scheren in de zomer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rozzy

scheren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 17:08

Mijn pony komt net als de voorgaande zomers wel in zijn zomervacht maar hij is niet zo glad als het hoort. Als je hem zo ziet denk je: die zit gewoon mooi in zijn vacht en je merkt ook niets aan hem, maar als je hem aait voel je dat hij (vooral op zijn hoofd/hals/borst) nog wat dikker in zijn vacht zit.
Ik merk verder niets aan hem alleen ben ik bang dat als het warmer word, hij het ook warmer krijgt en dat hij er dan wel last van gaat krijgen. Nu werd er aan mij voorgesteld om hem te scheren zodat hij het in de warmste maanden niet zo heet heeft.
misschien handig om te weten:
De pony is 28, waarschijnlijk de reden waarom dat hij niet meer zo glad in zijn zomervacht komt.
hij loopt L2 en gaat nog gerelmatig mee op wedstrijd en word dus ook (bijna) elke dag gereden of gelongeerd.
Is het mogelijk om hem nu nog te scheren? hoe zal het eruit zien? en is het wel verstandig?
lijnzaadolie en andere dingen om te verharen krijgt hij al, hij zit ook niet lelijk in zijn vacht maar gewoon net iets dikker.
alvast bedankt!

Yorghos

Re: scheren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:15

Ik denk dat je best wel kunt scheren. Zeker als we weer zo'n hete zomer krijgen, zal hij zich veel prettiger voelen.
Ik weet niet of Robin ook dag en nacht buiten staat? Want dan moet je met slechter weer wel weer met dekens gaan slepen

Banjer (24jr.) heeft ook een net iets dikkere zomervacht dan de andere paardjes op stal. Hij lijkt er niet echt last van te hebben, dus ik doe er niets aan. Bovendien rijd ik niet veel meer.
Misschien zou ik scheren wel overwegen als hij straks de halve zomer op de wei staat te zweten.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:17

Robin staat 's nacht binnen Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:24

Je kunt prima scheren hoor, ik zou dan alleen wel opletten dat hij het niet te koud krijgt dus als het onder 12 graden komt een dunne zomerdeken opdoen en als het stormt binnen zetten, paard kan wel wat regen hebben, ook als hij geschoren is maar veel regen icm wind is niet goed.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:32

met regen/storm hoeft hij nooit buiten te staan dus dat is geen probleem Lachen ik ben ook wel beniewd of dat er iemand is die weet hoe hij onder zijn vacht uit zal komen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:43

hoe bedoel je? gewoon iets kaler lijkt mij Tong uitsteken

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:51

vaak zie je dat de kleur veel valer word Knipoog en ik weet of een paard/pony in de zomer anders onder zijn haren uit komt dan in de winter Nagelbijten / Gniffelen omdat de vacht nu toch al dunner is ofzo zeg maar Clown

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 05:44

Ik heb mijn tinker ooit geschoren en onder zijn zwarte vlekken kwam een vaal donkergrijs vandaan. Valer worden ze altijd wel omdat je meer van de huid gaat zien en minder van de haren met pigment.

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:46

Ik zou hem gewoon scheren Melanie. Gewoon doen Knipoog. Robin is je met dat warme weer waarschijnlijk alleen maar heel dankbaar dan! en idd bij storm binnenhalen, en als 't een stuk frisser is een zomerdekentje opdoen! (als je er ngo geen hebt, bij Hypo hebben ze mooie burberry zomerdekens, nu ook in het roze, mja dat roze is mss wel een beetje zielig voor Robin hoor, moet je als een redelijk op leeftijd zijnde man, die nog redelijk vaak tussen de dames loopt (wedstrijd) met roze lopen Haha! nja, mss vinden die merries het juist heel aantrekkelijk! haha. Nja, ik zou het dus gewoon doen Knipoog
Hij zal idd wat lichter bruin worden denk ik.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:48

Gewoon doen hoor! Toen ik mijn pony nog had, sprongen we in ZZ en had ie het gewoon te warm. Dan is scheren echt veel fijner voor het dier!!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 10:59

bedankt voor de reacties Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:56

Iets valer zal hij wel worden maar niet veel omdat je alleen de zomervacht eraf scheert en niet de dikke wintervacht. En troost je, na een paar weken valt dat vale helemaal niet meer op en gaat hij juist glimmen als een spiegel!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:57

Je kunt hem best nog scheren.
maar houd (zeker omdat hij wat ouder is) met regen wel in de gaten.
ze kunnen best wat hebben hoor.

Mijn kleine wobbe (shet) zit ook nog flink dik in zijn haar.
heb hem vorige zomer en dat jaar ervoor ook geschoren omdat hij niet verhaarde en zo stond te zweten.
Nu zweet hij nog niet, maar je ziet wel dat hij het er warm onder heeft.
als het nog erg lang duurt dan scheer ik hem toch.