Nog maar eens een trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Nog maar eens een trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:17

Als het om de trailer gaat heeft mijn paard een heel uitgebreidde trukendoos.
Er is hier de laatste tijd al veel over trailerladen geschreven, maar in die situaties vind ik mijn paard eigenlijk niet terug Clown Daarom maar een nieuwe vraag.
Lang verhaal, sorry hopelijk willen jullie de moeite doen om het te lezen Knipoog

Mijn paard heeft waarschijnlijk wel een beetje een trauma. Dat weet ik, want ik stond erbij toen het gebeurde. Bloos (Paard was toen nog niet van mij, ik was toen alleen maar de verzorgster) Als ze een jaar of 4 was, hebben ze haar een keer hardhandig proberen te laden omdat ze er niet meteen opliep. (Terwijl ze voordien eigenlijk wel gemakkelijk laadde. Je moest haar alleen enkele minuten tijd geven om aan de plank te snuffelen enzo. Maar die tijd wilde ze haar dus niet geven)
Ze hebben toen alles geprobeerd. Er op trekken, slagen, longe erachter, paard los in de gang en dan zo erop proberen te slagen,... Ze hebben er een riek op in twee geklopt en uiteindelijk is dat dan geëindigd met een paard dat zijwaarts door het metalen hek van de loopplank sprong en terwijl ze dat hek (=immens groot geval) rond haar hals achter zich aan sleepte er met een rotvaart vandoor ging (op straat richting spoorweg Boos! ).
Een paar honderd meter verderop heeft de staleigenaresse haar toen kunnen vangen en dat hek van haar hals kunnen halen en heeft haar teruggebracht. (Wonderlijk genoeg, had ze naast een kapotte lip en wat schrammen op haar benen, geen verdere verwondingen)
Daarna heb ik even met haar gestapt en haar zelf op de wagen gezet. (Ik was ondertussen vreselijk kwaad geworden en die mannen aardig geschrokken en toen wilden ze plots wel naar mij luisteren en lieten mij mijn gang gaan)
Vreemd genoeg liep ze toen zo achter mij aan de wagen in. (Ik denk zelf dat ze nog een beetje in shock was) Dit heb ik toen nog een keer of 3 herhaald in de hoop dat ze toch niet té getraumatiseerd zou zijn.

Maar sindsdien is het dus dikke miserie als ze vervoerd moet worden.
Ik krijg haar er meestal wel op, maar er gaat bijna altijd een zware discussie aan vooraf. En ze verzint ook altijd weer wat anders.
Als ze per vrachtwagen vervoerd wordt, gaat het eigenlijk nog het makkelijkste. Bijna probleemloos. Dan steigert ze misschien een paar keer, wringt wat tegen, twijfelt een beetje maar loopt er na 5 minuten aandringen wel gewoon op. Af en toe besluit ze dan dat ze toch niet wil. En de laatste paar keren hebben we er toen een longe achter gespannen. Toen liep ze er ook op.
Bij een trailer is het meestal een stuk moeilijker en zijn we er soms wel 1 of 2 uur mee bezig.
Soms lukt het dan met een longe, maar soms ook niet. Andere keren kan ik haar er uiteindelijk op lokken met wat voer. (Maar dat lukt nu ook niet meer) En de laatste keren ben ik er naast gaan staan met een zweepje, omdat ze vanop de loopplank steeds naast de trailer bleef springen. Toen ze doorhad dat dat niet meer ging omdat ik+zweep in haar weg stond liep ze er wel zo in.
Maar nu heeft ze weer een nieuw spelletje. Waarbij ze eigenlijk redelijk gemakkelijk (wel met een beetje druk) de trailer in loopt, maar eens ze erop staat, springt ze er met een rotvaart weer achterwaarts uit. De laatste keer dat ze vervoerd werd heeft ze daarmee een touw en haar halster kapot getrokken en is ze onder haar achterstang terecht gekomen. Uiteindelijk hebben we haar toen met 3 man geladen. Ik aan haar hoofd, om haar vast te houden (zodat we haar niet moesten vastbinden) een tweede persoon die meteen als ze erop stond de klep dichtdeed (zodat ze er niet meer uit kon) en een derde persoon in het rechter vak die gelijktijdig met de klep de achterstang erachter deed. (Want tijd om eerst de stang en dan de klep dicht te doen, was er niet. Dan stond ze er al weer uit) Uiteindelijk is ze dan zo toch weer thuis geraakt.

