vraag aan jury's over aanpak stijgeren op wedtrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carla_

vraag aan jury's over aanpak stijgeren op wedtrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 15:03

hallo.
mijn paard ging vandaag in de wedstrijd ring stijgeren.
nu heb ik haar naar voren getrapt tot ze in gelop zat toen terug genomen en me proef verder gereden.
vinden jullie deze aanpak goed?
of vinden julie dat ik gewoon netjes moet blijven zitten?

wij hadden op stal hier een kleine discusie over.
(niet met de jury die heb me alleen -2 gegeven)
ik ben benieuwt wat jullie ervan denken!

alvast bedankt,

denice

Re: vraag aan jury's over aanpak stijgeren op wedtrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:07

ik denk dat tot galop rijden niet echt een nette indruk geeft. kan je niet gewoon haar naar beneden laten komen en dan weer verder rijden? ik snap wel dat je hemdan voorwaarts moet rijden maar misschien op een nettere manier?
en waarom steigert ze dan?

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 15:10

ze stijgert omdat ze weet dat ik op wedstrijd niks kan doen.
daarom schopte ik dr een keer goed naar voren.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:14

@Denice; afwachten en toestaan is nóóit de juiste oplossing.
hoe jury's hiermee omgaan weet ik niet, maar in ieder geval denk ik uit rijtechnisch oogpunt dat je het juist hebt aangepakt. en anders een keer HC starten?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:16

ja, je kan best een keer dangewoon een op wedstrijd laten voelen dat je dan nogstees de baas bent. dan ga je misschien twee of drie keer voor niets erheen, zonder wp te halen iig, maar is dat gedrag daarna over.
dan is jou reactie wel goed, flink aanpakken een paar keer op wedstrijd en dan is het misschien over?

dresslover: ik bedoel niet toestaan van dat je het moet accepteren, maar gewoon even een schop en weer verder.. maar je heb ook wel weer gelijk, toestaan is ook niet goed..

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:18

ik vind ook dat je het goed hebt aangepakt. Ik zou hetzelfde hebben gedaan. Als je niets det heb je kans dat de jury zegt dat je er niet aan rijdt enzo. Maar dat verschild ook per jury. Mijn pony doet erg lastig op wedstrijden, en de ene jury zegt: goed dat je het toch voor elkaar heb gekregen en niet af hebt gewacht, en de ander zegt weer dat ik had moeten afwachten..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:24

precies, het verschilt toch wel, de een vind mijn voorwaartse paard fijn om naar e kijken, de ander juist niet..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:56

Ik denk idd dat het heel erg verschilt per jury.
Ik ken juryleden die er een hekel aan hebben als je je paard maar wat laat donderjagen in de proef. Niet dat je geen puntaftrek krijgt, verzet is verzet is natuurlijk Lachen
Maar ik ben ook wel eens uitgesloten omdat mijn paard in de staak ging en ik hem naar voren trapte.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:28

Dat laatste vind ik echt belachelijk, Urielle. Het is toch logisch dat je je paard aanpakt als ie gaat staken?

TS, ik vind dat je een goede oplossing hebt gekozen. Steigeren moet je niet toestaan, ook niet in een proef.
Dan maar een paar onderdelen verknald. Ik kan het wel waarderen als mensen blijven rijden in hun proef.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:39

Carla_ schreef:
ze stijgert omdat ze weet dat ik op wedstrijd niks kan doen.
daarom schopte ik dr een keer goed naar voren.

Waarom rij je dan niet een keer buiten mededeling mee?
of een onderlinge wedstrijd?
Dan kun je haar een beetje aanpakken? of kijken hoe ze op dingen reageerd

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:41

Ik heb het resentelijk gehad met groeten dat m'n pony besloot op z'n achterbenen ging staan, ik ahd toen een 3 met commentaar "mislukt" Hij liep trouwens ontzettend te drammen met groeten, achteruit stormen, draaien enz. Dus ik had nog wel geluk met m'n 3

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:28

Fitzroy schreef:
Dat laatste vind ik echt belachelijk, Urielle. Het is toch logisch dat je je paard aanpakt als ie gaat staken?

Tja, ik reed L1 met dat paard, we stonden op X om te groeten. Ik geef been om weer weg te rijden, paard doet niks. Ik dacht dus dat hij weer even niet op stond te letten omdat het best een kijkerig ding was, dus wie weet iets gezien wat hij eng vond ofzo, hoewel hij niet gespannen voelde. Ik geef nog eens been, niks Ik drijf een keer met mijn spoortje en hij komt voor wat omhoog. Ik kom nog eens in met mijn spoortje en mijn paard komt als reactie kaarsrecht overeind. Echt in de staak dus. Toen gaf ik hem een behoorlijke trap. Paard gaat weer lopen en proef verder afgemaakt.
Maar ik was aan het losrijden voor de tweede proef en werd niet omgeroepen. Bij controle bij de ringmeester bleek ik dus uitgesloten te zijn.
Ik ben achteraf naar de jury gegaan om te vragen wat ik dan had moeten doen. Ik had geen zweepje bij dus ik kon niet aantikken met de zweep. Jury wist ook niet hoe ik het op had moeten lossen maar schoppen met mijn spoor mocht niet. Blijkbaar had ik mijn paard op X moeten laten staan en in mijn eentje de proef moeten rennen ofzo Clown
Enfin, paard is later nooit meer in de staak gegaan op die manier, dus het was maar een mislukt concoursje maar toch jammer dat het dan zo moet. Alsof je een of andere dierenbeul bent Scheve mond

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:51

@Carla, vind dat je het zo op de juiste manier hebt aangepakt, je hebt duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling was. Je moet in de proef kunnen blijven rijden en niet stil gaan zitten en afwachten, en bij blijven rijden hoort ook consequent zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je paard hiervan heeft geleerd, volgende keer gaat het vast weer beter.
@Urielle, belachelijk natuurlijk dat je uitgesloten werd, en al helemaal nadat de jury ook geen andere oplossing wist. Zeker als het gewerkt heeft, heb je voor jezelf de juiste keuze gemaakt.

