Waar moet ik op letten bij de aanschaf van dit paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:10

Aanstaande zondag ga ik kijken naar een paard. Ik zag de advertentie op internet en heb toen meteen een afspraak gemaakt.
Zondag is dus de eerste afspraak. Het is een merrie die 24 juni 2 jaar wordt. Rijden kan ik er dus nog niet op. Waar moet ik op letten als ik naar haar ga kijken?? Mocht ik denken van: ja, dit is het paard dat ik zoek! dan wordt ze uiteraard eerst gekeurd door een dierenarts. Maar die komt dan pas op de tweede afspraak.

Dit stond trouwens in de advertentie:

Wat vinden jullie van haar? En wat vinden jullie een redelijk bedrag om voor haar te betalen? Haar vader is Concetto en de vader van haar moeder is Voltaire. En wat betekent het als haar voorbeen aan de vlakke kant is?
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen! En ik hoop ook dat dit hier goed staat, anders even temmen Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-07 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentie verwijderd.

CarinaR

Re: Waar moet ik op letten bij de aanschaf van dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:12

ik vind de foto onvoordelig... zijn er niet meer fotos van?
ik denk dat je juist om de draf moet vragen, dan weet je wat ze bedoelen met dat vlakke beengebruik.

sucecs

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:18

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat ze haar voorbenen niet actief / duidelijk beweegt. (Weinig schwung... iets in die richting) ik zou daar inderdaad goed op letten. Ik zou zowiezo heel goed op de gangen letten, want daar zit per slot van rekening alles in.
Bovendien zou'k áltijd een proefrit maken om te kijken of het 'klikt', hoe ze zit en hoe ze aan je been en hand is...
Ik zou het zelf nogal een lastige zaak vinden, want je bent zó verkocht aan een paardje, maar ik kan zelf de lichamelijke conditie ook niet kritisch beoordelen. Kun je niet iemand meenemen naar de koop om te komen kijken? Desnoods een paardenarts?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:19

-> VMR-TAO

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:20

Ik heb inderdaad geen foto's waarop zij in stap/draf/galop te zien is. Nog wel een hoofdfoto, maar dat schiet ook niet op.
Ik zal wel vragen wat ze ermee bedoelen zondag.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:24

Wolffie schreef:
Bovendien zou'k áltijd een proefrit maken om te kijken of het 'klikt', hoe ze zit en hoe ze aan je been en hand is...

Ze is nog niet eens 2 dus rijden kan niet!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:24

@Wolffie: proefrit wordt een beetje lastig met een twee-jarige

Ik zou inderdaad juist naar de draf kijken, als ze daar zelf al niet zo heel positief over zijn. Aan de andere kant, aan de draf is meestal wel wat te sleutelen, stap en galop liggen al veel meer vast. En als ze geen spectaculaire knie heeft...tja, het is maar wat je wilt. Persoonlijk wil ik geen halve hackney, geef mij maar een wat ouderwetser bewegend paard. Net wat je zelf wilt
Voor de rest zou ik haar laten bekijken door iemand die verstand heeft van jonge paarden. Ik vind het zelf erg lastig om te zien wat er uit gaat komen.
Ik zou goed vragen hoe ze tot nu toe is opgegroeid ( opfok, stalling, dat vrijspringen, hoe vaak hebben ze dat gedaan ). Kan je eventueel de moeder bezichtigen, dat is altijd interessant! Waar je voor de rest op moet letten, hangt van je eigen wensen/eisen af. Zo'n jong paard blijft toch altijd een gok!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:51

Wat zoek jij eigenlijk in een paard?
Laat ik het zo zeggen, zoek je een leuk recreatiepaard waarmee je eens een keer een westrijdje kan rijden, zowel springen als dressuur, of zoek je een paard dat in de toekomst echt meer moet kunnen op dressuurgebied?

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:06

Ik zoek inderdaad een recreatiepaardje waar ik lekker mee kan rijden in de bak (dressuur en springen) en op buitenrit kan gaan. Misschien in de toekomst eens een keertje wedstrijden ofzo, maar ik hoef niet tot de Z te komen Knipoog (zou wel leuk zijn natuurlijk haha maar dat haal ik toch nooit Knipoog )

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:07

@ erleyne: bedankt voor de tips. Die neem ik zeker mee!

