paardenvrachtwagen gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

paardenvrachtwagen gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 12:02

een aantal weken geleden kreeg mijn vriend het weer in zijn hoofd om terug mee te gaan wandelen, het enige nadeel is dat mijn schoonvader en ik elke weekend weg zijn en onze trailer maar 2 paarden kan laden. dus trailer te koop gezet, deze was na 3 dagen al verkocht. wij dus als een razende gek op zoek naar een vrachtwagen want er moest maar eens iets gebeuren met de paarden en je kan ze niet vervoeren. we hebben 2 weken bijna elka dag vrachtwagens gaan bezichtigen, maar ze waren allemaal in zo een slechte staat of ze vroegen veel te veel. uiteindelijk dan toch iets gevonden wat 100% onze zin was. na wat onderhandeling toch overeen gekomen en nu kan ik me eigenaar noemen van een leuke vrachtwagen voor 4 paarden.
http://www.kapaza.be/detail/4596676/
er mag 2460 kg op dus ik denk royaal genoeg voor 4 paarden. nu is mijn vraag. onze paarden gingen altijd super op de trailer , zouden ze even goed op de vrachtwagen gaan of zouden we ze er best een paar keer op en af zetten voor we gaan rijden. nog een vraag, mijn jonge hengst heeft ,toen we een poging gedaan hebben om hem op de trailer te zetten, de boel afgebroken zonder dat we aan het rijden waren. is het veiliger om zo een paard op de vrachtwagen te zetten ? is het waar dat paarden geruster en stabieler op een vrachtwagen staan?
zo dat was het ongeveer.
groetjes

ilse18

Re: paardenvrachtwagen gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:06

Mijn ervaring is dat paarden makkelijker op de vrachtwagen lopen dan op de trailer.
Wij hebben al zo'n 13 jaar een vrachtwagen, en hebben nog nooit problemen met laden gehad.
Ook nog nooit onrustige paarden gehad.
We hebben in die 13 jaar toch wel veel verschillende paarden erop gehad, ook paarden die nog nooit op de vrachtwagen hadden gestaan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:11

Mijn ervaring is ook dat paarden makkelijker de vrachtwagen op gaan dan de trailer.
Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen.

Ik zou wel een keer de wagen op en af gaan voordat je echt gaat rijden, gewoon voor de zekerheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:14

Waarschijnlijk gaan ze net zo makkelijk op de wagen als op de trailer. De meeste paarden hebben minder moeite met een vrachtwagen dan met een trailer.
Maarre, 2460kg laadvermogen, dat is maar goed 600kg per paard; ik hoop dat je kleine paarden hebt. Bovendien; weet je zeker dat die 2460kg vastgesteld is NADAT de wagen is omgebouwd? Ik meen toch vrij zeker te weten dat een 814 kaal de 3000kg laadvermogen nauwelijks haalt, laat staan als er een hele veewageninrichting inzit.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:36

ik zit met fjord, haflinger en fries. kleine paardjes dus. ook is het uitzonderlijk dat er 4 paarden opstaan meer 3. de vorige eigenaar heeft er altijd 4 paarden op gehad. ik hoop het in ieder geval, anders heb ik een probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:41

Ik weet hoe het in Belgié gaat, maar gezien hier in NL driepaards wagens met 850kg laadvermogen worden aangeboden, heb ik weinig vertrouwen in de juistheid van gegevens, zeker als de wagen niet als veewagen op kenteken staat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:59

Zet hem op een weegbrug, dan weet je hoeveel hij weegt en daarmee dus ook wat je nog over hebt aan laadvermogen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:33

ik ben zelfs naar ééntje gaan kijken die 1500kg mocht hebben en was goed voor 3 paarden. er hadden altijd 3 friesen op gestaan. het wagentje was in top conditie, maar ik riskeer het niet. ik denk altijd maar dat mijn paarden door de bodem zakken Knipoog . ik ga hem zeker en vast even laten wegen.
op de papieren staat volgt, ik ken er niets van, tarra 5030 kg maximale toegelate massa 7490 kg mtm sleep nihil. is die 5030 kg nu het gewicht van het camionetje zonder of met bak ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:58

bayaatje schreef:
ik ben zelfs naar ééntje gaan kijken die 1500kg mocht hebben en was goed voor 3 paarden. er hadden altijd 3 friesen op gestaan. het wagentje was in top conditie, maar ik riskeer het niet. ik denk altijd maar dat mijn paarden door de bodem zakken Knipoog . ik ga hem zeker en vast even laten wegen.
op de papieren staat volgt, ik ken er niets van, tarra 5030 kg maximale toegelate massa 7490 kg mtm sleep nihil. is die 5030 kg nu het gewicht van het camionetje zonder of met bak ?

Door de bodem zakken zal niet direct gebeuren (mits de vloer niet rot is Knipoog ), maar je bent ook niet verzekerd als je te zwaar geladen bent. Dat is toch geen fijn idee.
Die tarra 5030 kg zal het gewicht van de vrachtwagen zelf zijn, dus onbeladen en mogelijk (nawegen!) nog zonder de inrichting voor paarden. Maximale toegelaten massa is wat je in totaal maximaal mag wegen, dus vrachtwagen + lading. Met deze cijfers kom je dus op een laadvermogen van 2460 kg. Als jij je vrachtwagentje onbeladen op de weegbrug zet, dan weet je dus wat hij feitelijk leeg weegt en kun je hetzelfde rekensommetje maken met dat getal in plaats van die 5030 kg.
Sleep nihil zal betekenen dat je geen trekhaak geregistreerd hebt staan, dus niets mag trekken.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:31

ok, ben weer wijzer Knipoog 3 paarden zullen wel geen problemen geven . wegen ga ik zeker doen, je weet nooit.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:50

hoi,

weet jij als belgische of ik eventueel in een paardenvrachtwagentje mag rijden met belgische kenteken ook al staat die niet op mijn naam?

en andersom, mag een belgische in een nederlandse vrachtwagentje rijden?

alvast bedankt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:13

Nagyl schreef:
hoi,

weet jij als belgische of ik eventueel in een paardenvrachtwagentje mag rijden met belgische kenteken ook al staat die niet op mijn naam?

en andersom, mag een belgische in een nederlandse vrachtwagentje rijden?

alvast bedankt

Je mag als Nederlander NIET in NL met een Belgische wagen rijden. Hoe de Belgen hier tegenaan kijken, weet ik niet.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:11

Wanneer heb je vrachtwagen thuis?
Dan kom ik gelijk eens even kijken.
Ik weet waar de je weegbrug wel mogt gebruiken.