Maar ik begin dit nu toch wel beu te raken en het wordt ook alsmaar erger. Truken die vroeger wel lukten, trapt ze nu niet meer in. Binnenkort krijg ik haar er helemaal niet meer op, vrees ik.
Het vreemde eraan is dat het lijkt alsof ze eigenlijk helemaal geen schrik heeft, maar dat ze gewoon niet 'wil'. Want als je aandringt en ze geeft toe, dan loopt ze er zonder blikken of blozen gewoon achter je aan op. En gaat dan wat hooi staan knauwen ofzo.
Als ze angst heeft reageert ze anders, dan zie je haar echt twijfelen en nadenken, dan wil ze snuffelen en voelen met haar voeten. Dat laat ik haar dan ook doen. Maar dan lijkt het alsof ze beslist. "Ja, ik doe het" en loopt ze erop (vaak bij camion) of "neen, ik doe het niet" en dan doet ze het ook niet. Snuffelen of voelen met haar voeten, doet ze dan ook niet meer. Dan is ze echt alleen bezig met er niet op willen. Dan kan ik alleen maar in discussie gaan met haar tot ze haar gedacht verandert en dan loopt ze er plots dus wel op.
Echt gestressd lijkt ze dan niet.
Alleen die laatste keer toen wel, en toen bleef ze er dus telkens uitspringen.
Zeg het maar, wat moet ik hiermee aanvangen?

DubaiDream

Re: Nog maar eens een trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:07

Misschien een paar keer proberen met een beetje biks in de trailer? Dan weet ze dat er iets lekkers komt, en dan wil ze misschien wel

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:12

Ik heb in het begin ook veel last gehad met mijn paard met laden maar wij hebben hem uiteindelijk bewust alleen maar een gegeven op de trailer, en niet in zijn stal....het duurt even maar als je nu ziet hoe hij er in gaat...als hij de trailer ziet gaat hij zowat in draf erin.....ben wel blij dat ik van niemand meer afhankelijk ben...en altijd alleen weg kan.

Veel succes. Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:39

hoe is ze als je een ander paard erbij in hebt? zo leren wij onze jaarlingen het altijd, dan nemen we gewoon een fjordje mee.. (niet hetzelfde verhaal ik weet het , ik probeer alleen mee te denken)

of inderdaad met een bak biks voor dr uit lopen?

kennisen van ons hebben een speciaal hoofdstel van montey robberts voor trailer problemen.. misschien dat dat werkt

en ik heb ook wel een keer een advertentie zien staan op marktplaats van iemand die helpt bij trailerproblemen op locatie met als hij er niet in ging dat het je niks koste..

misschien heb je iets hieraan..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:48

Vriendje erbij, haalt niets uit.
Een paar maanden geleden is ze nog op stap geweest samen met haar grote vriendin. (die wel gemakkelijk laadt) Stond die pony al 3 kwartier wortel te schieten op de trailer voor mevrouw ernaast wilde gaan staan.

Biks of eten haalt ook niets meer uit. In't verleden is dat wel eens 2 keer gelukt om haar er zo op te lokken. We hadden toen de kom op de grond gezet zodat ze haar hoofd zou laten zakken (= rustig worden) en om haar uit te nodigen de bodem te besnuffelen. Zodat ze misschien weer zou beginnen nadenken ipv te blijven steken in het "niet willen". Dat heeft toen gewerkt. Maar nu kijkt ze er zelfs niet meer naar. (Ze is ook niet echt een paard dat alles zou doen voor iets lekkers)

Ik ben voor vervoer trouwens ook altijd afhankelijk van anderen. Ik heb zelf geen trailer of vrachtwagen. Dus trailer op de wei zetten en daarin voeren ofzo is geen optie.

Zowat de enige manier hoe we haar er nu nog op krijgen, is om met 2 personen achter haar kont te gaan staan, handen kruisen en haar ze een langs achter en opzij opvangen en duwen en dan 1 iemand vooraan aan haar hoofd. En dan gaat het nog eerst 10 keer mis voor het goed gaat en 't is vermoeiend. (want met longe erachter langs heeft ze gevonden dat ze ook langs de trailer kan springen, longe begrensd niet genoeg aan de zijkanten)
En nu springt ze er dus ook telkens weer uit eens ze erop staat.

DubaiDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:47

Er is een keer een programma geweest over dit soort paarden. Wat ze deden was het paard naar de trailer, even laten kijken, en dan net doen of ze er niet in mag (niet straffen, maar weghalen). Weer terug, net doen of ze niet mag, en haar zo steeds een paar pasjes verder laten gaan.

