paard schrikt
situatie B- als hij nergens van schrikt maar gewoon stopt (meer het ik wil niet idee)
Mogelijkheden
- laten kijken en aanmoedigen , been
- been en zo niet tikje met zweep, zo mogelijk al voor het stilstaan
- combinatie
- anders...
En wat doen jullie - situatie C- als de gewone dingen niet helpen?
- eraf en zelf voorgaan
- achteruit laten lopen de kant die je op wil
- dan maar stilstaan en wachten tot hij het zat wordt en vanzelf een pas zet , dan belonen en zo verder tot het weer gewoon gaat?

Gelukkig is ze niet zo snel van iets onder de indruk, dus komt het niet zo vaak voor. Ik ben er nog nooit af gegaan voor iets engs..
Na even gekeken te hebben, gaat ze vanzelf wel weer lopen.
. mstrubbe schreef:als hij ergens bang van is en hij wil echt niet passeren ga ik er achteruit door, dat doet hij dan wel. Ik heb zo eens een bijna 750m achteruit gestapt in de richting die ik wilde omdat meneer vooruit geen zin had. Daarna heb ik het eigenlijk niet meer moeten doen. De mensen keken wel nogal raar maar dat is wel te verstaan
Nu gaat het steeds beter. Hij gaat wel elke keer weer even stil staan, maar vaak loopt hij dan meteen door.
daydream schreef:Had pas een gesprek met iemand over dat iedereen dat anders oplost. We hebben het nu over als het nog geen gewoonte is zegmaar, en als je niet met een ander paard bent, want dan kan je daar natuurlijk gewoon achteraan.
situatie A- als je paard schrikt
situatie B- als hij nergens van schrikt maar gewoon stopt (meer het ik wil niet idee)
Mogelijkheden
- laten kijken en aanmoedigen , been
- been en zo niet tikje met zweep, zo mogelijk al voor het stilstaan
- combinatie
- anders...
En wat doen jullie - situatie C- als de gewone dingen niet helpen?
- eraf en zelf voorgaan
- achteruit laten lopen de kant die je op wil
- dan maar stilstaan en wachten tot hij het zat wordt en vanzelf een pas zet , dan belonen en zo verder tot het weer gewoon gaat?
Ik zelf zou als mijn paard echt schrikt laten kijken en aanmoedigen, desnoods eraf
Als het meer een geval is van wil niet, zou ik ook eerst been geven en eventueel 1 tikje, en dan het stilstaan en wachten tot hij het zat wordt , of het achteruitlopen in de richting die je gaat. En eerst weer met andere paarden buitenrijden en me afvragen of het paard me wel genoeg vertrouwt en wat ik daar aan kan doen.
De reden waarom je een optie in een situatie kiest is ook interessant
Ps ik heb er maar geen poll van gemaakt want verschillende situaties