pony schrikt telkens als ik haar halster wil pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missfi

pony schrikt telkens als ik haar halster wil pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 19:13

hoihoi

mijn zus heeft een shetlander van 3-4 jaar, miene...
het is een lieve meid maar heeft toch haar kuren...het probleem is dat we haar niet kunnen pakken..niet dat ze niet naar ons komt maar vanaf dat we haar halster aanraken of vastnemen schiet ze naar achter en loopt ze weg...
ik heb geprobeerd om zo nonchalant mogelijk in haar wei rond te lopen..zo hier en daar een grassprietje uittrekken..dan komt ze gemakkelijk naar me toe..ik raak haar niet aan tot ze aan mij komt en dan streel ik haar..vind ze heel tof maar vanaf dat ik aan haar halster kom is ze weg. dit is echt vervelend want zo kunnen we haar niet pakken hé...we willen haar ook niet oververmoeien door de hele tijd achter haar te zitten want ze moet binnenkort een veulen krijgen..
moet ik nu gewoon voortdoen met het nonchalant in de wei rondlopen en proberen zachtjes haar halster te nemen of moet ik haar omkopen met lekkernijen?

ik heb gehoord van mn zus dat miene blijkbaar eens met haar halster heeft vastgezeten en mss dat ze daardoor angst ervoor hft gekregen... hoe kan ik dit het best aanpakken?

tamary

Re: pony schrikt telkens als ik haar halster wil pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:17

Als ze wel gemakkelijk meeloopt een touwtje om de hals doen en haar zo meenemen.

Missfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 19:25

ja dat kan ik doen maar dan los ik het probleem niet op hé... en het probleem is ook dat als ze mij met een touw ziet ze niet meer gemakkelijk komt

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:32

Ligt aan het terrein als het gewoon bij jouw bijv. is dan kan je haar bijv. mee nemen door te roepen en dan een brokje of wortel te geven. en dan gewoon met een touw om der nek ofz. heen te doen en mee nemen. als ze dat later door heeft kan je het weer met een halster proberen en dan meteen een lekkernij geven als het goed gaat

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:34

Vertrouwen winnen.

Aai haar eens over de neus zonder gelijk het halster vast te willen pakken. Leer haar dat niet ieder bezoekje het halster vastpakken betekend.

Als je zover bent dat je bij de neus kunt, neem je eens een touw mee die je achter je rug legt.
Zodra je een beetje met haar aan het tutten bent doe je het touw vast.
Ze kan schrikken en verzet bieden, maar op dat moment moet je volhouden. Ze hoeft niet lang vast te zitten, maar wel totdat zij het verzet opgegeven heeft. Vervolgens beloon je haar met brokjes.

Zo bouw je het heel langzaam op.

Als het veulen er eenmaal is, probeer dan daar ook mee aan de slag te gaan. Hastertje om en na verloop van tijd ook al vast kunnen staan aan de andere kant van het hek bijvoorbeeld. Veulens nemen vaak het (angstige) gedrag van hun moeder over en dan heb je een probleem.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:28

ik sluit me volledig bij de bovenstaande tips aan, vertrouwen winnen door idd bijv. eerst een touw om haar nek te doen en haar te lokken met eten zodat je haar kan pakken met je touw, dit langzaam afbouwen met eten en dan kan je vanzelf vast wel het halster om doen Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:43

fjordnina schreef:
Vertrouwen winnen.

Aai haar eens over de neus zonder gelijk het halster vast te willen pakken. Leer haar dat niet ieder bezoekje het halster vastpakken betekend.

Als je zover bent dat je bij de neus kunt, neem je eens een touw mee die je achter je rug legt.
Zodra je een beetje met haar aan het tutten bent doe je het touw vast.
Ze kan schrikken en verzet bieden, maar op dat moment moet je volhouden. Ze hoeft niet lang vast te zitten, maar wel totdat zij het verzet opgegeven heeft. Vervolgens beloon je haar met brokjes.

Zo bouw je het heel langzaam op.

Als het veulen er eenmaal is, probeer dan daar ook mee aan de slag te gaan. Hastertje om en na verloop van tijd ook al vast kunnen staan aan de andere kant van het hek bijvoorbeeld. Veulens nemen vaak het (angstige) gedrag van hun moeder over en dan heb je een probleem.

Vertrouwen winnen doe je niet door je paard te overvallen met iets waarvan je al weet dat ze het eng vindt. Bovendien kan ook een shetlander een mens makkelijk het land door slepen als ze bang worden.

Win haar vertrouwen door geen enge dingen te doen op dit punt. Een probleem zoals dit frontaal benaderen helpt niet. Zoek een andere oplossing voor de probleemgebieden en werk om het probleem heen. Hoe groter het vertrouwen hoe kleiner het probleem wordt omdat je dan aan de "randjes" van het probleem kan blijven peuteren totdat er niks meer van over is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:55

Misschien is het verstandig om gewoon een klein stuk touw van een cm of 20 aan haar halster te laten zitten...op die manier kun je haar daar vastpakken.Heel rustig en zorg ervoor dat je zelf heel kalm blijft.
Neem de tijd en win haar vertrouwen door geduld,prijs haar de hemel in als het goedgaat Knipoog
Houd in de gaten dat het lang duurt voordat vertrouwen gewonnen is...kwijtraken is zo gebeurd Clown

Grondwerk is ook een goede manier om dit probleem op te lossen,zo leert ze om jullie te vertrouwen.Dit kun je zelfs doen als ze drachtig is...maar met dikke buiken....alles met mate Knipoog

Succes,groetjes...Tinky

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:49

tamary schreef:
Vertrouwen winnen doe je niet door je paard te overvallen met iets waarvan je al weet dat ze het eng vindt. Bovendien kan ook een shetlander een mens makkelijk het land door slepen als ze bang worden.