De dierenarts controleert bij de keuring toch ook wel de gangen? Neem aan dat hij dan kan zeggen of het goed is of niet?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:08

In dat geval vind ik het een heel leuk paard en zou me vooral niet druk maken over een wat vlak voorbeengebruik.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:10

De da controleert alleen of het paard niet kreupel is, hij zal je niks vertellen over de kwaliteit op het gebied van dressuurmatige aanleg ofzo. Dat wordt in ieder geval niet meegenomen in je keuring. Bovendien moet je je afvragen hoeveel waarde dat heeft, niet elke veearts heeft verstand van (sport) paarden buiten het medische stuk ( veel wel natuurlijk ). Je kan dan beter iemand meenemen die je vertrouwt op dat gebied, een bevriende fokker, of je instructeur bijvoorbeeld.

Zoals LDRD al zegt: ik zou een paard niet laten staan voor een wat vlak voorbeen ( maar ja ik geef daar dus niet zo veel om Knipoog ) Er zijn zat paarden in het Z die een (wat) vlak voorbeen hebben!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:13

Bedankt voor de uitleg Lachen

Wat is het nadeel eigenlijk van vlak beengebruik? Oog het plaatje dan minder mooi? Lukt het strekken dan minder goed?

Wat zouden jullie voor dit paard geven? (bedrag) ?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:18

Weet je wat meer van de afstamming? Zijn er veel predikaten in de merrielijn? Ze blijft natuurlijk vrij klein ( vraag ook even naar moeders stokmaat! ). Ik vind het moeilijk er iets over te zeggen, aangezien ik het bij jonge paarden moeilijk vind inschatten. Maar ik denk niet dat je er echt heel erg veel voor zou moeten geven. 2000-2500 ofzo? Is maar een ruwe schatting van me hoor! Als er veel predikaten in de moederlijn zitten, kan het wel eens hoger uitvallen, vanwege de geschiktheid als fokmerrie. Maar dat is voor mij onbekend terrein

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:19

Tjah het is wat de zot er voor wil geven natuurlijk.

Ik heb indertijd 4000 euro betaalt voor een tweejarige met KWPN'papieren.
Achteraf vond ik dat wel een héél hoog bedrag maar nu vind ik wel dat ze m'n geld waard was.
Ik zou denk ik zo'n 2500 euro betalen. Je bent sowieso niet van plan om echte prestaties te leveren dus een heel duur paard heb je niet echt nodig Lachen Wie weet kom je er toch wél met dit paard? Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:19

Vlak voorbeen komt wat minder uit de schouder naar voren. Voor een echt dressuurpaard is een beetje voorbeen wel gewenst, maar er zijn er zat met een vlakker voorbeen die GP gelopen hebben hoor.

Tjsa en wat zou ik ervoor geven....ze is wel aan de kleine kant dus dat drukt de prijs behoorlijk, 2 jaar pas, wel leuk papiertje....2500 - 3000 euro?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:23

Een leuk recreatiepaard is stoer en niet paniekerig. En verder moet zo'n paard voor je willen werken.
Je zou een paraplu, krakend zeiltje oid engs mee kunnen nemen en kijken hoe ze daar op reageert. Komt ze na het wegspringen snel weer kijken? Durft ze al snel de paraplu aan te raken? Is ze te lijmen met een bemoedigende stem of brokjes?

Verder vind ik het prettig als zo'n jong paard vertrouwd in handen is geweest. Probeer haar dus goed aan te raken over haar lijf (of vraag of de eigenaar dat wil laten zien) en probeer alle voeten even op te tillen. Dat vergemakkelijkt ook het inrijden straks.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:30

@ kebie: Dit zijn inderdaad ook nuttige tips! Maar is het niet zo dat dit nog allemaal aan te leren is? Als ze nou wegspringt van de paraplu is dit dan gelijk een schrikachtig paardje?

Ze vragen voor deze merrie 3.500 euro maar ze vertelden ook dat een serieus tegenbod geaccepteerd zou worden. Nouja, ik kijk wel wat ik haar waard vind.

Ik ben blij dat ik dit topic heb aangemaakt! Heb toch al veel goede tips ontvangen, bedankt hiervoor Lachen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:32

Hmm, 3500 vind ik een beetje veel.
Kan je eens kijken of de merries predikaten e.d. hebben? dat doet de fokwaarde nl wel stijgen maar zoniet zou ik deze laten staan.

