Vliegen rond de ogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Vliegen rond de ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:30

Vooral in de middag hebben mijn pony's heel erg veel last van vliegen rond de ogen.
Ik heb wel vliegenfrontriemen en een vliegenkap, maar ik wil ze liever niet met halster om hebben in de weide. Ik spuit ze verder wel in met vliegenspray en heb nu een vliegenstick gekocht waar mee ik rond de ogen een rondje heb gezet, alleen gisteravond gedaan en weet straks pas of het helpt.

Wat doe je aan die rotbeesten rond de ogen, het lijkt mij behoorlijk irritant ze kruipen er soms zowat bijna in Hamer

Angela

Re: Vliegen rond de ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:51

Ik doe de paarden een vliegenkap op, die niet aan het halster vast hoeft. Doordat hij aan de onderkant met klitteband vast zit, is hij ook zo los als je paard ermee blijft hangen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:55

De mijne krijgen vliegenfrontjes op.
Van mijn vliegenkappen krijgen ze zowat een depressie Haha!
De ene vind die oren eraan niks, de ander z'n ogen ontsteken er van en de laatste vliegt bijna door de draad met zijn muts op Haha!

Je kan er eigenlijk niet veel aan doen, het is de natuur... Af en toe denk ik dat wij ons er meer aan ergeren dan de paarden zelf

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:46

Mijn merrie krijgt ook gewoon een vliegenmasker op, die niet aan het halster vast hoeft...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:31

Bij agradi kun je vliegennetjes (geen masker dus) bestellen die ze ook zonder halster om kunnen doen.
Bij ons oudje was de pasvorm niet helemaal ideaal, maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat hij met de gewone vliegennetjes in de kleinste maat ook altijd ruzie heeft. Dus qua maat is hij niet echt representatief.

We hebben ze dus gewoon met netje en halster op in de wei.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:33

Ook mijn paarden hebben een vliegenmasker op (zonder halster) tegen de vliegen. En ze zijn er erg blij mee (vermoed ik Haha! ).

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:15

ook vliegenmasker om in de wei dag en nacht trouwens en gaat erg goed

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:41

Falco sloopt al die dingen (bv. vliegenfrontriempjes) en loopt weg als ik met vliegenspray/-roller aankom... Dus ja, dan denk ik: los het dan zelf op! En dat doet hij ook: als ze op hem zitten, schudt hij zijn hoofd door een struik. Grappig om te zien, maar ik vind het wel erg voor hem. Maar ja, hij laat zich niet helpen...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 20:43

Ik heb nu de roller en die werkt super wel even elke dag rondje doen om de ogen. Niet te dicht bij de ogen, zitten soms nog vliegen maar niet zoveel.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:56

Inderdaad.. de vleigenkap kan ook zonder halster.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:19

Ik denk niet dat je de vliegen weg krijgt zonder een masker of netje voor te doen. Ik had eerst een vliegennetje waarbij je geen halster om hoeft maar vaak na het rollen hing ie onder aan het gezicht. Dus nu heb ik hem gewoon aan het halster gemaakt en die krijgt ze om voordat ze de wei in gaat. Dus 's nachts heeft ze niks om.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:26

Mijne hebben ook een vliegenmasker om, zonder halster. Eentje met twee gaten voor de oren en eentje met een bontrandje achter de oren, zoals bij een halster.

Geen ontstoken ogen meer, geen knettergekke paarden meer.

Als jouw paard ontstoken ogen krijgt van een vliegenmasker, vraag ik me af of je de juiste maat wel hebt. (groot genoeg?)
Dus dat hij niet met de oogharen in het gaas zit, of het gaas direct op de ogen. Het gaas hoort een beetje van de ogen af te staan.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:57

Ik heb ook alleen een vliegenfrontriempje. Dit werkt nog niet voldoende, maar er is ook weinig aan te doen. In de zomer heb je gewoon veel last van die beesten, en helaas gaan ze dan vooral bij de ogen ziten.
Ik maak zijn ogen altijd wel goed schoon, de natte plekjes schoonmaken (hier komen de vliegen juist op af) en eventueel met een roller wat vliegenspray eromheen.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:40

Bij HH is toch zo een nieuw vliegennetje die je niet met halster hoef te dragen?
Ik heb het zo een beetje opgegeven met die vliegen, zo wat niks helpt.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:44

er zijn geloof ik genoeg vliegendingen die zonder halster aankunnen Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:21

Stick werkt voldoende even een rondje om het oog zetten (niet te dicht bij het oog er beetje ruim om heen zodat het niet in contact kan komen met het slijmvlies!)
Met buitenrijden langs de bomen en struiken bij de zandpaden zitten veel dazen enzo!! Dus dan zorg ik dat ik een vliegenfrontriempje aan het hoofdstel heb, en goed spuiten met zelfgemaakte antivlieg op de rest van het lichaam.

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:27

Mijn paardjes hebben ook een vliegenmasker op,ook zonder halster.
Tot voorheen hadden ze dat wel,maar ik vond het maar niks.
Hoewel ze toch al met deken op in de wei staan,smeer ik ze altijd nog zelfgemaakte vliegenolie op.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:28

Mijn fjordje staat ook met een vliegenmasker op (zo een met van die oogjes erop Schijnheilig ) en hij heeft nergens meer last van. hoef er geen halster meer bij aan, en ook met rollen zit het ding nog muurvast! Lachen echt een fijn ding Lachen
met rijden heb ik een vliegenfrontriem aan zijn hoofdstel, maar dan pakken ze de rest van zijn lijf wel..
(@ bojangles; mag ik vragen hoe je die vliegenspray hebt gemaakt? via pb? )

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:06

je kunt natuurlijk gewoon een vliegenmasker kopen waarbij het halster niet omhoeft.. anders kun je een beetje vliegenspray op een doekje doen en voorzichtig!!! rond de ogen wrijven.