Win haar vertrouwen door geen enge dingen te doen op dit punt. Een probleem zoals dit frontaal benaderen helpt niet. Zoek een andere oplossing voor de probleemgebieden en werk om het probleem heen. Hoe groter het vertrouwen hoe kleiner het probleem wordt omdat je dan aan de "randjes" van het probleem kan blijven peuteren totdat er niks meer van over is.

Ben ik het niet mee eens.

We hebben hier zelf 45 jaar shetlanders, ik ben nu 19 en heb ze dus al mijn hele leven om mij heen. We gebruiken ze voor de fok, dus ik weet dondersgoed wat dat met een veulen kan doen. Zoveel tijd is er niet meer, wachten totdat het veulen er is heeft weinig nut, daar red je het niet mee.

We hebben hier zelf ook zo'n geval gehad, ook een shetlander en die is nu de eerste die naar me toe komt. Loopt niet meer weg voor een halster maar steekt bijna zelf haar hoofd erdoor. Het diertje was onmogelijk te benaderen.

Ik heb het toch voor elkaar gekregen met bovenstaande manier.

En een shetlander sleept je niet zomaar het land door, dat is pure onzin. Punt is alleen dat je erop bedacht moet zijn. Zodra je dat bent is er niks aan de hand en kun je het ook gewoon opvangen. Gaat ie hangen of trekken? Prima, doe maar een stap naar voren zodat de lijn niet meer op spanning blijft. Zo kun je het hele land door, bied de shet wel verzet maar gebeurt er niks en win jij uiteindelijk.

Missfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 19:15

We hebben er vandaag eens aan gewerkt..juist aan de wei is er een stalletje en ik en mn zus zijn daar naar binnen gegaan..en ze ging heel leuk met ons mee..dan heb ik eventjes de deur dicht gedaan en dat vond ze ok. ik heb dan zachtjes haar halster vastgenomen en ze schrikte zelfs niet eens. toen dat ze zo braaf was heb ik ze de hele tijd geprezen en wat snoepjes gegeven. Ik heb haar dan een nieuwe halster aan gedaan omdat die oude wat kapot was...heb dan een touw aan haar halster vast gezet en kheb dan een paar rondjes in de wei rondgeloven..telkens als ze braaf was (na een ronde) dan prees ik haar en gaf haar een snoepje..maar dan op een bepaald moment stond mijn zus in de wei en toen ik erheen wou gaan begon ze tegen te werken en te steigeren...duurde niet echt lang maar ik moest haar goed vasthouden of ze was weg..dan had ik haar natuurlijk berispt en kreeg ze geen beloning tot dat ze een paar ronden weer braaf rondstapte. dat steigeren heeft ze dus 2x gedaan.. en telkens was het als we nr mn zus gingen. was echt raar dat ze zo doet..mss herinnert ze die keer dat ze vastzat met haar halster toen mn zus bij was en associeert ze onaangename dingen met mn zus? maar dat klopt ook niet want in de stal liet ze zich wel strelen door mn zus. bizar hé Lachen

al bij al heb ik er een goed uur mee gewerkt en dan haar rustig weer los gelaten. het viel dus goed mee behalve die 2 incidenten.

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:38

ik vind het goede tips die hier gegeven worden hoor! Alleen denk ik dat dit ook een combinatie is met ondeugende shet! Ik heb er vroeger ook zo een gehad die de ene keer zich gewoon liet pakken en de andere keer zoiets had van doeiiiiii ik ga lekker niet met je mee, bekijk het maar! Shets hebben toch ook een lekker eigenwijs karakter!
Ik vind aan je verhaaltje dat je wel erg snel toegeeft... Je zegt dat wanneer je het halster vast wil pakken dat ze al weg wil rennen. Je zal waarschijnlijk vast wel eens de kans krijgen om het halster vast te pakken, maar dan moet je het niet meteen opgeven door los te laten als het haar niet zint... Dan denkt ze; ooh dat is lekker daar kom ik lekker snel vanaf... Ik ben van mening dat je niet ze snel op moet geven...
Je geeft aan dat ze vroeger is blijven hangen. Als ze niet tegen de druk kan wanneer je het halster vast hebt, zal ze hier toch opnieuw aan moeten wennen en erachter moeten komen dat de enige manier om de druk te voorkomen is om vrijwillig mee te lopen... En dan zul je toch echt moeten oefenen... tips heb je daarvoor al gehad hierboven.. Vergeet niet te belonen!
Ik begrijp omdat ze drachtig is, dat je niet te wild met haar wilt doen, maar ik neem aan dat ze dit gedrag ook had toen ze niet drachtig was?
Als ze haar veulen heeft, kun je hier dan toch wel mee oefenen?