Ik weet niet of het bij jou ook zal helpen, maar het was in ieder geval ook geen 'ik heb het eens gedaan, nu gaat ze erin' oplossing

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:35

DubaiDream schreef:
Er is een keer een programma geweest over dit soort paarden. Wat ze deden was het paard naar de trailer, even laten kijken, en dan net doen of ze er niet in mag (niet straffen, maar weghalen). Weer terug, net doen of ze niet mag, en haar zo steeds een paar pasjes verder laten gaan.

Ik weet niet of het bij jou ook zal helpen, maar het was in ieder geval ook geen 'ik heb het eens gedaan, nu gaat ze erin' oplossing

jah hier heb ik ook van gehoord.. dus een stuk er heen lopen en dan weer in de achteruit zetten.. dan weer een stuk naar voren (iets verder dan de vorige keer) en dan weer terug.. ik weet niet of het werkt..

Twinkling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:37

Hee! het kan ook zijn dat je paardje het eng vind omdat jou vervoerder te hard rijdt... Wat je kan proberen is inderdaad met wat voer erin zetten en/of een ander paard eerst erin zetten! succes!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:30

Twinkling schreef:
Hee! het kan ook zijn dat je paardje het eng vind omdat jou vervoerder te hard rijdt... Wat je kan proberen is inderdaad met wat voer erin zetten en/of een ander paard eerst erin zetten! succes!!

als je gelezen had hebben deze oplossingen niet veel zin!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:34

-> TAO

Kun je misschien van iemand een trailer met voorlader lenen? Een Ifor Williams bijvoorbeeld?
Dan kun je in alle rust en kalmte oefenen, erin en dan doorlopen en er voor weer uit Lachen.

Het achteruit zetten zodra ze aarzelen werkt meestal ook wel aardig Lachen .

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:38

Pf die van mij wil ook de trailer niet meer in wij gaan er nu ook iemand bij halen omdat we er zelf niet meer aan uit komen.
Ook met bix werkt het dan niet meer. We hebben de trailer ook al een keer in de longeerbak gezet buiten met mijn paard erbij en daar een dag laten staan. In de hoop dat hij dan in de trailer ging om te eten maar helaas truck mislukt!
Ik heb wel gelezen als je je paard lokt met eten dat jejezelf lager plaatst in rang. Bij die van mij werkt het zeker niet!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:43

jah dat is ook zo dat je dan lager staat dan hem.. maarjah als het wel werkte..

is hij wel goed halster mak? ik bedoel

als jij druk geeft dat hij dan meej loopt.. en als hij dan meej loopt dat jij geen druk geeft.. meestal hebben paarden die niet de trailer inlopen daar andere ideeën over Tong uitsteken dus misschien zonder trailer veel oefenen op mee lopen aan het halster enzo.. ook achter uit stappen als jij stap terug zet of wijken als jij opzij gaat.. als een paard zo met je mee loopt hoort hij ook zo achter jou aan de trailer in te lopen..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:56

Ik weet niet over wiens paard jij het hebt, maar mijn merrie is een welopgevoede knol. Knipoog
Heel braaf en gehoorzaam an de hand. Alleen vertikt ze het de trailer in te lopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:43

dat dénk jij dus.... je paard vind blijkbaar wat anders Knipoog misschien is ze wel goed gevoed maar niet OPgevoed, maar je bent niet te laat om het haar alsnog te leren. Ach gut

Aan je verhaal te zien gaat ze er uiteindelijk wel in maar heeft ze een trucendoos. Deze doos moet je leeg zien te krijgen en het respect van je paard zien te krijgen en dan is het probleem ook zo verdwenen.
Klinkt simpeler dan het in werkelijkheid is want paarden zijn slim, feit is dat wat je nu allemaal probeert of gedaan hebt niet werkt.

Zaak is nu een ervaren trailerlader erbij te halen die jou kan leren hoe het wél moet (en dan bedoel ik niet iemand die met longeerlijnen, zakken om het hoofd of zwepen werkt) Er zijn er zat te vinden via dit forum.

DVD van Parelli : trouble free trailer loading is een goed begin om te zien. Balingehof heeft ook een DVD uitgebracht over trailerladen en op internet is er ook van alles te vinden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:45

ga alsjeblieft niet meer voer lopen lokken.
een lagere in rang staat voer af aan de hogere in rang! dat zou dus betekenen dat zij hoger als jou zal staan bij de trailer, en dus zelf bepaalt of ze eringaat of niet.

haal er idd ff iemand bij die er VERSTAND van heeft!
en het belangrijkste ; gedult, al sta je een paar uur!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:10

