Extreme hitte & vervoer, wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Extreme hitte & vervoer, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 18:06

Mijn merrie en haar veulen staan op het moment bij de hengst.
Nu was de afspraak dat we ze morgen gaan halen,. maar nu zie ik dat het morgen 31 graden wordt. Het zal wel na 18 uur 's avonds zijn dat we erheen rijden, maar eigelijk denk ik dat het onverantwoord is om merrie en veulen een uur op lang de trailer te zetten met die hitte. Bovendien is mijn merrie nogal een stresskip en komt toch al behoorlijk nat van de trailer af. Dus ik zie maar van het ophalen af, en het wordt dan waarschijnlijk zondagochtend.
En het veulen is ook nog maar 8 weken, en durf dat ook echt niet aan

Nu ben ik benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen en tot welke temperaturen jullie je paard (en eventueel veulen) vervoeren??

Wiesje

Re: Extreme hitte & vervoer, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:35

Zo gauw ik het zelf te warm vind wordt hier geen paarden meer vervoerd. Temperatuur is niet direct aan kaartje te hangen, is ook afhankelijk van luchtvochtigheid etc.
Maar het weer wat ze voorspellen, dan dus niet Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:37

warm of niet, ze gaan bij ons gewoon altijd de trailer in. komt bij dat we dan wel zorgen dat er maar 1 op de 2-paards staat, zodat ze niet nog extra warmte ervaren van een extra paardenlijf.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:22

Vorig jaar heb ik mijn merrie met veulen (8 dagen oud) op de heetste dag van het jaar vervoerd, toen was het 36 graden. Ze stonden in een zeer grote vrachtwagen die goed geventileerd is, maar ik doe het niet meer als het niet hoeft. Ik had een rit van een half uur naar de hengst toen, kon niet meer wachten (ze is dezelfde dag al geinsemineerd met vers sperma), maar voor terug te halen zou ik het zeker niet doen. Dan maar een dagje langer van huis.
Maar ik heb al gehoord dat het op plaatsen in Nederland onweert, wie weet valt vanavond de temperatuur mee.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:54

ik vervoer dan voor 10:00 uur s'morgen dat gaat prima. kan dat niet?

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:57

eerst afspuiten Haha! dat deed ik vandaag misschien is dat een optie Tong uitsteken