Zelf ook pas weer met jonge paarden gestart, een merrie bijvoorbeeld was de eerste 2 x nog wat gespannen, opzich niet erg, en de 3e x ging ze met losrijden eigenlijk heel goed en ik kom de ring in en plakken tegen het been, niet terugkomen en met halthouden in de achteruit. Heb haar telkens op haar nummer gezet, met halthouden tik met de zweep gegeven, volte gedraaid en opnieuw de AC lijn opgereden, jury kon het wel waarderen, want zo zei ik was tenminste aan het rijden. Wedstrijd erop, merrie heeft al veel meer vertrouwen, doet wat ik wil in de proef en liep zomaar in de prijzen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:46

als willem in de staak gaat krijgtie ook een schop. als ik hem niet naar voren schop blijftie omhoog komen. mij is ook altijd geleerd door verschillende instructie dat hij gewoon naar vorenmoet, of dat nou in draf of galop is en daarna netjes weer terug nemen.

gelukkig doet willem het niet tijdens een proef Haha! wel tijdens het losrijden. maar dat is alleen als hij 1 van zijn buien heeft, gelukkig vrij zeldzaam Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:53

Hmmm... uitgesloten voor de tweede proef terwijl je nog niet eens daar geweest was?
Dan was je dus blijkbaar gediskwalificeeerd wegens wreedheid.
Je kunt nl. niet uitgesloten worden nog voor je je bij de ring vertoond hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:42

Fitzroy schreef:

Ja Mocht niet schoppen met mijn spoor

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:07

als mij pony zou steigeren in een proef (heeft ze nog niet gedaan maar wel in losrijden) zou ik haar stil laten staan,en even tot rust brengen (want ze doet het als wat echt te moelijk is.) en dan rustig doorrijden.. misschien is dit voor sommige paarden verkeerd omdat het wel een sort beloning is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:24

Bij gedonder pak ik ze aan. En wat voor gedonder dat is maakt weinig uit.

Ik men met mijn pony's, dus ze doen veel op stem. En mijn pony's weten precies aan mijn stem te horen wat er aan de hand is Knipoog. Bij mij is een flinke straf vaak alleen maar een kort "denk d'r om".

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:16

Urielle schreef:
Fitzroy schreef:

Ja Mocht niet schoppen met mijn spoor

Moest je dan lief in zijn oor fluisteren dat hij vooruit moest en dat nóóit meer mocht doen? Clown

Ik heb het ook weleens gehad dat een paard kaarsrecht overeind kwam. Halthouden en achterwaarts, toen ik achterwaarts wilde kwam hij overeind, ik gaf hem een schop waarop hij nog een keer overeind kwam en toen heb ik hem toch een loeier met de zweep verkocht Nagelbijten / Gniffelen
Daarop reageerde hij wel met vooruit, maar we hebben wel gelijk het baanrecord gebroken daar denk ik Haha! Rondje vol gas dus, paard weer stilgezet en keurig achterwaarts. Ik kreeg wel een 4 en -2, maar met commentaar dat ik het goed opgelost had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:47

Op het moment dat mijn paard zo danig ongehoorzaam is dat ze echt overeind komt denk ik zelfs niet meer aan die jury. De 2de wedstrijd bedacht mijn merrie zich dat ik misschien op wedstrijd niets zou doen. Nóu! Dat heeft ze geweten hoor! Scheve mond

Laat ik er bij vertellen dat deze merrie naar voor 'trappen' niet helpt, dat voelt ze niet. Ik heb haar dus ín de proef naar voren geslagen met mijn zweep en zo mijn proef gereden. Kwam ze overeind dan kreeg ze gewoon een mep met die zweep dat ze naar voren sprong!

En nee, dat was beslist niet het meest vriendelijke proefje dat ik ooit gereden heb ( Schijnheilig ) máár. De merrie heeft het nooit meer geriskeert om zo iets te doen op wedstrijd. Mijn jury heeft bij 'houding zit en juist gebruik van de hulpen' een 7 gezet et de commentaar; dat verdiende ze.

Ik was de vorige proef bij hem uitgesloten omdat ze niet eens van de x afwilde en meteen recht overeind kwam. Tweede proef heb ik utigereden. Vraag me niet hoe, maar kheb ze uit gereden. Na afloop zei hij zelf; normaal keur ik het niet goed als een ruiter zo reageert. Maar bij deze...Had je het niet gedaan had je volgende week wéér zo gezeten. Goed gereageert!
Had de jury het volledig afgekeurt het het me evenmin geboeit!

als je in je proef niet reageert zoals thuis gaan ze daar gebruik van maken.