Wat ik me dus afvraag is of je steeds andere chauffeurs hebt en of ze dus moeilijker laadt na een rit met een bepaalde chauffeur.
Gemakkelijk laden is voor een aardig deel terug te voeren op comfortabel reizen, dus probeer met een vaste chauffeur (liefst die van die vrachtwagen, want daar lijkt ze het beste mee te laden) te werken om een goede basis te leggen. Dit vergt in jouw geval heel wat meer ritjes dan wanneer je met een groen paard die goede basis legt, want je moet nu de slechte ervaringen "wegpoetsen" uit haar geheugen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:22

cissy schreef:
dat dénk jij dus.... je paard vind blijkbaar wat anders Knipoog misschien is ze wel goed gevoed maar niet OPgevoed, maar je bent niet te laat om het haar alsnog te leren. Ach gut

Tong uitsteken
Héhe, zeg.
Hoe komen jullie plots van "paard wil niet op trailer" naar "paard is niet opgevoed"?
Paard is wel heel braaf en zegt netjes 'alstublieft' en 'dankjewel' Ja

Ze is ook niet gevaarlijk. Ik kan gerust aan haar kont gaan duwen Haha! Die doet mij niks.
Alleen voor haarzelf wordt het een beetje riskant. Ze springt steeds van de loopplank. En dat ze Vorige keer tot 2 keer toe onder die achterstang doorschoot, dat vond ik ook niet zo gezellig.
En ik ben het zo beu, dat gevecht elke keer.

De 7 games van Parelli, kent ze trouwens ook wel. (alleen misschien een beetje roestig, is lang geleden) Wijken voor druk naar alle kanten,.... de hele poespas. Maar daarmee krijg ik haar echt geen trailer op.

Waarom is trouwens iedereen zo tegen het gebruik van voedsel. Dat paard eet altijd uit mijn hand (krijgt pavokoeken op de wei Knipoog ), daarom is echt niet minder respectvol. Ik heb haar zelfs een paar dingen aangeleerd dmv voedselbeloning.
Alleen trailerladen......dat wil niet lukken, ook niet voor voer

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:38

Waratje schreef:
Wat ik me dus afvraag is of je steeds andere chauffeurs hebt en of ze dus moeilijker laadt na een rit met een bepaalde chauffeur.
Gemakkelijk laden is voor een aardig deel terug te voeren op comfortabel reizen, dus probeer met een vaste chauffeur (liefst die van die vrachtwagen, want daar lijkt ze het beste mee te laden) te werken om een goede basis te leggen. Dit vergt in jouw geval heel wat meer ritjes dan wanneer je met een groen paard die goede basis legt, want je moet nu de slechte ervaringen "wegpoetsen" uit haar geheugen.

Neen, ik zie er geen rode draad in ofzo.

Die vrachtwagenchauffeur rijdt inderdaad wel goed. (is een prof, paardentaxi) Die heeft ook een camera waarmee hij haar in de gaten houdt. Volgens hem is ze niet echt heel stabiel. Dus dat kan wel meespelen. Op de vrachtwagen staat ze ook zijdelings, mogelijk is dat makkelijker voor haar?
Maar de laatste keer met de vrachtwagen was ook geen pretje. Toen is het uiteindelijk gelukt door gebruik te maken van een laadkaai en er nog eens een longe achter te spannen. Maar toen waren we ook al een eind bezig.

Op een trailer is ze eigenlijk nog nooit gemakkelijk opgelopen.
De laatste 2 keer heeft mijn instructrice haar vervoerd. die is ook gewoon om paarden te vervoeren en ik kan eigenlijk niets aanmerken op haar rijstijl. Heel traag en rustig, auto ook zwaar genoeg om de trailer makkelijk te kunnen trekken. En ze was op de hoogte van het feit dat mijn paard niet zo stabiel zou zijn en heeft daar nog extra rekening mee gehouden.
Neen, de schuld van de chauffeurs kan het volgens mij niet zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:46

over dat voer bedoelde ik niet aanvallend, ik voer ook wel uit de hand.
maar met problemen moet je dat gewoon niét doen.
maar dat is mijn mening Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:42

Het zou best kunnen zijn dat ze inderdaad niet zo stabiel staat en daardoor de trailer niet plezier vind.

Je schrijft dat je de 7 games met haar gedaan hebt Lachen. Die hebben wij gedaan om paardlief te laten wennen aan de trailer totdat hij dat ding echt volkomen normaal vond. Alleen erop wilde nog niet.
Dat is ons gelukt door telkens achterwaarts te zetten als hij niet meer voorwaarts was, en dan wel zover achterwaarts als wij wilden.

Hij staat nu vaak even te mediteren op de klep om er vervolgens zo in te lopen.

Waar we ook op letten zijn inderdaad de signalen of je paard wel met jou bezig is of met de omgeving. Niet op ons letten is weer achteruit.