Voor 3500 euro heb je een leuk recreatiepaardje waar je wél al kan op rijden Knipoog

Probeer het met een bod van 3000, hoger zou ik niet gaan.
Maar als die klik er echt is, en jij zegt; "Dit is HET paard!" zou ik het zeker wel doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:41

Je kunt aan de schrikreactie zien wat voor type karakter je voor je hebt. Een paard dat schrikt en vrij snel gaat kijken is vrij gemakkelijk bomproef te maken, een paard dat door de heining vliegt van schrik en drie dagen later nog niet naar dezelfde plek terug durft krijgt een normaal mens nooit bomproef. Het gaat er dus om hoe het paard omgaat met schrik en in hoeverre jij daarmee om kunt of wilt gaan. Daar je aangeeft eigenljk een recreatiepaard te zoeken, is het handiger om een paard te kiezen dat niet een paniekvogel is.
De schrikreactie die jij zou moeten wensen (in mijn ogen) is een paard dat even in elkaar duikt en vrij snel toch gaat kijken wat dat nou voor vreemd ding is.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 05-06-07 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:42

Kims schreef:
@ kebie: Dit zijn inderdaad ook nuttige tips! Maar is het niet zo dat dit nog allemaal aan te leren is? Als ze nou wegspringt van de paraplu is dit dan gelijk een schrikachtig paardje?

Ze mag best schrikken, dat zal elk jong paard doen. Waar het mij om gaat is dat ze dan vervolgens niet blijft staan snorken in een hoekje of gelijk kilometers ver weg rent. Want dat zal ze dan ook doen als je met haar onder het zadel buiten gaat rijden en dan kom je; of het erf niet af, of ze slaat op hol. Beide geen feest
Laat haar los in de bak. Als ze schrikt mag ze maximaal 3/4 passen weg galopperen en daarna moet ze stoppen en omdraaien om te kijken waar ze van geschokken is. Als je haar dan vervolgens lokt met stem of brokjes moet ze weer toenadering zoeken en vrij vlot gaan kijken bij dat enge ding. De eigenaar zal ze waarschijnlijk eerder vertrouwen dan jou, dus je kan ook vragen of die het testje uitvoert.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:43

Je moet eigenlik even op sport horses kijken wat daar de gemiddelde prijs voor een 2-jarige is en daar kun je ook naar anderen kijken met zo'n beetje dezelfde afstamming van vaders en moeders kant die al wat ouder zijn. Veel hengsten vererven toch bepaalde kenmerken, gangen, bouw en karakter. Wat Joost en Voltaire betreft, dat zijn altijd hele goede hengsten geweest.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:49

Op de foto lijkt het wel of ze een vrij steile schouder heeft en voor wat meer ondergeschoven staat, maar als je recreatief gaat rijden is dit niet zo erg, en trouwens één foto zegt niets, ze kon net verkeerd staan, voor jou doel vind ik het wel een hele leuke 2-jarige met prettige uitstraling.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:09

De advertentie van haar staat op sporthorses.nl , wel een gemiddelde prijs voor een 2-jarige zo te zien.

Citaat:
voor jou doel vind ik het wel een hele leuke 2-jarige met prettige uitstraling.

Dat is ook waar ik op ben gevallen inderdaad. Ik vond ze er leuk uit zien! En ik hoef ook niet zo'n groot paard eerlijk gezegd. Dit vind ik wel een mooi maatje!

Ik ga zeker een paraplu meenemen. Maar wat als ze nou helemaal niks doet? Dus als ze erbij staat te kijken van: huh? Is ze dan niet te flegmatiek? Ik wil ook geen saaie donder zeg maar haha.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:59

Kims schreef:
Ik ga zeker een paraplu meenemen. Maar wat als ze nou helemaal niks doet? Dus als ze erbij staat te kijken van: huh? Is ze dan niet te flegmatiek? Ik wil ook geen saaie donder zeg maar haha.

Twee mogelijkheden als ze niets doet met die paraplu: of ze kent hem al en dan moet je iets anders engs verzinnen of ze is inderdaad erg nuchter. Als ze zo nuchter is, hoeft dat niet te betekenen dat het een saai paard is, maar dat blijkt heus wel als je haar even los in de bak laat lopen en eventueel een beetje opjut. Gelderse paarden willen nog wel eens erg nuchter zijn, maar saai zijn ze zelden..... (ik weet niet of er Gelders bloed in dit paard zit?)
Eerlijk gezegd zou ik het zelf erg prettig vinden als ze nuchter reageert, dat is erg handig bij een recreatiepaard Knipoog