grondwerk hoe te beginnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

grondwerk hoe te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:38

hejj..
momenteel is het enige wat ik met mijn pardje doe het rijden zelf, alleen ik wil wel eens wat anders.

nu weet ik dat er heel veel dingen te doen zijn naast je pony mar verder dan longeren kom ik eigenlijk niet.

heeft iemand ideen over wat ik met mijn paardje kan gaan doen en zou je dan ook uit kunnen leggen hoe het moet?

alvast bedankt

ps. als het fout staat moet je het maar verpaatsen

DubaiDream

Re: grondwerk hoe te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:57

Ja, er is een boek van inge teblink

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen, zoals bijvoorbeeld je paard los in de bak te doen, en er obstakels in te zetten. Bijvoorbeeld een klein paadje afzetten met een slag naar links en een naar rechts, waar je hem door moet drijven (met lichaams houding dus) of over een paar lage kruisjes, door pionnen... Je zult er trouwens van versteld staan als je een keer met je paard gewoon gaat wandelen, dat dat ook heel leuk kan zijn Lachen

MyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:54

Waar wij met grondwerk mee zijn begonnen is eerst longeren, zorgen dat hij de commando's goed kent en eraan gewend is om op de cirkel te lopen. Dan los met iemand er naast en een halster om, zodat er ingegrepen kon worden.

Daarna gewoon helemaal los en nu is het dus vrij longeren geworden. Dan voorzichtig eens wat balkjes bv. neerleggen en zo kan je ook vrij gaan springen op de cirkel Lachen Super en werkt goed om een band te scheppen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:47

Grondwerk begint bij mij op de grond aan het touwhalster, met leadrope en stick. Aan het halster ga je proberen de bewegingen van het paard te controleren: stapje vooruit, achteruit, naar rechts en naar links, daarbij iedere kleinste poging belonen, later kun je de oefeningen moeilijker maken, obstakels neerzetten, het tempo verhogen. Vanuit het werk aan het touwhalster kun je uitbouwen naar het werk @ liberty, dus zonder halster en leadrope. Complete controle van je paard, ook op een afstand, en uiteindelijk in het zadel...

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:17

ik laat mijn paardje altijd los op de spuitplaats staan.. als ze pas teveel naar voor zet.. zet ik haar weer trg... als ze dr stal in rent haal ik er weer uit en moet ze even los blijven staan op de spuitplaats als 'straf' ze doet het echt al heel goed en luisterd perfect naar het woordje 'blijf' kan zelfs mijn spullen aan de andere kant van stal opbergen en ze blijft gewoon staan.. heel handig en zo weet ze goedd dat jij baas bent. ik doe het echt altijd voor en na het rijden.. ik kan dr zelfs op die manier wassen etc.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:20

Hier zijn al zoveel topics over, over zulke onderwerpen volgens mij Lachen

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:10

iedereen bedankt voor de tips, ik ga ze zeker eens proberen.

alleen wel een vraagje: wat voor een obstakels gebruiken jullie dan? hindernissen zijn voor mij namelijk geen optie omdat paard niet mag springen.

@Joscaa: ik weet dat er meerdere topics zijn, maar hierin kon ik geen specifieke dingen vinden buiten het ik doe grondwerk. ik wilde nu eigenlijk wat meer info over "wat" je dan precies doet

karen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:46

Hoi,
Dit is toch een forum voor Nederlanders ? Ik moet jullie toch niet als Belgske komen vertellen dat de Freestyle methode van Emiel voest een geweldig begin is voor grondwerk ! Gezond verstand, praktisch en begint bij het begin ! Neem een kijkje bij Emiel Voest en je hebt meteen een heleboel ideeën (met foto's erbij) voor leuke en zinvolle oefeningen die je met je pony kan doen.
Ik wens je veel plezier met het grondwerk. Nog een kleine tip : vergeet niet dat grondwerk geen spelletje is. Houd altijd rekening met de veiligheid van jezelf, je paard en anderen.
Groetjes,
Karen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:50

Kom hier maar eens kijken. ik ben er nu een paar maandjes mee bezig, dus heel erg ver zijn we nog niet. Dan kun je zelf zien hoe je het doet. Vanaf een forum zonder zicht erop is het toch wat lastiger.

Heb je interesse om het eens te zien, pb dan maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:38

lativia1 schreef:
alleen wel een vraagje: wat voor een obstakels gebruiken jullie dan? hindernissen zijn voor mij namelijk geen optie omdat paard niet mag springen.

Pionnen, zeiltje op de grond, balkje waar hij overheen moet, zijwaarts langs overheen moet, paar autobanden...hindernispalen met een jas erover, poortje maken van een paar hindernispalen en een zeil erover...soort brug met leuningen maken tussen twee hindernissen door: je hoeft niet meteen te springen als je een hindernis ziet?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:41

allemaal bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee. meer is natuurlijk altijd welkom!!

@cassidy: natuurlijk hoef je over hindernissen niet altijd heen te springen maar ik wil gewoon uitsluiten dat hij toch springt. voor de rest zij het inderdaad obstakels die ik is ga uitproberen, bedankt!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:28

karen_vs schreef:
vergeet niet dat grondwerk geen spelletje is. Houd altijd rekening met de veiligheid van jezelf, je paard en anderen.

Heeft ze helemaal gelijk in, maar je kan er wel als een 'spelletje' mee beginnen.
Ik doe niet echt bewust aan grondwerk, maar zoals wat Cassidy hierboven al zei; stapje terug, opzij, om, voetje geven, laten inbuigen, hoofd naar de grond etc. En dan zonder zweep en snoepjes.
Eigenlijk is het alleen maar praktisch. Vanuit daar kan je weer wat verder gaan met loswerken, maar dat is best moeillijk.
Ik hou het altijd heel simpel, omdat ik het zelf niet goed kan en niet mijn paard wil lastigvallen met 'slechte paardentaal'.
Wat ik doe is gewoon een beetje longeren zonder longeerlijn. Wel een touw in je handen om de richting aan te geven en eventueel te zwaaien als er geen reactie komt.

Mijn grootste tip Clown is; hou het kort! Kort maar krachtig. Dan ging het goed, ben je zelf supertevreden en je paard dus ook.
Die vind het dan leuk dat je komt en gaat je vertrouwen en daar draait dat grondwerk eigenlijk om, (voor mij)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:59

lativia1 schreef:
maar ik wil gewoon uitsluiten dat hij toch springt.

Een keer een huppeltje kan toch echt geen kwaad hoor...anders zou je je zorgen moeten maken over iedere galopsprong over een plas die je paard gaat maken...

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 18:17

nee een keer een klein huppeltje is inderdaad niet zo erg, maar als het niet nodig is laat ik hem gewoon liever niet springen.

voor de rest bedankt voor de tips. ik ga ze uitproberen