Met andere woorden: alleen aandacht aan de trailer geven mag en alleen vooruit de trailer in mag.

Overigens hebben wij een Ifor, we laten hem meestal een paar keer helemaal door de trailer lopen voordat we hem vast zetten.

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:14

dit probleem klinkt mij heel erg bekend in de oren helaas. Ik heb mn paard 1.5 week geleden naar een nieuwe stal gebracht en daarbij moest ze dus ook in de trailer. Wat een drama, we hebben echt van alles geprobeerd. Uiteindelijk hebben 2 boeren, toen ze eenmaal op de loopplank stond, dr als het ware opgetild van achter zodat ze wel moest..
Nu zou je denken, als ze er eenmaal instaat, vliegt ze er ook weer uit.. nou mooi niet dus! Ze raakte helemaal in paniek toen ze achteruit die trailer uit moest.. Vreselijk, ik hoop dat iemand daar ook een oplossing voor heeft...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:23

als ze eenmaal gevallen zijn of geschrokken zijn krijg je dat er heel moeilijk uit en laten ze zich indd bijna niet meer laden

heeeeeel veeeeel geduld hebben en alles weer van het begin af aan opnieuw doen

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:36

ja de trukendoos is groot. maar mensen het zijn trucs dus is er geen sprake van angst. de mijne laadde al vanaf 1,5 jaar altijd super. op z'n 4e ineens totaal weigeren. ook vanalles geprobeerd tot ik bij een africhtingsstal kwam. die namen hem van me over, trailer aan beide kanten ruim vrij in een grote deuropening van een schuur gezet. eentje het touw vastgepakt, 2 man er schuin achter met een lange lat en de stang van de trailer. nou, ik verzeker je dat ie achteruit, vooruit en dwars de hele schuur door is geweest. de striemen hebben circa 4 weken op z'n lijf gestaan zo hard werd ie aangepakt. maar na enkele minuten ineens hop zo de kar in. even wachten, er weer uit en dit 10 keer herhaald. bij de 3e keer ging ie al heel vrijwillig. ik kreeg de garantie dat ik er nooit meer problemen mee zou hebben. en idd totnutoe (hij is nu 8) gaat ie goed. soms probeert ie wel even te haperen, maar als ie in de gaten heeft dat er iemand achter staat te kijken of merkt dat ik hem wil prikken met m'n linkerspoor (je been achteruit en omhoog dus), kiest ie al eieren voor z'n geld. 1x op een wedstrijd iemand moeten vragen om m vast te houden zodat ik een zweepje kon pakken uit de auto (had geen sporen aan). nog voordat ik de zweep gepakt had, was ie er met die vreemde man vanzelf ingewandeld. ik bedoel maar: laat je niet voor de gek houden. ook heel belangrijk: niet ervoor staan trekken maar ernaast blijven lopen en als het ware met het touw je paard vooruit duwen. dan kun je die priktruc ook beter toepassen.

overigens ken ik er nog 1 die totaal weigerde. ze hebben dat paard "trailertraining" gegeven: het enige wat daarover verteld wordt, is dat de trainers behoorlijk spierpijn hadden gekregen van het grof aanpakken. wat precies is gebeurd, wordt niet verteld maar het beest ging daarna wel vrijwillig....

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:45

Trailer in de bak zetten (hoeft niet perse, maar handig)
Ik weet niet of je grondwerk doet met je paard, maar betrek de trailer bij het onderdeel van je training.
Ik heb 2 van die monsters onder m'n hoede, beide hebben een andere reden om moeilijk te doen, een paar keer per week doe ik grondwerk, waarbij de trailer een onderdeel is.
Nu voer ik ze bij na het werk, apart van de kudde, dit doe ik ook op de trailer.
Geweld in welke vorm dan ook is voor mij nooit een optie geweest, het paard moet het voor jou doen, niet omdat het moet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 22:55

@frankiej: Wat jij beschrijft als "oplossing" is net hoe die hele miserie met mijn paard begonnen is. Nors opkijken Als 5 jaar geleden (want mijn paard is ondertussen 9) die 'deskundigen' mijn beest gerust hadden gelaten, was er nu geen probleem geweest.
Die gingen haar ook "even aanpakken" en "duidelijk maken wie de baas is". Ik denk dat ik in mijn beginpost, wel uitgebreid genoeg heb geschreven waar dat toen geëindigd is..................en het was niet op de trailer Rolleyes

Als je haar zo snel mogelijk compleet over de zeik willen hebben, zeker op slagen dan Nagelbijten / Gniffelen